کد خبر: ۳۵۰۴۹۳
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۰ - ۰۸ مهر ۱۴۰۳ - 2024September 29
دبیر انجمن متخصصین بیماری‌های عفونی: آموزش و رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی دانش‌آموزان در مدارس مهم است
شفاآنلاین:سلامت>با شروع سال تحصیلی که هوا هم رو به سردی می‌رود، یکی از مهم‌ترین گروه‌های سنی دانش‌آموزان هستند که باید چند ساعتی را در محیط‌های آموزشی سپری کنند. این مسئله شرایط ابتلای آنها به بیماری‌های تنفسی‌ عفونی و ویروسی شایع در فصل سرما را افزایش می‌دهد؛ بیماری‌هایی که به‌شدت مسری و قابل انتقال هستند و زنجیره انتقال آن حتی می‌تواند از مدرسه به محیط خانه هم کشیده شود و سایر اعضای خانواده را درگیر بیماری کند. به همین دلیل آشنایی با این بیماری‌ها و علائم آنها، اقدامات پیشگیرانه و توصیه‌های بهداشتی برای والدین، مربیان و حتی دانش‌آموزان به‌ویژه آنهایی که در سطوح بالاتر آموزشی قرار دارند و می‌توانند نکات بهداشتی را رعایت کنند، ضرورت دارد.

آنفلوآنزا
به گزارش شفا آنلاین:یک بیماری تنفسی بسیار مسری که توسط ویروس‌های آنفلوآنزا ایجاد می‌شود و علائمی ازجمله تب، سرفه، گلودرد، بدن‌درد و خستگی دارد.

سرماخوردگی معمولی
سرماخوردگی‌ها به‌دلیل ویروس‌های مختلف به‌ویژه راینوویروس‌ها ایجاد می‌شوند و علائمی ازجمله عطسه، آبریزش بینی و تب خفیف دارند. سرماخوردگی‌ها به‌طور کلی خفیف هستند، اما می‌توانند منجر به عوارض در گروه‌های سنی پایین‌تر شوند.

گلودرد استرپتوکوکی
یک عفونت باکتریایی است که منجر به گلودرد شدید، تب و تورم غدد لنفاوی می‌شود. این عفونت می‌تواند به سرعت در محیط‌های مدرسه گسترش پیدا کند. نکته مهم اینکه گلودرد باید حتما به درستی درمان ش­­ود زیرا درصورت درمان نشدن بموقع می‌تواند مبتلایان را با مشکلات جدی مواجه کند.

آنفلوآنزای معده (گاستروانتریت)
این بیماری‌ هم اغلب توسط نوروویروس یا روتاویروس ایجاد می‌شود. استفراغ، اسهال و گرفتگی معده ازجمله علائم شایع آن است و ویروس آن هم معمولا از طریق مواد غذایی یا سطوح آلوده قابل انتقال است. دانش‌آموزان باید آگاهی داشته باشند که در محیط مدرسه شست‌وشوی کامل و مکرر دست‌ها بهترین دفاع و پیشگیری از این بیماری است.

ویروس سنسیتیال تنفسی (RSV)
RSV باعث عفونت‌های تنفسی می‌شود و اگر‌چه در کودکان سنین بالاتر عوارض حادی ندارد اما اگر خانواده عضو کوچک‌تر و نوزاد داشته باشند، منجر به عوارض شدید در آنها می‌شود. تب، عطسه، سرفه مزمن و خشک، آبریزش بینی، خس‌خس سینه، تحریک‌پذیری، مشکل در تنفس یا تنفس سریع‌تر از حد نرمال و بی‌حالی از علائم شایع این عفونت است.

مراقبت‌های بهداشتی توصیه‌شده
آشنایی با علائم رایج این بیماری‌ها به والدین اجازه می‌دهد تا به درستی در مقابل تغییر حالات فرزندانشان واکنش داشته باشند. این آگاهی هم باید وجود داشته باشد که کدام دسته از داروها می‌تواند بدون نسخه و تجویز پزشک برای این گروه سنی در زمان استراحت در خانه مصرف شود. متولیان نظام سلامت تأکید می‌کنند که رژیم غذایی متعادل، ورزش منظم و خواب کافی می‌تواند سیستم ایمنی دانش‌آموزان را در مواجهه با بیماری‌های فصل سرما قوی‌تر کند. این 3 اصل به‌ویژه در ماه‌های سرد سال که کودکان مجبور به حضور در فضای بیرون از خانه و محیط‌های آموزشی هستند، ضرورت دارد. کودکان و نوجوانان در هر سنی که هستند باید به نوشیدن مایعات زیاد در روز تشویق شوند چون هیدراته‌ماندن بدن می‌تواند سیستم ایمنی بدن را هم حمایت کند. حتی در زمان حضور در مدرسه هم باید به این مسئله توجه شود و به همین دلیل درنظر گرفتن یک قمقمه برای یادآوری خوردن آب در کیف دانش‌آموزان ضرورت دارد.

آگاهی از ابعاد بهداشتی
حفظ سلامت دانش‌آموزان ،نیازمند آگاهی آنها ازهمه اصول بهداشتی است. البته بهداشت، بستگی زیادی به فرهنگ شخصی و خانوادگی افراد و فضای جامعه دارد اما باید اطلاع‌رسانی گسترده‌تری از راه‌های انتقال بیماری و محافظت از خود برای آنها وجود داشته باشد؛ همانطور که در سال‌های همه‌گیری کرونا، ماسک‌زدن حتی برای کودکان به یک عادت تبدیل شد.

تشویق را فراموش نکنید
یکی از اطلاع‌رسانی‌های حوزه بهداشت، آموزش نکات مهم بهداشت فردی در مدارس به‌ویژه مقطع ابتدایی است. اینکه دانش‌آموزان با شستن دست‌ها، فاصله‌گرفتن از فرد بیمار، استفاده از دستمال موقع عطسه و... آشنا شوند و همیشه در معرض این توصیه‌ها قرار داشته باشند و تشویق‌های لازم برای رعایت آنها را هم از سوی والدین و اولیای مدرسه دریافت کنند./همشهری
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: