کد خبر: ۳۵۰۳۳۶
تاریخ انتشار: ۱۷:۱۵ - ۰۴ مهر ۱۴۰۳ - 2024September 25
ماچا که به طور سنتی در مراسم چای ژاپنی مصرف می‌شود، به دلیل مزایای بالقوه سلامتی و مشخصات غذایی منحصر به فردش در سطح جهانی محبوبیت پیدا کرده است.
شفاآنلاین:سلامت>رژیم ماچا در اصل برگرفته از چای ماچا که از کشور ژاپن سرچشمه می‌گیرد به وجود آمده است. چای ماچا برای سلامت قلب، کلیه پوست و دستگاه گوارش فواید زیادی دارد و از آن می‌توان به‌عنوان یک کاهش‌دهنده وزن استفاده کرد.

به گزارش شفا آنلاین:در رژیم ماچا، نوعی پودر چای سبز ریز آسیاب شده، در برنامه روزانه فرد برای کاهش وزن، افزایش متابولیسم و ارتقای سلامت و تندرستی کلی قرار داده می‌شود. ماچا که به طور سنتی در مراسم چای ژاپنی مصرف می‌شود، به دلیل مزایای بالقوه سلامتی و مشخصات غذایی منحصر به فردش در سطح جهانی محبوبیت پیدا کرده است.

ماچا از آسیاب کردن برگ‌های چای سبز مخصوص به صورت پودر ریز تهیه می‌شود. برخلاف چای سبز سنتی، ماچا به طور کامل مصرف می‌شود و منبع غلیظی از مواد مغذی، آنتی‌اکسیدان‌ها و ترکیبات مفید است. ماچا با افزایش متابولیسم و افزایش اکسیداسیون چربی باعث کاهش وزن می‌شود. کاتچین‌ها و کافئین موجود در ماچا به افزایش سوزاندن کالری و کنترل وزن کمک می‌کند.

انواع چای ماچا برای لاغری

چای ماچا دارای انواع مختلفی است که هر یک از آنها دارای ویژگی‌های منحصربه‌فردی هستند. از این رو ما در اینجا به بررسی انواع این چای‌ها می‌پردازیم.

  • درجه تشریفاتی: ماچا درجه تشریفاتی باکیفیت‌ترین و باارزش‌ترین نوع چای ماچا است. این نوع ماچا از برگ‌های تازه چای تهیه که بادقت برداشت، بخارپز، خشک شده و به صورت پودر ریز آسیاب می‌شوند. ماچای درجه تشریفاتی دارای رنگ سبز پررنگ، بافتی صاف و طعمی لطیف و کمی شیرین است.
  • درجه برتر: ماچا درجه ممتاز یک گزینه با کیفیت بالا است که تعادل طعم، رنگ و ارزش غذایی را ارائه می‌دهد. این نوع چای از برگ‌های بالغ‌تر گیاه تهیه شده و با سنگ آسیاب شده و به صورت پودر ریز در می‌آید. ماچای درجه ممتاز دارای رنگ سبز تازه و طعم دلنشین است. این نوع ماچا برای مصرف روزمره مناسب است.
  • درجه آشپزی: ماچای درجه آشپزی به طور خاص برای مصارف آشپزی مانند پخت، پخت و پز و ترکیب کردن اسموتی‌ها طراحی شده است. این درجه چای از برگ‌های پایین‌تر گیاه چای درست شده و طعم کمی تلخ‌تر در مقایسه با درجه‌های تشریفاتی یا درجه یک دارد.

رژیم لاغری ماچا چگونه باعث کاهش وزن می‌شود؟

گفته می‌شود که رژیم لاغری ماچا از طریق مکانیسم‌های متعددی باعث کاهش وزن می‌شود. ماچا حاوی کاتچین است، نوعی آنتی‌اکسیدان که نشان داده شده است که گرمازایی را تقویت می‌کند. ترموژنز می‌تواند متابولیسم و سرعت سوزاندن کالری و چربی بدن را افزایش دهد و به طور بالقوه به کاهش وزن کمک کند.

ماچا حاوی غلظت بالایی از EGCG است، یک آنتی‌اکسیدان قوی که متابولیسم شما را افزایش می‌دهد و سوزاندن چربی را تحریک می‌کند. علاوه بر این، کافئین موجود در ماچا انرژی و هوشیاری بیشتری را فراهم می‌کند که در حین ورزش مفید است.

نوشیدن چای ماچا می‌تواند به سرکوب اشتها کمک کند، ترکیبی از کافئین و اسیدهای آمینه موجود در ماچا، مانند L-theanine، می‌تواند احساس سیری را تقویت کرده و سبب مصرف کالری کمتر در طول روز شود.

ماچا به دلیل ترکیب کافئین و ال تیانین، آزادسازی پایدار انرژی را فراهم می‌کند. این می‌تواند به تنظیم سطح انرژی، جلوگیری از کاهش انرژی و سوزاندن کالری و حفظ سلامت بدن کمک کند.

ماچا همچنین دارای کلروفیل است که سبب سم‌زدایی طبیعی بدن شده و به پاکسازی بیشتر کمک می‌کند. این خاصیت به سلامت کبد کمک کرده و از این رو فرایند کاهش وزن را بهبود می‌بخشد.

چند فنجان چای ماچا در روز برای کاهش وزن توصیه می‌شود؟

به طور کلی نوشیدن 1 تا 2 فنجان چای ماچا در روز برای کاهش وزن توصیه می‌شود. چای ماچا حاوی کافئین و EGCG است که با یکدیگر برای افزایش متابولیسم و افزایش چربی‌سوزی کار می‌کنند.

به‌خاطر داشته باشید که چای ماچا بخشی از یک رژیم غذایی متعادل است. توجه داشته باشید که میزان مصرف ماچا در طول روز بسته به عوامل مختلفی دارد که باید آن را در نظر گرفت.

مزایای رژیم ماچا

همان‌طور که گفته شد رژیم ماچا یک راه‌حل برای لاغری است. این روش دارای مزایای متعددی است که ما در زیر به بررسی آن می‌پردازیم.

  • سرشار از آنتی‌اکسیدان: ماچا سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها، به‌ویژه کاتچین‌ها مانند EGCG است که به محافظت از سلول‌ها در برابر آسیب، کاهش التهاب و ارتقای سلامت قلب و عروق کمک می‌کند.
  • افزایش متابولیسم: ترکیب کاتچین و کافئین موجود در ماچا می‌تواند به افزایش سرعت متابولیسم و چربی‌سوزی کمک کند.
  • افزایش سطح انرژی: ماچا حاوی کافئین است که می‌تواند انرژی طبیعی را بدون آسیب‌های ناشی از قهوه افزایش دهد.
  • تنظیم خلق و خو و استرس: L-theanine موجود در ماچا می‌تواند به تقویت آرامش، کاهش استرس و بهبود خلق و خو کمک کند.

معایب رژیم ماچا

در کنار مزایا رژیم ماچا همواره دارای معایبی نیز است و افرادی که از این رژیم استفاده می‌کنند باید درمورد آن بدانند. در این قسمت ما به بررسی معایب رژیم ماچا خواهیم پرداخت.

  • حساسیت به کافئین: ماچا حاوی کافئین است که ممکن است برای افراد حساس به محرک‌ها یا کسانی که شرایط سلامت خاصی دارند نگران‌کننده باشد. مصرف بیش از حد کافئین می‌تواند منجر به اضطراب، بی‌قراری، اختلال در الگوهای خواب و افزایش ضربان قلب در برخی افراد شود.
  • تداخلات با داروها: چای ماچا ممکن است با برخی داروها مانند رقیق‌کننده‌های خون، داروهای ناراحتی قلبی یا داروهای محرک تداخل داشته باشد.
  • مصرف کالری: درحالی‌که ماچا خود کالری کمی دارد، نحوه تهیه و مصرف آن در دستورالعمل‌های مختلف می‌تواند بر محتوای کالری کلی رژیم شما تأثیر بگذارد.

طرز تهیه ماچا برای لاغری

در این قسمت چند دستورالعمل رژیم غذایی ماچا وجود دارد که ما آن را بررسی می‌کنیم:

اسموتی سبز ماچا

  • مواد لازم:
  • 1 قاشق چایخوری پودر ماچا
  • 1 عدد موز
  • 1 فنجان اسفناج
  • 1.2 فنجان شیر بادام (یا هر شیر دلخواه)
  • تکه‌های یخ

دستورالعمل:

همه مواد را با هم مخلوط کنید تا یکدست و کرم رنگ شود. به عنوان میان وعده میل کنید.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: