کد خبر: ۳۵۰۳۰۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۱ - ۰۴ مهر ۱۴۰۳ - 2024September 25
هوش مصنوعی در حوزه سلامت مانند هر تکنولوژی دیگر بدون نقص نیست.بدیهی است که باید با زیرکی به استقبال استفاده از فناوری‌های نوین به خصوص در حوزه پزشکی رفت.
شفاآنلاین:سلامت>تا چند سال پیش اگر می‌گفتند روزی روند درمان و مراقبت‌های درمانی آنقدر تسهیل پیدا می‌کند که داخل خانه و با تلفن همراه می‌توانید به اطلاعات پزشکی خود دست پیدا کنید، حتما تعجب می‌کردید. اما با ورود هوش مصنوعی به زندگی انسان عصر جدید این اتفاق رخ داده است.

به گزارش شفا آنلاین:این روز‌ها ورود هوش مصنوعی و فناوری‌های نوین به حوزه پزشکی توانسته خلأ دسترسی به مراقبت‌های درمانی را جبران کند. کاهش هزینه‌های درمانی و افزایش دسترسی به خدمات بهداشتی همچنین استفاده از اینترنت اشیا برای چکاب مداوم سلامتی خود از مزایای پیشرفت‌های اخیر در علوم پزشکی است.

اگر بخواهیم از مهم‌ترین دستاورد ورود فناوری‌های جدید به حوزه پزشکی نام ببریم می‌توانیم به دسترسی آسان بیماران به اطلاعات پزشکی اشاره کنیم. 

کادر درمان نیز از ورود تکنولوژی به صنعت پزشکی بهره زیادی برده‌اند. پزشکان تشخیص سریع بیماری‌ها، تحلیل داده‌های بزرگ با استفاده از هوش مصنوعی همچنین تشخیص و شناسایی الگو‌های بیماری و ارائه درمان متناسب با نیاز‌های خاص هر بیمار را از دستاورد‌های ورود هوش مصنوعی به حوزه سلامت می‌دانند. 

نگاهی به چالش‌های تکنولوژی در حوزه سلامت 

 ورود فناوری به حوزه علوم پزشکی سراسر مزایا نیست، از آنجایی که هوش مصنوعی کامل نیست، اجرای آنها همچنان نیاز به نظارت انسانی دارد. بسیاری از بیماران نیز، از بین رفتن حریم شخصی و امنیت داده‌های حساس سلامت خود را از نقص‌های فناوری جدید می‌دانند.

البته تصرف حوزه سلامت با فناوری‌های نوین باعث عدم دسترسی برخی افراد به فناوری‌های دیجیتال شده است که باید فکری برای آن کرد چراکه استفاده از خدمات سلامت حق همۀ انسان‌ها است و در صورت بی توجهی می‌تواند به بزرگ‌ترین چالش بیماران تبدیل شود. 

فناوری‌های نوین در حوزه سلامت کامل نیست

اگر بخواهیم بدون تعصب از ارتقای خدمات نوین در پزشکی یاد کنیم باید بگوییم که هوش مصنوعی، مانند تمام سیستم‌ها و الگوریتم‌های دیگر، کامل نیست بدیهی است که ورود هوش مصنوعی به حوزه درمان و سلامت باعث تسهیل در درمان و پیشگیری از بیماری‌ها می‌شود، اما فناوری‌های نوین را می‌توان چاقو دو لبه تصور کرد که با توجه نکردن به چالش‌های آن ممکن است نه تنها باعث بهبود زندگی افراد نشود بلکه خطرناک نیز باشد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: