کد خبر: ۳۴۹۱۵۶
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۵ - ۱۰ شهريور ۱۴۰۳ - 2024August 31
متوجه می شوید که جوش عجیبی روی سطح پوست شما رشد می کند؟ آیا می تواند از علائم ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) باشد؟

شفاآنلاین:سلامت>بیش از 150 گونه HPV در سراسر جهان در حال گردش است. این گونه‌های HPV می‌توانند به پوست نفوذ کرده و علائم و بیماری‌های دیگری مانند زگیل و سرطان را ایجاد کنند.

به گزارش شفا آنلاین:خوشبختانه، تقریباً 90٪ از افراد آلوده به HPV بدون علامت هستند و هرگز متوجه نمی شوند که آلوده هستند زیرا هیچ علامتی را تجربه نمی کنند. سیستم ایمنی قوی و سالم آنها ویروس را ظرف 1 تا 2 سال پس از تاریخ عفونت اولیه ریشه کن می کند.

10 درصد دیگر افراد آلوده به HPV، عفونت‌ها و علائم طولانی‌مدت را تجربه خواهند کرد که بیش از دو سال طول میکشد. به همین دلیل است که افراد فعال از نظر جنسی باید به طور منظم تحت ارزیابی های فیزیکی و غربالگری پاپ قرار بگیرند تا زودتر علائم HPV را قبل از اینکه ویروس باعث ایجاد شرایط شدید سلامتی شود، تشخیص دهند.

علائم معمول HPV چیست؟

افراد متأسفانه آلوده به HPV که علائمی را تجربه می کنند ممکن است علائمی مانند زگیل تناسلی قابل مشاهده یا زگیل های پوستی را در نواحی بدن که تماس نزدیک پوست به پوست داشته اند مشاهده کنند. زنان باید برای انجام آزمایش پاپ اسمیر به پزشک یا متخصص زنان مراجعه کنند زیرا این آزمایش می تواند نشانه هایی از رشد غیر طبیعی سلول های دهانه رحم را بررسی کند.

سویه های کم خطر HPV مانند HPV نوع 6 و HPV نوع 11 علل اولیه زگیل های پوستی و تناسلی هستند. آنها اغلب به صورت توده های نرم و همرنگ پوست ظاهر می شوند که شبیه گل کلم هستند.

شایع ترین مکان هایی که ظاهر می شوند در قسمت هایی از اندام تناسلی مانند آلت تناسلی، واژن یا مقعد است. به عنوان مثال، مردان معمولاً در نوک آلت تناسلی دچار زگیل تناسلی می شوند، در حالی که زنان آنها را بین مقعد و واژن خود می بینند. این زگیل ها گاهی اوقات روی دیواره های داخلی واژن نیز رشد می کنند.

زگیل تناسلی ناشی از HPV لزوماً تهدید کننده زندگی نیست، اما در صورت تحریک می تواند باعث خارش، ناراحتی، تورم و گاهی اوقات حتی درد شود. اگر زگیل تناسلی را تجربه می‌کنید، سعی کنید از خراشیدن آن‌ها خودداری کنید، زیرا این کار فقط وضعیت را بدتر می‌کند.

چگونه زگیل های مرتبط با HPV را درمان کنیم؟

هر فرد دارای سیستم ایمنی منحصر به فردی است، بنابراین نمی توان گفت که چگونه سیستم ایمنی یک فرد ممکن است به عفونت HPV در مقایسه با دیگری پاسخ دهد. خبر خوب این است که سویه های کم خطر HPV به ندرت باعث مشکلات سلامتی شدید مانند سرطان دهانه رحم یا آلت تناسلی می شوند. در عوض، فقط باید با عواقب زگیل روی اندام تناسلی و پوست خود مقابله کنید.

اکثر افراد مبتلا به زگیل آلوده به HPV می توانند به سیستم ایمنی قوی خود برای از بین بردن طبیعی زگیل ها پس از چند هفته یا چند ماه تکیه کنند. اما یک سیستم ایمنی سالم مستلزم حفظ یک سبک زندگی سالم، از جمله رژیم غذایی مغذی و ورزشی است.

یک سبک زندگی سالم می تواند برای تقویت قدرت سیستم ایمنی و افزایش شانس از بین بردن عفونت های کم خطر HPV و زگیل هایی که ممکن است ایجاد کند مفید باشد. علاوه بر تغذیه سالم و ورزش، باید از اصول رابطه جنسی ایمن مانند استفاده از کاندوم و محدود کردن تعداد شرکای جنسی نیز استفاده کنید.

اگر روی پوست یا اندام تناسلی خود زگیل دارید، تمام تلاش خود را برای حفظ آرامش خود انجام دهید. پزشک شما می تواند وضعیت را بررسی کند. مهم است به خاطر داشته باشید که داروهای بدون نسخه و داروهای قوی وجود دارند که می توانند زگیل ها را به سرعت از بین ببرند.

اگر سیستم ایمنی بدن شما قوی و سالم باشد، در بسیاری از موارد به از بین بردن زگیل برای شما کمک می کند. مصرف مکمل های HPV مانند PAPCLEAR و ترکیب آن با AHCC می تواند تاثیر زیادی در حمایت از سیستم ایمنی شما داشته باشد. جنبه منفی درمان دارویی این است که ممکن است برخی از عوارض جانبی ناخواسته از جمله تحریک پوست و تورم وجود داشته باشد.

راش HPV در مقابل زگیل

جوش ها را با زگیل اشتباه نگیرید؛ آنها دو چیز متفاوت هستند. راش ها با عفونت های HPV مرتبط نیستند، حتی اگر همزمان بثورات و زگیل روی پوست ایجاد شود. تفاوت این است که بثورات پوستی علائم سایر عفونت ها، بیماری ها و تحریکات پوستی است.

بثورات معمولاً به صورت برجستگی های قرمز متورم در سطح پوست نواحی تحریک شده یا عفونی ظاهر می شوند. به عنوان مثال، برآمدگی های ریز روی صورت شما در اثر اصلاح، بثورات پوستی هستند. همچنین می توانید به دلیل بیماری های مقاربتی مانند تبخال، بثورات پوستی داشته باشید. اما تبخال همان HPV نیست. به همین دلیل است که بثورات تبخال قرمز هستند، در حالی که زگیل های مرتبط با HPV به رنگ پوست هستند.

پزشک معاینه کامل بثورات شما را انجام می دهد تا علت اصلی آن را مشخص کند. گام بعدی دریافت درمان مناسب برای از بین بردن بثورات و بازگشت به زندگی عادی است.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: