کد خبر: ۳۳۰۶۷
تاریخ انتشار: ۰۷:۴۱ - ۱۱ شهريور ۱۳۹۳ - 2014September 02
شفاآنلاین-سن وسال آپارتمان‌ها رابطه مستقیمی با قیمت آن دارد؛ آپارتمان‌هایی با قدمت بالاتر به طور میانگین مترمربعي یک میلیون تومان از خانه‌های نوساز ارزان‌تر هستند. یک کارشناس مسکن می‌گوید در همه محله‌ها این‌گونه نیست که خانه‌های قدیمی ارزان‌تر از خانه‌های نوساز باشد.
به گزارش شفا آنلاین،در برخی محله‌های خاص خانه‌هایی با قدمت 50 تا60 سال گران‌تر از خانه‌های نوساز هستند. این به دلیل بافت منطقه است؛ به طور مثال افرادی با وجود آنکه خانه قدیمی است اما چون می‌خواهند در این محله سکونت کنند هر قیمتی را می‌پردازند. به عبارت ديگر، قيمت آپارتمان‌هاي قديمي‌ساز در برخي محله‌هاي سنتي و داراي ارزش‌هاي اجتماعي براي اهالي محل، همچنان با واحدهاي نوساز در محله‌هاي مجاور خود برابري مي‌كنند و چه بسا گران‌تر خريد و فروش مي‌شوند.
او ادامه می‌دهد: بازار مسکن همچنان در رکود است. شاید به دلیل فصل خوب جابه‌جایی و خرید و فروش مقداري بازار تکان خورده باشد اما این تغییر قابل توجه نیست و ما همچنان به امید روزهای پررونق هستیم. 
این فعال بازار مسکن اضافه می‌کند: خانه‌های قدیمی با یک بازسازی قابل سکونت می‌شوند اما قیمت آنها بسیار مناسب‌تر از خانه‌های نوساز است. 
برخی از فعالان بازار مسکن می‌گویند آپارتمان‌های قدیمی هر سال متري 100 هزار تومان کاهش قیمت می‌دهند. 
اما این فرمول مورد تایید همه مشاوران املاک نیست. خسروی يكي از مشاوران املاك قديمي در این رابطه می‌گوید: اگر چنین فرمولی را قبول داشته باشیم بعد از 20 تا 30 سال باید واحدهاي مسكوني را مجانی واگذار کنیم. 
یکی از مشاوران املاک قدیمی به خریداران آپارتمان‌های قدیمی توصیه می‌کند: برای تشخیص قدمت ساخت مطالعه پروانه ساختمان یا پایان کار یا اظهار فروشنده کافی نیست، چراکه ممکن است به دلایل مختلف مثل بدهکاری سازنده، اختلافات شرکا، دعواهای قضایی و... ساختمان درحال احداث حدود 5سال یا 10 سال به شكل نيمه‌كاره يا حتي به‌صورت خالي رها شده باشد كه در اين صورت، تازه‌ساز تلقي نخواهد شد.
 بنابراین تحقیقات محلی می‌تواند کمک موثری در این خصوص به کارشناسان رسمی دادگستری، مشاوران املاک و خریداران کند. قدمت ساختمان حتی در میزان اخذ وام از موسسات مالی، پولی و بانکی نيز تاثیر دارد. ساختمان هرچه قدیمی‌تر باشد قیمت آن کاهش می‌یابد؛ مگر اینکه آپارتمان شانس برخورداری از سهم بيشتري از زمين را داشته باشد که دراین صورت مالکان هوشمند دیگر آپارتمان نمی‌فروشند بلکه قدرالسهم عرصه را می‌فروشند. البته آپارتمان و ساختمان معماری‌ساز تا حدود 60 الی 70 سال از این امر مستثنی است چراکه عمر و قدمت ساخت و سازهای رایج کشور بیش از 20 سال نیست.
دنیای اقتصاد
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: