کد خبر: ۳۴۳۶۹
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۴ - ۲۴ شهريور ۱۳۹۳ - 2014September 15
شفاآنلاین- محققان گروه بیولوژی دریایی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد تاکنون بیش از 200 ژن در بانک جهانی ثبت کرده اند که برخی از آنها برای اولین بار و با نام خلیج فارس یا ایران به ثبت رسیده اند.
به گزارش شفاآنلاین، دکتر پرگل قوام مصطفوی به وسعت مناطق آبی ایران اشاره و این مناطق آبی را دارای غنای اکولوژیک بسیار بالایی دانست و افزود: خلیج فارس زیستگاه بسیاری از موجودات مهم دریایی است و جزایر ایرانی واقع در این خلیج، منطقه تخم گذاری لاک پشت های دریایی است که در لیست قرمز IUCN (رو به انقراض ) قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: مناطق مرجانی خلیج فارس زیستگاه بسیاری از گونه های بی مهرگان و ماهیان تجاری مهم بوده که متأسفانه امروزه به علت آسیب های انسانی و آلودگی های مختلف در معرض انقراض قرار گرفته اند.

قوام مصطفوی با بیان اینکه گرایش های جانوران دریا، بوم شناسی و آلودگی دریا در گروه بیولوژی دریایی این واحد دانشگاهی تدریس می شود، گفت: در گرایش های این رشته شناسایی، بررسی اکولوژیک، تأثیر آلاینده ها بر موجودات دریایی و عکسل العمل های رفتاری و فیزیولوژیک موجودات مورد تحقیق و بررسی قرار می گیرد.

وی با ابراز نگرانی از ساخت اسکله ها و صید بی رویه در دریای خزر و خلیج فارس بیان داشت: ورود آب های آلوده به دریای خزر به مشکلات زیست محیطی این دریا افزوده است که با ادامه این روند با مشکلات عدیده ای روبرو خواهیم شد.

به گفته قوام مصطفوی در این گروه 51 مقاله ISI و بیش از 86 مقاله علمی پژوهشی ارائه شده که از جمله موضوعات آنها می توان به تعیین مناطق حساس ساحلی، آبسنگ های مرجانی و فعالیت های بیوتکنولوژی دریایی مانند تولید داروهایی با خاصیت ضد درد و کاهش درد از زهر یک نوع ماهی سمی و یا یک نوع حلزون دریایی اشاره کرد.

محققان گروه بیولوژی دریایی واحد علوم و تحقیقات، پژوهش های کاربردی در زمینه بیولوژی دریا، استخراج موادی که خاصیت ضد دردی، ضد انعقادی و حتی ضد سرطانی دارند با موادی مانند نانوذرات ژلاتین از موجودات دریایی مانند اسفنج ها، خیار دریایی، ماهی اسکات و حلزون دریایی و بررسی موجودات دریایی با روش های مولکولی را از دیگر دستاوردهای این گروه ذکر کرد.

وی افزود: از جمله برنامه های آتی این گروه می توان به ایجاد شرکت های دانش بنیان در زمینۀ فعالیت های فیزیولوژی و بیوتکنولوژی و همچنین انجام پروژه های برون دانشگاهی اشاره کرد.

قوام مصطفوی تصریح کرد : نتایج تحقیقات دانشجویان و اساتید گروه بیولوژی دریایی نیز به صورت سالانه در همایش های تخصصی بین المللی ارائه می شود که از جمله این همایش ها می توان از سومین همایش بین المللی آبسنگ های مرجانی در تایوان، همایش های همزیست ها در لهستان، منابع آبی دنیا در ایتالیا و همایش بین المللی راپمی که در جزیره کیش برگزار شد، نام برد.

وی درباره تحقیقات گروه بیولوژی دریایی واحد علوم و تحقیقات در زمینه آبسنگ های مرجانی و همزیست های آنها نیز گفت: به جرأت می توان گفت اولین تیم تحقیقاتی در زمینه آب سنگهای مرجانی و همزیست های آن در شمال خلیج فارس تیم تحقیقاتی گروه بیولوژی دریای واحد علوم و تحقیقات است و در دیگر کشورها نیز به عنوان یک تیم تحقیقاتی قوی شناخته شده است.

قوام مصطفوی یادآور شد: آبسنگهای مرجانی با موجودی تک سلولی همزیست هستند که بقای آنها به واسطه همین موجود تک سلولی است و با توجه به گرم شدن کرۀ زمین و تغییراتی که به دنبال آن برای مرجان ها رخ می دهد، این اکوسیستم در معرض خطر قرار دارد.

وی به تلاش این گروه برای اخذ مجوزهای ایجاد رشته بیوتکنولوژی دریا در مقطع کارشناسی ارشد اشاره کرد و افزود: از آنجا که اکثر پایان نامه های دانشجویان گروه بیولوژی دریا در ارتباط با بیوتکنولوژی است برآن شدیم تا این رشته را در واحد علوم و تحقیقات ایجاد کنیم.

مدیر گروه بیولوژی دریای واحد علوم و تحقیقات همچنین از تلاش این گروه برای برقراری رتباط مستمر با اساتید خارج از واحد و کشور و فراهم کردن زمینه سفرهای علمی استادان بیولوژی به خارج خبر داد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: