کد خبر: ۳۵۰۴۷۴
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۰ - ۰۸ مهر ۱۴۰۳ - 2024September 29
اولین تراشه مغزی گرافنی جهان توسط یک استارت‌آپ مستقر در اسپانیا ساخته و با موفقیت در مغز یک بیمار مبتلا به سرطان کاشته شد.
شفاآنلاین:سلامت>شرکت INBRAIN Neuroelectronics، که در زمینه درمان‌های رابط مغز-کامپیوتر (BCI) تخصص دارد، این رابط قشری مبتنی بر گرافن را با هدف پایش فعالیت‌های مغزی بیمار و ارائه درمان‌های دقیق‌تر و شخصی‌سازی شده، طراحی کرده است.

به گزارش شفا آنلاین:بر اساس بیانیه مطبوعاتی، این اولین عمل انسانی رابط قشری گرافنی در یک بیمار تحت جراحی برداشتن تومور مغزی بود که با موفقیت انجام شد.

جالب است که این فناوری BCI توانست تفاوت بین بافت سالم و سرطانی مغز را در سطح میکروسکوپی تشخیص دهد. این عمل در بیمارستان سالفورد رویال در منچستر، انگلستان انجام شد.

کارولینا آگویلار، مدیرعامل و یکی از بنیان‌گذاران شرکت INBRAIN Neuroelectronics گفت: «اولین کاربرد انسانی رابط مغزی مبتنی بر گرافن، تأثیر تحول‌آفرین فناوری‌های عصبی وابسته بر گرافن در پزشکی را برجسته می‌کند. این نقطه عطف بالینی، دوره جدیدی را برای فناوری BCI باز می‌نماید و راه را برای پیشرفت‌های بیشتر در رمزگشایی عصبی و کاربرد آن به عنوان یک مداخله درمانی هموار می‌کند.»

گرافن به شکل شگفت‌انگیزی نازک اما بسیار قوی می‌باشد و به دلیل ویژگی‌های خاص خود مانند: هدایت الکتریکی بالا و انعطاف‌پذیری، برای استفاده در فناوری‌های پزشکی پیشرفته و رابط‌های عصبی مورد توجه قرار گرفته است.

دکتر دیوید کوپ، جراح مغز و اعصابی که این عمل را انجام داد، بیان کرد: «ما فعالیت مغزی را در مناطقی که فلزات و مواد سنتی با دقیق بودن سیگنال مشکل دارند، ضبط می‌کنیم. گرافن تراکم فوق‌العاده بالایی برای حس کردن و تحریک فراهم می‌آورد، که برای انجام برش‌های دقیق بالا در حالی که توانایی‌های عملکردی بیمار مانند: حرکت، زبان یا شناخت را حفظ می‌کند، حیاتی است.»

پس از آزمایش‌ها و توسعه گسترده، شرکت اعلام کرد که آزمایش‌های انسانی را در ژوئن 2024 آغاز کرده است. این آزمایش شامل 8-10 بیمار خواهد بود تا ایمنی گرافن در تماس مستقیم با مغز انسان ارزیابی شود.

کاستاس کوستارلوس، یکی از بنیان‌گذاران شرکت INBRAIN Neuroelectronics اعلام کرد: «همچنین این مطالعه به دنبال نشان دادن برتری گرافن نسبت به سایر مواد در رمزگشایی عملکرد مغز در حالت‌های بیداری و خواب است.»

BCI می‌تواند برای درمان پارکینسون استفاده شود

 این شرکت با ترکیب گرافن، هوش مصنوعی (AI) و فناوری پیشرفته نیمه‌هادی، نوع جدیدی از درمان BCI را ایجاد کرده که به گونه‌ای طراحی شده‌ است تا کمترین میزان تهاجم را داشته باشند.

علاوه بر این، پلتفرم BCI-Tx از گرافن برای ضبط سیگنال‌های مغزی با وضوح بالا و درمان نورو الکترونیکی تطبیقی استفاده می‌کند.

این دستگاه می‌تواند الگوهای خاصی در فعالیت مغزی را که به عنوان نشانگرهای زیستی شناخته می‌شوند و با شرایط مختلف عصبی مرتبط هستند را نیز شناسایی کند. این اطلاعات می‌تواند برای تشخیص و نظارت بر بیماری‌ها مورد استفاده قرار گیرد.

بر اساس بیانیه مطبوعاتی، همچنین این پلتفرم می‌تواند به طور دقیق مناطق خاصی از مغز، از جمله قشر و ساختارهای زیرقشری را برای تعادل مجدد شبکه عصبی تحریک کند.

کارولینا آگویلار تأکید کرد: «شرکت INBRAIN در خط مقدم عصب‌شناسی دقیق قرار دارد و با ترکیب رمزگشایی BCI با نورومدولاسیون با دقت بالا، به بازگرداندن عملکرد و کاهش علائم می‌پردازد و درمانی مداوم و شخصی‌سازی شده ارائه می‌دهد تا مزایا را به حداکثر و عوارض جانبی را به حداقل برساند.»

این شرکت اعلام می‌کند که این ایمپلنت مغزی می‌تواند به طور قابل توجهی به افرادی که از بیماری پارکینسون رنج می‌برند، کمک کند. بر اساس گفته شرکت INBRAIN، حدود 30 درصد از جمعیت جهانی از اختلالات عصبی رنج می‌برند.

چندین شرکت، از جمله Neuralink ایلان ماسک، به طور فعال در حال توسعه فناوری BCI هستند.

در سال‌های اخیر، BCI‌ها پیشرفت‌های چشمگیری در تشخیص پزشکی، ارتباط برای افرادی که دچار اختلالات گفتاری هستند و حتی کنترل دستگاه‌های خارجی مانند اندام‌های رباتیک با ضبط و تفسیر سیگنال‌های مغزی ایجاد کرده‌اند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: