کد خبر: ۳۵۱۰۶
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۸ - ۰۱ مهر ۱۳۹۳ - 2014September 23
شفاآنلاین-وزیر آموزش‌وپرورش در تازه‌ترین اظهارات خود در آستانه بازگشایی مدارس نسبت جداسازی دانش‌آموزان بر اساس مبلغ پرداختی خانواده‌ها واکنش نشان داد و وعده داد تا با متخلفان در این حوزه برخورد کند.
به گزارش شفا آنلاین،در روزهای گذشته، برخی از منابع خبری از اقدام عجیب مسئولان یکی از مدارس مبنی بر دریافت وجه اضافه از خانواده‌ها برای شرکت دانش‌آموزان در کلاس‌های هوشمند خبر دادند. مبتنی بر اخبار منتشرشده، دانش‌آموزانی که خانواده‌هایشان مبلغ حداقل 230 هزار تومان پرداخت می‌کردند، روانه کلاس‌های هوشمند و مابقی مجبور به نشستن در کلاس‌های عادی بودند. اعتراض خانواده‌ها به جداسازی دانش‌آموزان بر اساس مبلغ پرداختی خانواده‌ها و انتشار این خبر در رسانه‌ها موجب شد تا مسئولان وزارتخانه به ویژه وزیر آموزش‌وپرورش از اخراج متخلفان خبر دهد. 
 آموزش‌وپرورش و برخورد با مدیران متخلف
علی‌اصغر فانی، وزیر آموزش‌وپرورش همزمان با آغاز سال تحصیلی گفت: همکاران ما در آموزش‌وپرورش از حدود ۸ ماه پیش کلید بازگشایی مدارس را زده‌اند و تاکنون ۱۲ میلیون و ۲۶۸ هزار و ۶۵ دانش‌آموز در سامانه وزارت آموزش‌وپرورش ثبت نام کرده‌اند که پیش‌بینی می‌شود این آمار به ۱۲ میلیون و ۷۰۰ هزار دانش‌آموز برسد. به گفته او ساماندهی و بهسازی منابع انسانی، توسعه مشارکت در آموزش‌وپرورش، ارتقای مدیریت آموزش شفاهی، تمرکززدایی و عملیاتی‌کردن بودجه آموزش‌وپرورش را از سیاست‌های این وزارتخانه عنوان کرد. فانی همچنین، در رابطه با جداسازی دانش‌آموزان براساس پرداختی والدین در یک دبستان واقع در منطقه ۵ تهران ضمن تشکر از حساسیت خبرنگاران در پیگیری این موارد عنوان کرد: این کار غیرقانونی است و من هنگام اطلاع از چنین گزارشی بلافاصله به همکارانم دستور دادم که این قضیه را پیگیری کنند و در صورتی که صحت موضوع به ما گزارش شود، قطعا حکم مدیر مدرسه را لغو خواهیم کرد. او با اشاره به لغو امتیاز دو تن از مدیران مدارس شهر تهران به دلیل گرفتن شهریه از والدین تاکید کرد: جلوگیری از دریافت شهریه‌های غیرقانونی توسط مدیران مدرسه یکی از سیاست‌هایی است که در شهرهای بزرگ به ویژه تهران دنبال می‌کنیم و امیدواریم که این بحث بالاخره به سامان برسد. به گزارش ایلنا، وزیر آموزش‌وپرورش سال گذشته را در آموزش‌وپرورش سال حاکمیت اخلاق و روابط اسلامی خواند و افزود: ما معتقد به امنیت فرهنگی هستیم و نه فرهنگ امنیتی و در سال گذشته نیز در آموزش‌وپرورش شاهد این امنیت فرهنگی بودیم و در سال پیش رو نیز این سیاست همچنان دنبال خواهد شد.
 جداسازی غیراصولی
جداسازی کلاس‌های درس در کشور موضوع چندان جدیدی نیست. تراکم جمعیت و تعداد بالای دانش‌آموزان در مدارس به ویژه در دهه‌های 60، 70 و اوایل 80، مسئولان وزارت آموزش‌وپرورش و مدارس را بر آن داشت تا با تشکیل چندین کلاس در هر پایه امکان تحصیل دانش‌آموزان را فراهم کنند. در آن دوره، جداسازی کلاس‌ها در پایه‌های مختلف چه در مدارس دولتی و چه غیرانتفاعی اغلب بر اساس معیارهایی چون اسامی دانش‌آموزان و ترتیب حروف الفبا، معدل دانش‌آموزان و در مواردی اولویت ثبت نام صورت می‌گرفت. در واقع، در آن زمان به دلیل شرایط نسبتاً برابر کلاس‌های درس از نظر کیفیت معلمان و سایر امکانات و شرایطی که در دسترس دانش‌آموزان قرار داشت، جداسازی کلاس‌ها نه تنها اعتراضی را به همراه نداشت بلکه، اغلب به دلیل تراکم بالای دانش‌آموزان، ناتوانی معلمان از اداره کلاس‌ها و افت کیفیت آموزشی با استقبال از سوی خانواده‌ها مواجه شد. این در حالی است که در سال‌های اخیر به دنبال کاهش چشمگیر جمعیت دانش‌آموزان، تعطیلی برخی از مدارس ابتدایی ، یک نوبته‌شدن بسیاری از مدارس دو یا چند نوبته و به تازگی چندپایه شدن کلاس‌های درس به معنای حضور دانش‌آموزان چندین پایه در یک کلاس که در گذشته تنها به مدارس روستایی و عشایر تعلق داشت، شاهد تغییر گسترده در معیارهای مربوط به جداسازی دانش‌آموزان در کلاس‌ها هستیم چنانچه، هوشمندسازی کلاس‌ها و حضور در کلاس‌های فوق‌العاده از عواملی هستند که بر خلاف گذشته، سنگ محک جداسازی به شمار می‌روند. به عقیده کارشناسان، جداسازی دانش‌آموزان در کلاس‌های درسی بر مبنای عواملی چون دسترسی به امکانات بهتر و ایجاد تفاوت میان گروه‌های مختلف دانش‌آموزی با توجه به حساسیت‌های دوره کودکی می‌تواند تبعات بسیاری با خود به همراه داشته باشد. چنانچه در بسیاری از موارد، کودکان با احساس تحقیر‌شدگی به تدریج منزوی شده و از جامعه کنار‌ه‌گیری می‌کنند. ضمن اینکه جداسازی‌های این چنینی یکی از بزرگترین موانع در راه ارتباط سالم کودکان با یکدیگر و ایجاد جوی دوستانه و مبتنی بر تعامل می‌شود. 
 اعتقادی به بحث جداسازی دانش‌آموزان ندارم 
سخنگوی کانون صنفی معلمان  با اشاره به پیامدهای جداسازی دانش‌آموزان می‌گوید: به طور کلی، اعتقادی به بحث جداسازی دانش‌آموزان ندارم. البته در مواردی به دلیل تراکم جمعیت دانش‌آموزان و کمبود منابع، چاره ای جز این اقدام نیست. بنابراین، در صورت الزام مسئولان مدرسه به تشکیل چندین کلاس در هر پایه لازم است تا این اقدام با توجه به اصول کارشناسی و بدون هیچ‌گونه تبعیض صورت بگیرد. محمود بهشتی لنگرودی در ادامه تصریح می‌کند: زمانی می‌توان از جداسازی در مدارس دفاع کرد که این عمل بدون هیچ گونه ضابطه از پیش تعیین‌شده صورت بگیرد. یعنی دانش‌آموزان نباید از نظر سطح علمی یا هر معیار دیگری از یکدیگر جدا شوند. به نظر من، چنین جداسازی به هیچ عنوان قابل پذیرش نیست. او همچنین عنوان می‌کند: مدارسی هستند که تنها دانش‌آموزان قوی را ثبت نام می‌کنند. این نوع جداسازی تا حدی قابل قبول است. اما جداسازی دانش‌آموزان در یک مدرسه بر اساس معدل تنها اثرات مخرب روانی برای دانش‌آموز به همراه دارد. در واقع، دانش‌آموز تحت آن شرایط به شدت تحقیر و کوچک می‌شود. عطاءا... سلطانی صبور، عضو کمیسیون آموزش مجلس هم می‌گوید: جداسازی مدارس به عنوان واقعیتی که در حال حاضر وجود دارد تنها با رعایت نکات خاصی می‌تواند مفید و مثمر‌ثمر باشد. در این مورد باید به روحیات دانش‌آموزان و یژگی‌های اقلیمی آنها توجه کرد. او در ادامه مطرح می‌کند: هم جنس بودن دانش‌آموزان و در مناطق مهاجر‌پذیر، نزدیکی جغرافیایی محل زندگی دانش‌آموزان با یکدیگر، هم سن و سال بودن دانش‌آموزان از جمله مواردی است که باید موردتوجه قرار بگیرد. این نماینده مجلس بیان می‌کند: به اعتقاد من، احتساب معیار‌هایی چون معدل دانش‌آموزان یا میزان مبلغ دریافتی خانواده‌ها یک نوع ابتذال است که باید به شکل جدی با آن برخورد شود. چراکه، به تدریج می‌تواند انگیزه پیشرفت در دانش‌آموز را تضعیف کند و شرایط را برای او و خانواده‌اش سخت و دشوار سازد.
آرمان
برچسب ها: نشاط ، آموزش ، مخاطره
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: