کد خبر: ۳۱۳۳۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۶ - ۲۶ مرداد ۱۳۹۳ - 2014August 17
سه مرجع تقلید استفاده از روغن پالم در لبنیات بدون اطلاع مصرف‌کننده را «غش» توصیف کردند
شفا آنلاین -پرونده «پالم» همچنان باز است. با شکایت تعدادی از وکلای دادگستری و شهروندان از رئیس سازمان غذا و دارو و روسای سابق موسسه استاندارد، حالا ماجرا ابعاد دیگری به خود گرفته. تا جایی که سه نفر از مراجع تقلید استفاده از روغن پالم در لبنیات را بدون اطلاع مصرف‌کننده «غش» یا همان تقلب اعلام کردند.
به گزارش شفاآنلاین، با این‌که رئیس سازمان غذا و دارو بیستم مردادماه به صورت رسمی اعلام کرد که از همان روز تمام محصولات لبنی تولیدشده، فاقد روغن «پالم» هستند، اما این تصمیم وزارت بهداشت باعث نشد تا مردم سال‌ها استفاده از این روغن را در لبنیات فراموش نکنند. آن‌قدر این موضوع برایشان اهمیت پیدا کرد که صبح روز گذشته، تعدادی از آنها همراه با چند وکیل به دادسرای کارکنان دولت رفتند و از رئیس سازمان غذا و دارو و روسای سابق سازمان استاندارد به خاطر استفاده از روغن پالم در محصولات لبنی شکایت کردند. روند این شکایت از سوی تعدادی از وکلای دادگستری صورت گرفت و درنهایت نیز شکایت برای رسیدگی به شعبه ١٥ دادسرای کارکنان دولت ارجاع شد. این وکلا براساس مواد یک، سه، چهار و پنج قانون مواد خوراکی و آشامیدنی و آرایشی و بهداشتی مصوب ٢٢ تیرماه ‌سال ١٣٤٦ و همچنین ماده ٣٥ قانون تعزیرات حکومتی امور بهداشتی و درمانی مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام و مستند به قانون مجازات اسلامی درباره تقصیرات ماموران دولتی شکایت خود را اعلام کردند. مصطفی ترک همدانی به‌عنوان یکی از وکلایی که روز گذشته از این مسئولان شکایت کرد، می‌گوید: «پس از آن‌که وزیر بهداشت موضوع استفاده از روغن پالم در لبنیات را افشا کرد، من همراه با تعدادی از وکلا مستنداتی را جمع کردیم و تصمیم گرفتیم تا از رئیس سازمان غذا و دارو و دو رئیس سابق سازمان استاندارد شکایت کنیم.» به گفته این وکیل دادگستری، رسول دیناروند به‌عنوان رئیس سازمان غذا و دارو تنها در این دوره مسئولیت سازمان را برعهده نداشته بلکه در دوره‌های قبلی هم رئیس سازمان غذا و دارو بوده و کاملا در جریان ماجرای استفاده از روغن پالم است اما متاسفانه تا زمانی که وزیر بهداشت افشاگری نکرد، هیچ اقدامی انجام نداد. او ادامه می‌دهد: «کسانی که دستور استفاده از این روغن در لبنیات را دادند یا نسبت به تخلف انجام‌شده، کاری نکردند، نه‌تنها مرتکب تخلف شدند بلکه عمل آنها مجرمانه هم هست، چراکه آنها در رأس دستگاه‌های نظارتی قرار داشتند اما در انجام وظیفه کوتاهی کردند.» او از جسارت وزیر بهداشت در افشای این ماجرا، تقدیر می‌کند. «وزیر بهداشت فرد خوشنامی است و معلوم نیست چه اتفاقی افتاد که او تصمیم گرفت تا استفاده از این روغن مضر را رسانه‌ای کند. پس از اعلام وزیر بود که رئیس سازمان غذا و دارو این موضوع را تأیید کرد. درحالی‌که او وظیفه نظارتی داشته و معلوم نیست تاکنون مشغول چه کاری بود.»

ترک‌همدانی می‌گوید: «رئیس سازمان استاندارد فعلی به تازگی مسئول این سازمان شده و خیلی در این پرونده مقصر به شمار نمی‌رود، بیشتر دو رئیس قبلی هستند که مقصر شناخته می‌شوند.» این وکیل دادگستری معتقد است که کارخانجات لبنی متهم نیستند. «ما در شکایت خودمان هم اشاره‌ای به این کارخانه‌ها نداشتیم، چرا که مسئولیت برعهده دستگاه‌های نظارتی بود.»
 استفاده از روغن پالم
 بدون اطلاع مشتری «غش» است
با این همه رئیس سازمان غذا و دارو همچنان درباره این موضوع صحبت می‌کند. رسول دیناروند در حاشیه گردهمایی مدیران و روسای بیمارستان‌های کشور، درباره اعلام اسامی شرکت‌های متخلف لبنی می‌گوید: «شرکت‌های معتبری وجود دارند که بیش از ١٠٠ محصول تولید می‌کنند و ممکن است در یکی از محصولات آنها تخلفی وجود داشته باشد، بنابراین اگر بخواهیم بیش از تخلف مربوطه با این شرکت‌ها برخورد کنیم ممکن است کل تولید آن شرکت آسیب ببیند و این امر از نظر شرعی صحیح نیست. مطمئنا با احراز شدن تخلفات طبق روال قانونی برخوردهای لازم صورت می‌گیرد و تخلف مربوطه نیز به دستگاه قضایی معرفی می‌شود. اگر هم در جرم مربوطه اعلام عمومی ضرورت داشته باشد بی‌تردید انجام می‌شود.»
رئیس سازمان غذا و دارو در شرایطی برخورد با یک کارخانه را تنها به خاطر تخلف در یکی از محصولات، غیرشرعی می‌خواند که سه تن از مراجع تقلید استفاده از روغن پالم در مواد غذایی را «غش» توصیف کردند. آیت‌الله نوری‌همدانی، آیت‌الله‌ هاشمی‌شاهرودی و آیت‌الله مکارم‌شیرازی در پاسخ به پرسش ایسنا، با این محتوا که: «با توجه به این‌که برخی کارخانه‌ها روی جلد محصولات خود مواد تشکیل‌دهنده آن کالا را نمی‌نویسند، آیا این مسأله غش در معامله نیست؟ به‌طور مثال در مورد شیرهایی که گفته می‌شود در آنها از روغن خوراکی مضر استفاده می‌شود، اگر می‌دانستیم که چنین ماده‌ای در آن به کار رفته استفاده نمی‌کردیم. آیا اطلاع‌رسانی نکردن دراین‌باره غش در معامله به حساب می‌آید؟» به ترتیب پاسخ دادند: «در فرض سوال، غش و تدلیس محسوب می‌شود.»، «آری، غش است.»، «چنانچه ماده دیگری به آن افزوده کنند و به‌عنوان شیر به مشتری بفروشند، غش محسوب می‌شود.»
با همه این انتقادها، رئیس سازمان غذا و دارو، به مردم اطمینان می‌دهد که پروانه تولیدات متخلفان باطل و اسامی آنها هم به دستگاه قضا فرستاده می‌شود. «باید جریمه‌ای که گذاشته می‌شود متناسب با جرم باشد. از بیش از ٤٠ شرکتی که به سلامت آنها مشکوک بودیم، هرکدام که تخلفشان احراز شده باشد برخوردهای لازم انجام و در صورت نیاز پروانه باطل می‌شود. بارها تأکید کرده‌ام که مصرف روغن پالم مشکل فوری ایجاد نمی‌کند اما مصرف بیش از اندازه آن توصیه نمی‌شود. برای وزارت بهداشت نیز مهم آن است که سرانه مصرف روغن پالم کاهش یابد.» دیناروند می‌گوید: «در این موضوع دو نوع تخلف صورت گرفته که اولی مربوط به استفاده از مواد غیرمجاز در محصولات خوراکی است که با مردم سر و کار دارد که در این بخش سازمان غذا و دارو نظارت کرده و وظایف خود را انجام می‌دهد اما بخش دوم مربوط به کلاهبرداری است که در این زمینه قوه قضائیه به وظیفه خود عمل خواهد کرد.»
به گفته او، روغن پالم یک روغن خوراکی است که مصرف اندک آن صدمه‌ای به بدن وارد نمی‌کند اما مصرف زیاد این روغن است که به بدن انسان صدمه می‌رساند. سیاست کلی وزارت بهداشت نیز کاهش مصرف روغن پالم در کشور است. با این همه تأکید می‌کند که: «لبنیات موجود در بازار از سلامت کافی برخوردار هستند و به مردم بار دیگر توصیه کرد مصرف لبنیات و شیر را متوقف نکنند.»
دیناروند در کنار این موضوع به احتمال افزایش قیمت دارو در نیمه دوم‌ سال اشاره می‌کند. «نیمه اول امسال افزایش قیمت نداشتیم اما سیاست ما این است که تولید داخل با توجه به تورم ضربه نخورد بنابراین قیمت‌ها برای نیمه دوم‌ سال اصلاح می‌شود. اصلاحات طوری انجام می‌شود که به مردم و بیمه‌گر فشار وارد نشود ضمن این‌که تولید‌کننده نیز با تولیدات دارو ضرر نکند.»


شهروند

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ایرج
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۶
0
0
حالا تازه ایران شده مثل کشورهای پیشرفته
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: