کد خبر: ۳۵۰۲۵۲
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۲ - ۰۴ مهر ۱۴۰۳ - 2024September 25
به اعتقاد بسیاری از فعالان نظام سلامت در این روزها هیئت امنای صرفه‌جویی ارزی یکی از اصلی‌ترین گلوگاه‌های ایجاد فساد در نظام سلامت کشور است.
شفاآنلاین:سلامت>اواخر آبان ۱۴۰۲ بود که قرارگاه مبارزه با مفاسد اقتصادی و جمعی از تشکل‌های دانشجویی و گروه‌های جهادی از رئیس مجلس خواستند تا هیئت امنای صرفه‌جویی ارزی در معالجه بیماران، به طور کامل منحل شده و وظایف حاکمیتی آن به وزارت بهداشت سپرده شود.
به گزارش شفا آنلاین:یکی از هلدینگ‌های بزرگ تجهیزات پزشکی  ۱۲ اسفند سال ۱۳۷۱ در فضایی به وسعت ۱۳ هکتار در شهرک صنعتی آشتیان تأسیس شد. اما، بعد‌ها در زمینه فعالیت این هلدینگ، حرف و حدیث‌هایی مطرح شد. در نهایت، به دستور وزیر بهداشت وقت در سال ۹۷، قرار بر این شد که این شرکت منحل شود؛ اما هنوز خبری از انحلال نهایی آن نیست.
در بیانیه تشکل‌های دانشجویی آمده است:
هلدینگ سلامت این شرکت، در جزئی‌ترین اجزای ساختار نظام سلامت ورود کرده و عملاً از دلایل پایه‌ریزی و تأسیس خود فاصله گرفته است. این هلدینگ با داشتن زیرمجموعه‌های مختلف، حضور گسترده‌ای در مسائل مرتبط و یا حتی غیر مرتبط با بحث سلامت و بهداشت دارد و این حضور گسترده به معضل واسطه‌گری این مجموعه دامن زده است.
چیذری، رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی تامین گفت: خرید تجمیعی تجهیزات پزشکی تا جایی که پول تولید کننده را یکجا پرداخت کنند اقدام قابل قبولی است اما هیئت امنای ارزی به عنوان مهمترین و بزرگترین خریدار تجهیزات پزشکی در کشور وقتی که از وارد کننده خرید می کند، کل پول را پرداخت می‌کند اما وقتی به سراغ تولید کننده داخلی می‌رود ۳۰ درصد، ۴۰ درصد و گاهی ۵۰ درصد ارزانتر از قیمت پایه ارزی مشابه در جهان که قبلا خرید میکرده است خرید می کند.
در چنین شرایطی عمده تولیدکنندگان داخلی روز به روز ضعیف تر شده و مدام بازار آنها کوچکتر می شود.
وحید اسکویی، بازرس انجمن تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان تجهیزات پزشکی و دبیر کمیته علوم آزمایشگاهی: هیئت امنای صرفه‌جویی ارزی برای دفاع از بیماران تشکیل شده و بسته به نیاز کشور، مراکز درمانی و بیمارستان‌ها مناقصاتی را برای خرید تجهیزات، ملزومات پزشکی و آزمایشگاهی برگزار می‌کنند و به این صورت تجهیزات پزشکی را از شرکت‌های تولیدکننده ایرانی خریداری کرده و ملاک برای خرید هم، دارا بودن کیفیت و داشتن استاندارد‌های لازم و البته قیمت مناسب است.
ابهاماتی در مناقصه‌ها وجود دارد چراکه همیشه تعدادی شرکت خاص برنده مناقصه‌ها می‌شوند. از دکتر ظفرقندی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درخواست داریم روند مناقصه‌ها را بررسی و هیئت امنا، مستندات مربوط به مناقصات را به صورت شفاف منتشر کند، همچنین خرید محصولات مورد نیاز مراکز درمانی و بیمارستانی از همه شرکت‌ها صورت گیرد و عدالت در خرید رعایت شود.
حسين سلمانزاده، عضو هيئت مديره انجمن تأمين، در بيان فلسفه تشکيل هيات امنای صرفه جويی ارزی اظهار کرد: «هيئت امنا براي اين منظور تشکيل شد که کالاهايي را که امکان توليد آنها در داخل وجود نداشت و بيماران به آنها نياز داشتند را خريداري کرده و در اختيار بيمارستان هاي دولتي قرار دهد، اما متأسفانه امروز هيئت امنا به يک خريدار عمده از طرف وزارت بهداشت تبديل شده و چندين شرکت و هلدينگ بزرگ براي اين منظور تشکيل شده است. درحاليکه از ديدگاه ما نيازی برای خريد محصولات توليد داخل از سوی هيئت امنای ارزی وجود ندارد و بايد مراکز بتوانند با مراجعه مستقيم به شرکت های توليدکننده داخلی نياز خود را از آنها خريداری کنند.
هرجا که دولت خريدار باشد امکان فساد و رانت وجود دارد وگرنه نيازی نيست که يک هيئت خريد محصولات را انجام دهد و مراکز برای تأمين نياز خود مجدد به آن هيئت مراجعه کنند و اين مي‌شود وضعيت فعلی، که هيچ دفاعی نمی‌توان از آن کرد؛ زيرا چندين سال است که عمده خريدها از شرکت‌های خارجی انجام مي‌شود و تنها در سال های اخير و به دليل اعتراضات توليدکنندگان داخلي، محصولات اين توليدکنندگان هم در ليست خريدها گنجانده می‌شود.
 به اعتقاد بسیاری از فعالان نظام سلامت در این روزها هیئت امنای صرفه‌جویی ارزی یکی از اصلی‌ترین گلوگاه‌های ایجاد فساد در نظام سلامت کشور است./آنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: