کد خبر: ۳۴۹۱۵۵
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۰ - ۱۰ شهريور ۱۴۰۳ - 2024August 31
دکتر عباسعلی حسین پور فیضی گفت: تالاسمی خفیف و مینور در کودکان نوعی اختلال ارثی است که بسیار شایع بوده و یکی از راه‌های تشخیص کم خونی کودکان است.
شفاآنلاین:سلامت>یک فوق تخصص خون و سرطان کودکان گفت: در کم خونی کودکان والدین متوجه رنگ پریدگی، بی حوصلگی و کم اشتهایی او می‌شوند.

به گزارش شفا آنلاین:دکتر عباسعلی حسین پور فیضی با بیان اینکه هموگلوبین و هماتوکریت هر دو اندازه گیری‌های مهم در گلبول قرمز هستند، گفت: اگر این مولفه‌ها از مقدار طبیعی کمتر باشد کم خونی اتفاق می‌افتد.

وی با تاکید بر اینکه برخی مواقع این کم خونی بدون علائم بوده و در آزمایش مشخص می‌شود، ادامه داد: خونریزی از بینی، دندان و کبودی بدن از دیگر علائم کم خونی است.

وی با اشاره به اینکه در کم‌خونی عوامل ارثی و اکتسابی موثر است، افزود: تالاسمی خفیف و مینور در کودکان نوعی اختلال ارثی است که بسیار شایع بوده و یکی از راه‌های تشخیص کم خونی کودکان است.

وی بیان کرد: موارد کم خونی اکتسابی آن‌هایی هستند که در طول زندگی به علت بروز شرایط سلامتی خاص، تغذیه نادرست و خونریزی بروز می‌کنند.

این فوق تخصص خون و سرطان کودکان اظهار کرد: چیزی که ما را نگران می‌کند این است که علت کم خونی بیماری سنگین به نام سرطان خون باشد که باید زود تشخیص داده شود. 

وی با اشاره به اینکه والدین علائم کم خونی در کودکان را سرسری نگیرند و پیگیر باشند، گفت: کودکان در محدوده‌ی سنی یک سالگی باید چکاپ کامل شوند.

وی افزود: کودکان در سنین ۶ الی ۷ سال و همچنین در دوران نوجوانی( به ویژه دختران) باید چکاپ شوند.

حسین پور فیضی خاطر نشان کرد: در جنوب و شمال ایران و استان‌های همجوار دریاها تالاسمی شایع است.

وی با بیان اینکه اگر زن و مردی که تالاسمی مینور دارند باهم ازدواج کنند ۲۵ درصد ممکن است کودک آنها به تالاسمی شدید مبتلا شود، گفت: کودکانی که به تالاسمی شدید مبتلا هستند باید هرماه آزمایش خون داده و تا آخر عمر باید به آنها خون تزریق شود.

این فوق تخصص خون و سرطان کودکان افزود: هموفیلی یک اختلال خون‌ریزی دهنده ارثی است که بیشتر در پسران دیده می‌شود اما در دختران نیز دیده می‌شود اگر هر خونریزی بیش از حد معمول ادامه پیدا کند باید به پزشک مراجعه کنند.

وی به تغذیه‌ی زنان باردار در دوران حاملگی جهت جلوگیری از کم خونی کودک اشاره کرد و افزود: غذاهای تازه، میوه‌جات، سبزیجات، غذاهای خانگی، ویتامین‌ها، آنتی اکسیدان‌ها از مواد غذایی است که توصیه می‌شود در این دوران مصرف شود و باید در ای دوران از مصرف فست فودها، غذاهای فرآوری شده و برخی نوشابه‌ها پرهیز کنند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: