کد خبر: ۳۲۰۹۲
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۲ - ۰۲ شهريور ۱۳۹۳ - 2014August 24
شفاآنلاین-مدیر مرکز طبی کودکان با بیان اینکه طبق آمار بین المللی از هر دو تا سه هزار کودک، یک نفر مبتلا به نقص ایمنی است از خانواده ها خواست نسبت به علائم این بیماری در کودکان خود هشیار باشند.
به گزارش شفا آنلاین،دکتر نیما رضایی در نشست خبری با خبرنگاران تصریح کرد: البته تخمین زده می شود که آمار مبتلایان به نقص ایمنی در کشور به دلیل ازدواج های فامیلی بیش از استانداردهای بین المللی باشد.

وی با اشاره به اینکه بیش از 30 درصد نوزادان متولد شده در کشور حاصل ازدواج های فامیلی هستند، افزود: مطالعه ای در ایران نشان می دهد که از هر 700 نفر در کشور یک نفر به بیماری کمبود انتخابی IGA (یکی از انواع شایع بیماری نقص ایمنی) ، مبتلا است.

مدیر مرکز طبی کودکان با بیان اینکه بیش از 220 نوع بیماری نقص ایمنی وجود دارد، گفت: تاکنون یک هزار و 500 بیمار مبتلا به نقص ایمنی در کشور ثبت شده که البته برآورد می شود تعداد این مبتلایان ده ها برابر این رقم باشد.

رضایی اضافه کرد: در بیماری نقص ایمنی ، سیستم دفاعی و ایمنی بدن دچار ضعف می شود که دو نوع بیماری نقص ایمنی اولیه و نقص ایمنی ثانویه وجود دارد که به ضعف بدن که حاصل بیماری هایی مانند ایدز، سرطان و برداشتن طحال باشد نقص ایمنی ثانویه و به ضعف بدن ناشی از اختلالات ژنتیکی نیز نقص ایمنی اولیه اطلاق می شود.

وی ادامه داد: در بیماری نقص ایمنی ، یکی از اعضای بدن از نظر کمی یا کیفی نمی تواند خوب کار کند و عوامل بیگانه به بدن حمله کرده و موجب بروز انواع عفونت های شدید، فرصت طلب و مزمن می شوند که اغلب نیز عفونت های گوارشی یا تنفسی است.

مدیر مرکز طبی کودکان گفت: اگر بیمار مبتلا به نقص ایمنی به موقع تشخیص داده شود و درمان مناسب دریافت کند ، زندگی عادی خواهد داشت و با پیوند مغز استخوان نیز ، درمان قطعی دارد.

رضایی با بیان اینکه نوع نقص ایمنی مختلط شدید موجب مرگ کودک در سال اول زندگی می شود، گفت: اگر کودکی در یک سال بیش از هشت بار به عفونت گوش و بیش از دو بار به سینوزیت یا عفونت های عمقی و ریوی مبتلا شد یا کودکی که به واکسن سل ، واکنش شدید نشان دهد باید به ابتلای نقص ایمنی شک کنیم.

وی با هشدار نسبت به مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک ها برای کودکان ، افزود: اغلب خانواده ها یک داروخانه در آشپزخانه خود دارند و اگر کودک تب کرد به او یک آنتی بیوتیک داده و در صورت ادامه بیماری پس از یک هفته او را نزد پزشک می برند که در آن زمان دیگر کشت خون معنا نداشته و موجب تشخیص دیرهنگام نقص ایمنی خواهد شد.



**هزینه های سرسام آور درمان نقص ایمنی

مدیر مرکز طبی کودکان درباره هزینه های درمان نقص ایمنی نیز گفت: هزینه های درمان این بیماری بسته به نوع آن متفاوت است و بطورمثال فقط یک داروی مبتلا به نقص ایمنی IVIG ، ماهانه بالغ بر یک و نیم میلیون تومان می شود که بیمه و وزارت بهداشت درصدی از آن را حمایت می کنند و بقیه هزینه از سوی خیرین پرداخت می شود.

رضایی افزود: علاوه براین بیماران باید هر روز هزینه های آنتی بیوتیک ، بستری و دیگر داروها را بپردازند.

وی یادآور شد: متاسفانه گاهی خانواده ها با دیدن علائم سلامت در کودکان بیمار خود از دادن دارو به او خودداری کرده یا ارائه دارو را به تعویق می اندازند که این مساله موجب به خطر افتادن جان کودکان می شود.

مدیر مرکز طبی کودکان گفت: شیوع نقص ایمنی بطورکلی در دختران و پسران یکسان است اما 15 نوع آن (از 220 نوع) فقط در پسرها دیده می شود.

رضایی درباره سن شیوع نقص ایمنی نیز افزود: علائم این بیماری معمولا در دهه اول زندگی به ویژه پنج سال نخست و برخی دیگر از علائم این بیماری در دهه های دوم و سوم مشاهده می شود.



**لزوم اجرای برنامه غربالگری نقص ایمنی نوزادان

مدیر مرکز طبی کودکان یادآور شد: بیماری نقص ایمنی را می توان قبل از تولد نیز تشخیص داد و هم اکنون برای مادرانی که پیش از این دارای فرزند بیمار بوده اند در بارداری های بعدی و در هفته هفتم تا دهم ، آزمایشات لازم انجام شده و در صورت بیمار بودن نوزاد برای سقط جنین به آنان مجوز داده می شود.

رضایی درباره اجرای برنامه غربالگری نقص ایمنی نوزادان نیز گفت: اجرای این برنامه در آمریکا آغاز شده و در ایران نیز در حال مذاکره با وزارت بهداشت هستیم تا در آینده این برنامه اجرا شود.

وی خاطرنشان کرد: نوزادان مبتلا به نقص ایمنی به واکسن سل واکنش شدیدی نشان داده و دچار عارضه می شوند بنابراین با توجه به اینکه این واکسن در بدو تولد ارائه می شود این نوزادان جان خود را از دست خواهند داد بنابراین اجرای برنامه غربالگری نقص ایمنی ضروری است.



**درمان پیوند مغز استخوان برای مبتلایان نقص ایمنی در ایران

مدیر مرکز طبی کودکان گفت: پیوند مغز استخوان نقش بسزایی در درمان قطعی بیماری نقص ایمنی دارد.

رضایی با بیان اینکه مراکز درمانی پیوند مغز استخوان در کشور معدود است، افزود: هم اکنون فضایی در مرکز طبی کودکان برای انجام پیوند مغز استخوان برای مبتلایان نقص ایمنی آماده شده و نیاز به تجهیزات پزشکی و تعدادی پرستار دارد تا این بخش نیز راه اندازی شود.
ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: