کد خبر: ۳۰۴۹۲۲
تاریخ انتشار: ۱۷:۰۰ - ۰۱ خرداد ۱۴۰۱ - 2022May 22
نخستین گام در تحول نظام سلامت برداشته شد؛
تعرفه گذاری خدمات پرستاری که اکنون به شیوه‌ای نوین خدمت پرستاران را ارج می‌دهد، از مرحله تعرفه گذاری تک خدمتی عبور کرده و بسته خدمتی را جایگزین آن کرده است؛ به عبارتی تعرفه گذاری تک خدمتی یک روش گذشته نگر بوده که تعرفه گذاری خدمات پرستاری از این مرحله عبور کرده و روش خود را آینده نگر کرده است.
شفاآنلاین>سلامت>مسئله شروع تعرفه گذاری خدمتی پرستاران باعث شده تا میزان دریافتی آن‌ها به عنوان کارانه در سطح کلان درصد قابل توجهی رشد داشته باشد اما ایا این امر خوب است یا بد؟

به گزارش شفاآنلاین:چند روز پیش نشست خبری رئیس سازمان نظام پرستاری با عنوان ارائه نکاتی از اقدامات انجام شده در حوزه پرستاران برگزار شد.

یکی از مهمترین مباحثی که در این نشست مورد بحث و بررسی قرار گرفت مسئله تعرفه گذاری خدمات پرستاری است؛ مسئله‌ای که یکی از مطالبات مهم رهبر معظم انقلاب اسلامی از سالیان گذشته بوده و نهایتاً در سال جاری به آن جامه عمل پوشانده شد.

مطالعات زیادی در حوزه تعرفه گذاری و ایجاد ساختار دقیق برای پرداخت خدمات آن انجام گرفت و نهایتاً متخصصان امر در پیاده سازی آن گام جدیدی به سمت بروز کردن پرداخت‌ها در نظام سلامت برداشتند.

یکی از مهمترین اقداماتی که از دو بعد پرستاران و مردمی که خدمات دریافت می‌کنند، قابل بررسی است ؛ مسئله عبور از تعرفه گذاری تک خدمت یا اصطلاحاً (fee for service) است که روشی منسوخ در دنیا به شمار می‌رود.

تعرفه گذاری تک خدمت روشی است که اکنون برای قیمت گذاری خدمات پزشکی از آن استفاده می‌شود و گاهاً باعث تحمیل هزینه‌های کمرشکن به مردم و بیمه‌ها می‌شود بنا بر این در بسیاری از کشورهای جهان این روش منسوخ شد.

تعرفه گذاری خدمات پرستاری که اکنون به شیوه‌ای نوین خدمت پرستاران را ارج می‌دهد، از مرحله تعرفه گذاری تک خدمتی عبور کرده و بسته خدمتی را جایگزین آن کرده است؛ به عبارتی تعرفه گذاری تک خدمتی یک روش گذشته نگر بوده که تعرفه گذاری خدمات پرستاری از این مرحله عبور کرده و روش خود را آینده نگر کرده است.

گذشته از این مسئله شروع تعرفه گذاری خدمتی پرستاران باعث شده تا میزان دریافتی آن‌ها به عنوان کارانه در سطح کلان درصد قابل توجهی رشد داشته باشد و این همان مطالبه رهبر معظم انقلاب است که به پرستاران رسیدگی شود. البته ناگفته نماند؛ این میزان در سال‌های آینده درصدی از ارتقا و افزایش را نیز به دنبال خواهد داشت.

در پایان باید به این نکته اذعان داشت که با ایجاد این شیوه تعرفه گذاری خدمات پرستاری، وضعیت بررسی و پرداخت‌های پرستاران از کمی به کیفی تبدیل شد و همین امر امتیاز ویژه ای برای تحول نظام سلامت محسوب می‌شود.

علاوه بر این، طرح تعرفه گذاری، مؤلفه هویت مستقل پرستاران را نیز بیش از پیش نمایان می‌کند.

به نظر می‌رسد، این قانون ثبت شده برای تعرفه گذاری خدمات پرستاران می‌تواند اولین گام در تحول نظام سلامت و عبور از تعرفه گذاری تک خدمتی باشد که باعث ایجاد مشکلات فراوان برای مردم و بیمه‌ها شده است.

باید منتظر ماند و دید که پس از اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاران، تعرفه گذاری خدمات پزشکی نیز نظام مند خواهد شد؟

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: