کد خبر: ۳۱۶۰۶۲
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۳ - ۰۹ آذر ۱۴۰۱ - 2022November 30
در کشورمان نیز برخلاف تلاش‌هایی که برای مقابله با HIV انجام شده است، هنوز آمار ابتلا به این بیماری نگران کننده است، چراکه برآورد می‌شود، حدود 53 هزار نفر در کشور گرفتار HIV باشند
شفاآنلاین>سلامت>جمعیت افراد مبتلا به HIV در ایران حدود 53 هزار نفر برآورد می‌شود و تاکنون حدود 22هزار نفر از مبتلایان به این بیماری  در کشورمان‌ شناسایی شده‌اند، این درحالی است که ‌در شش ماهه نخست امسال بیشتر افراد مبتلا از طریق رابطه جنسی محافظت نشده گرفتار HIV شده‌اند

 به گزارش شفاآنلاین:دهم آذرماه در تقویم روز جهانی ایدز نامگذاری شده است، روزی که در آن مسئولان حوزه بهداشت و درمان و سازمان‌های مردم نهاد تلاش می‌کنند در خصوص این بیماری آموزش‌های بیشتری ارائه کنند، زیرا بررسی آمارهای ابتلا به HIV در بیشتر مناطق جهان از این حکایت دارد که تلاش‌ها برای مبارزه با این بیماری هنوز به مرحله مطلوبی نرسیده است و بسیاری از شهروندان به دلیل ناآگاهی از مسائل بهداشتی گرفتار HIV می‌شوند.

ترس از برچسب زنی

در کشورمان نیز برخلاف تلاش‌هایی که برای مقابله با HIV انجام شده است، هنوز آمار ابتلا به این بیماری نگران کننده است، چراکه برآورد می‌شود، حدود 53 هزار نفر در کشور گرفتار HIV باشند، نگران کننده‌تر اینکه از این تعداد حدود 22هزار نفر شناسایی شده‌اند و حدود 17 هزار نفر نیز برای استفاده از خدمات درمانی اقدام کرده‌اند.

کارشناسان تاکید می‌کنند که شناسایی نشدن بموقع افراد مبتلا به HIV  پیامدهای ناگواری برای جامعه و خود این افراد دارد، زیرا این بیماران زمان مناسب برای کنترل بیماری را از دست می‌دهند و به دلیل نداشتن اطلاعات کافی درخصوص بیماری خود ممکن است، زمینه را برای شیوع بیشتر این بیماری ‌ فراهم کنند.

‌دکتر زهرا عبدی، متخصص بیماری‌های عفونی ‌‌درباره دلایل شناسایی نشدن بخش قابل توجهی از مبتلایان به HIV در کشورمان می‌گوید: دلایل مختلفی دراین بین نقش دارد. برای نمونه ما نتوانسته‌ایم آن طور که باید مساله برچسب زنی به این بیماران را کاهش دهیم.

‌آن طور که او توضیح می‌دهد این مساله سبب شده هنوز بسیاری از افرادی که گرفتار HIV می‌شوند، ترجیح بدهند، بیماری خود را پنهان کنند تا مورد قضاوت قرار نگیرند.

 این درحالی است که این رویکرد سبب شده بسیاری از بیماران زمانی برای کنترل و درمان اقدام کنند که بیماری آنها به مراحل خطرناکی رسیده است‌.

مساله دیگری که این متخصص بیماری‌های عفونی به آن اشاره می‌کند، کاهش توجه مسئولان به مسائل آموزشی و آگاه سازی جامعه است.

‌او در این باره توضیح می‌دهد: البته در این بین شیوع کرونا بی‌تاثیر نبوده است، زیرا در حدود دو سال گذشته اپیدمی کووید-19 سبب شد بسیاری از برنامه‌های حوزه بهداشت و درمان مانند مقابله با هپاتیت نیز‌ به حاشیه برود و آن طور که لازم است، اقدامات لازم برای مبارزه با آن انجام نشود.‌

افزایش شیوع بیماری در بین زنان

مساله دیگری که در این بین کارشناسان روی آن دست می‌گذارند، افزایش سهم زنان در ابتلا به HIV  است، البته به طور کل همچنان سهم مردان در آمار بیشتر است، برای نمونه بررسی آمارها نشان می‌دهد در مجموع سهم زنان در ابتلا به ‌ HIV  حدود 19 درصد ‌ است، اما‌‌ آماری که بتازگی از سوی وزارت بهداشت و درمان منتشر شده از این حکایت دارد که در شش ماه ابتدایی امسال سهم زنان به حدود 31 درصد افزایش یافته است.

هرچند برخی کارشناسان معتقدند برای بررسی دقیق‌تر باید آمار را به شکل سالانه بررسی کرد. اما هستند کارشناسانی که دلایلی مانند افزایش اعتیاد در بین زنان را در این بین بی‌تاثیر نمی‌دانند.

دکتر عبدی‌ در این باره عنوان می‌کند: به نظر می‌رسد یکی از دلایل افزایش شیوع HIV در بین بانوان افزایش اعتیاد و رفتارهای پرخطر در این گروه از جامعه باشد.

با توجه به این مساله باید تاکید کرد که برای کاهش شیوع این بیماری در بین زنان نیاز است که مسئولان ‌نهادهایی مانند وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی برنامه‌های مناسبی را برای آموزش  شهروندان طراحی و اجرا کنند.

سهم ‌عوامل مختلف ‌در انتقال HIV  


بررسی‌های کارشناسان وزارت بهداشت و درمان درباره راه‌های انتقال HIV از این حکایت دارد که از سال 65 تا سال گذشته تزریق مواد مخدر با وسایل مشترک‌ با سهم 56.7درصدی در صدر راه‌های انتقال HIV قرار دارد‌. بعد از این عامل روابط جنسی محافظت نشده ‌ با سهم 25.2 درصدی‌ دیده می‌شود.

البته بررسی‌های کارشناسان وزارت بهداشت و درمان در شش ماهه نخست امسال تغییرات قابل توجهی را درخصوص سهم این عوامل نشان می‌دهد، چراکه سهم تزریق مواد مخدر با وسایل مشترک ‌14.1 درصد برآورد شده است، نگران کننده‌تر اینکه سهم روابط جنسی محافظت نشده به 57.1 درصد افزایش پیدا کرده است‌.

دکتر زهرا عبدی، متخصص بیماری‌های عفونی درباره دلایل افزایش شیوع HIV از طریق رفتارهای پرخطر جنسی عنوان می‌کند: این مساله نیز ناشی از ضعف برنامه‌های آموزشی و آگاهی بخشی به جامعه است. این درحالی است که  با فراهم کردن دسترسی مناسب به وسایل پیشگیری می‌توان مانع ‌ افزایش چنین آمارهایی شد.‌

نکته دیگری که کارشناسان تاکید می‌کنند، باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد؛ سن افرادی است که دچار HIV می‌شوند. براساس گزارش وزارت بهداشت و درمان 73درصد از افرادی که دچار این بیماری می‌شوند در زمان تشخیص بیماری 20 تا 45 سال دارند. به همین دلیل نیاز است که مسئولان حوزه بهداشت و درمان برای ارائه آموزش و آگاه سازی جوانان برنامه‌‌ای جامع را طراحی و اجرا کنند.‌ به جام جم آنلاین‌‌

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: