کد خبر: ۳۲۶۴۳
تاریخ انتشار: ۰۱:۱۱ - ۰۷ شهريور ۱۳۹۳ - 2014August 29
شفا آنلاین- محققان آمریکایی موفق به طراحی نانوذرات نقره با ساختار هسته ای ـ پوسته ای شدند که قادر به هدف گیری سلول های سرطانی است.
به گزارش شفا آنلاین ،پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا اخیر نانوذره ای را طراحی کرده اند که می تواند سلول سرطانی را مورد هدف قرار دهد.

این نانوذرات بدون آسیب زدن به سلول می توانند از آن جدا شده و از طریق کلیه دفع شوند.

نانوذره طراحی شده به شکل کروی و از جنس نقره بوده که در سطح آن رشته های پپتیدی قرار داده شده است و همین رشته های پپتیدی از قابلیت هدف گیری سلول های سرطانی برخوردارند.

پوسته این نانوذره به گونه ای طراحی شده که می تواند از سطح سلول سرطانی جدا شود بنابراین بدون این که آسیبی به سلول برساند از آن جدا می شود.

هسته این سلول سرطانی از پدیده پلاسمونیک بهره می برد، به این معنا که در اثر تابش نور به هسته، رزونانسی در آن اتفاق افتاده که موجب متمرکز شدن میدان الکترومغناطیس در آن می شود، این تشدید میدان مغناطیسی موجب می شود تا رنگ های فلورسانس 10 برابر روشن تر از حالت طبیعی دیده شوند.

این گروه تحقیقاتی روشی ارائه کردند که با استفاده از آن می توان نانوذرات را بدون اینکه آسیبی به سلول ها وارد شود، از آن خارج کرد، بنابراین امکان تصویربرداری و تعیین مشخصات سلول ها فراهم می شود.

گری براون از محققان این پروژه می گوید: جدا کردن نانوذرات از سلول هدف، مفهوم بسیار جالبی برای طراحی داروهایی است که به یک محرک ویژه خارجی پاسخ می دهند، با داشتن چنین امکانی می توان نانوذرات را بعد از رهاسازی دارو از سلول جدا کرده و با کمک کلیه از بدن دفع کرد.

به گفته وی با این کار اثرات سمی نانوذرات به حداقل می رسد و با دنبال کردن نانوذراتی که وارد سلول هدف شده اند، می توانیم دریابیم که نانوذرات روی کدام سلول ها اثر گذاشته و مسیر نقل و انتقال به آن سلول ها را با جزئیات کامل مطالعه کنیم.

برخی داروها امکان عبور از غشاء سلولی را ندارند بنابراین باید آن ها را از راه آندوسایتوسیس وارد سلول کرد.

این گروه تحقیقاتی در پروژه خود با استفاده از این نانوذرات جدید، به مطالعه مقدار داروی وارد شده از راه آندوسایتوسیس به درون سلول پرداختند.

از آنجا که این نانوذرات دارای ساختار هسته ای ـ پوسته ای هستند، می توان پوسته را به گونه ای طراحی کرد که با کارایی بالا روی سلول هدف اثر گذارند.

به اعتقاد محققان این پروژه، نانوذرات جدید دارای خواص جالب توجهی هستند که می تواند به عنوان ابزاری برای هدف گیری سلول استفاده شوند و همچنین می توان از آنها برای مبارزه با عفونت استفاده کرد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: