کد خبر: ۳۱۲۵۹۰
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۰ - ۰۷ مهر ۱۴۰۱ - 2022September 29
در ایران نیز دندانپزشکان می توانند درآمد خوبی داشته باشند اما برخی مشکلات موجب شده تا فارغ‌التحصیلان این رشته، نگران آینده‌ی شغلی خود باشند.
شفاآنلاین>سلامت>عضو شورای عالی نظام پزشکی با بیان این که دستمزد دندانپزشکان فقط از جز حرفه ای محاسبه می شود؛ گفت: با توجه به کاهش درآمد ها و تعیین ضرایب مالیاتی 42 درصد برای همکاران شاغل در مراکز دولتی و خصوصی امید و آینده شغلی از دندانپزشکان جوان گرفته شده است.

به گزارش شفاآنلاین:دکتر بهنام عباسیان  با اشاره به این که بازار کار رشته دندانپزشکی در بسیاری از کشورهای دنیا رشد خوبی داشته است، اظهار کرد:در ایران نیز دندانپزشکان می توانند درآمد خوبی داشته باشند اما برخی مشکلات موجب شده تا فارغ‌التحصیلان این رشته، نگران آینده‌ی شغلی خود باشند.

وی با اشاره به تعداد بالای فارغ التحصیلان این رشته افزود: بالا بودن تعداد افراد تحصیل‌کرده در این رشته موجب شده تا افراد جویای کار با مشکل بزرگی به نام بیکاری مواجه شوند.

وی ادامه داد: همکاران جوانی که تازه فارغ التحصیل می شوند  برای تأسیس مطب باید از وضعیت مالی خوبی برخوردار باشند چراکه هزینه‌ی تأسیس و راه‌اندازی مطب دندانپزشکی که شامل هزینه‌های خرید تجهیزات، وسایل و مواد می شود بسیار بالا و گران است.

 عضو شورای عالی نظام پزشکی با بیان این که خرید یا اجاره‌ی مکانی مناسب برای مطب هزینه‌ی نسبتاً زیادی را برای فرد خواهد داشت؛ تصریح کرد: متاسفانه وزارت بهداشت نیز عرصه را برای همکاران جوانی که در کلینیک ها و مراکز دندانپزشکی دولتی و خصوصی کار می کنند؛ تنگ نموده است زیرا دستمزد دندانپزشکان فقط از جز حرفه ای محاسبه می شود که با توجه به کاهش درآمد ها و تعیین ضرایب مالیاتی 42 درصد برای همکاران شاغل در مراکز دولتی و خصوصی امید و آینده شغلی از دندانپزشکان جوان گرفته شده است.

عباسیان با اظهار تاسف از این که جامعه پزشکی و دندانپزشکی کشور پس از فروکش کردن پاندمی کووید 19 به مهاجرت روی آورده است؛ اذعان کرد: جامعه پزشکی در دوران کرونا با جانفشانی و نثار خون خود درخت سلامت را آبیاری نمود  اما اکنون شاهد آموزش های تعزیراتی از سوی معاونت درمان وزارت بهداشت به بخش های نظارتی در خصوص نحوه برخورد با همکاران هستیم که بسیار دردآور است.

وی ضمن اشاره به بی مهری ها و مشکلات زیرساختاری در این حوزه گفت: در نگاه کلان همه به عنوان بنگاه اقتصادی به حوزه پزشکی و دندانپزشکی می نگرند در حالی که فعالیت های همکاران با حقوق های ناچیز و اندک در مناطق محروم و دورافتاده هیچ وقت رسانه ای نشد و کسی هم به فکر حل مشکل و چاره اندیشی نیست.

عضو شورای عالی نظام پزشکی با بیان این که تعرفه های غیرواقعی موجب آسیب به بخش دولتی هم شده است؛ اظهار کرد: درآمد ها تناسبی با سختی کار و میزان فعالیت همکاران ندارد و خود مراکز دولتی هم با این وضعیت در معرض خطر هستند زیرا کسی حاضر به فعالیت در مراکز دانشگاهی و دولتی با این تعرفه های ناچیز و ناعادلانه نیست.

عباسیان با اشاره به این که هزینه های دندانپزشکی وابسته به نوسانات ارزی بوده و سازمان های بیمه گر نیز از خدمات درمانی این حوزه حمایتی انجام نمی دهند؛ خاطرنشان کرد: معضلی دیگری که همکاران با آن مواجه هستند کاهش میزان مراجعات به مراکز دندانپزشکی است زیرا عدم حمایت بیمه‌ها و بالا بودن هزینه‌های درمان موجب شده تا افراد تمایل کمتری برای مراجعه به دندانپزشکان داشته باشند.

وی گسترش پوشش بیمه ای در این حوزه و پذیرش دانشجو متناسب با نیاز جامعه را از جمله راهکارهای برون رفت از معضلات جامعه دندانپزشکی عنوان کرد و گفت: باید با سازو کار مناسب و مدیریت بهینه از سوی مراجع سیاستگذار و تصمیم گیر نسبت به رفع مشکلات جامعه دندانپزشکی و به دنبال آن بیماران تلاش کنیم.
برچسب ها: تاسیس مطب ، پزشکی ، مطب
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: