کد خبر: ۳۰۴۴۳
تاریخ انتشار: ۰۲:۱۷ - ۱۸ مرداد ۱۳۹۳ - 2014August 09
شفاآنلاین -فوتبال ایران در فصل پیش رو هیچ فوتبالیستی را در سطح اول باشگاهی دنیا نخواهد داشت؛ سونامی که باید فوتبال ایران را به تاملی عمیق وا دارد.
به گزارش شفاآنلاین، تا پیش از شروع جام‌جهانی تمام امید فوتبال ایران برای دیدن فوتبالیست‌هایش در لیگ برتر انگلیس، ‌لالیگا،‌ بوندسلیگا و سری آ، به حضور تیم ملی در جام جهانی 2014 برزیل دوخته شده بود تا شاید دریچه‌ جدیدی در فوتبال ایران برای حضورفوتبالیست‌هایمان در لیگ‌های معتبر اروپایی باز شود؛ کورسوی امیدی که تنها به یک رویا تبدیل شد.

در ادامه وضعیت فعلی لژیونرهای فوتبال ایران پس از جام جهانی را مورد بررسی قرار داده‌ایم.

اشکان دژاگه

ستاره دو ملیتی ایرانی – آلمانی فوتبال ایران همانطور که از تیم ملی فوتبال آلمان گذشت، در سطح باشگاهی نیز نتوانست در اروپا ماندگار شود. بازیکنی که تا پیش از آمدن به حوزه خلیج فارس در تیم‌های هرتابرلین،‌ ولفسبورگ و فولهام توپ زده بود،‌ در سن 28 سالگی حداقل به مدت 4 سال از فوتبال در سطح اول دنیا دور خواهد بود. پیشنهاد اغوا کننده قطری‌ها به اشکان 5 میلیون پوند بود و او سالیانه 4 میلیون پوند نیز دستمزد دریافت خواهد کرد.

رضا قوچان نژاد

او سابقه بازی در استاندارد لیژ و چارلتون را در کارنامه دارد، بازیکن 26 ساله فوتبال ایران هم طاقت ماندن در اروپا را نداشت، قطعا حضور گوچی در فوتبال بی کیفیت کویت به جز انگیزه‌های مالی مسئله دیگری نبوده است. بازیکن تیم ملی زیر 19 سال هلند هم رویاهایش را در ثروت باشگا‌ه‌های حوزه خلیج فارس دنبال می‌کند. پس از انتقال دژاگه حضور او در باشگاه‌های عربی دومین شوک وارده پس از جام جهانی به فوتبال ایران بود.

جواد نکونام

به گزارش ایسنا،‌ کاپیتان 33 ساله تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی که در این سن و سال احتمال لژیونر شدنش از سایر فوتبالیست‌ها کمتر بود ترجیح داد پس از تصمیم اشتباهش برای بازگشت به فوتبال ایران مجددا راهی اسپانیا شود حتی اگر تیم باشگاهی که قرار است در آن بازی کند در لالیگا نباشد و در لیگ دسته اول اسپانیا توپ بزند.

مسعود شجاعی

جوانی که روزی از احتمال تبدیل‌اش به یک ستاره در فوتبال اسپانیا سخن می‌گفتند بعد از جام جهانی 2014 برزیل همانند یسایر ایرانی‌ها پیشنهاد خوبی از لیگ‌های اروپایی ندارد، او که فصل قبل هم در لاس‌پالماس اسپانیا و در لیگ دسته اول این کشور توپ می‌زد امسال هم هیچ پیشنهاد بهتری جز چند تیم‌ دست اولی اسپانیا همچون اوساسونا و لاسپالماس و رئال ساراگوسا ندارد.

دانیل داوری

دروازه بان فصل قبل اینتراخت برانشویگ در بوندس ‌لیگا برخلاف پیش بینی‌ها و تمایل کارلوس کی‌روش به دورگه‌ها و دو ملیتی‌های فوتبال ایران در درون دروازه کشورمان در جام جهانی برزیل قرار نگرفت. گراس‌هاپر زوریخ در فوتبال سوئیس مقصد داوری بعد از جام جهانی بود.

علیرضا حقیقی

پس از نمایش بسیار مطلوب او در دروازه ایران در جام جهانی با هیچ پیشنهادی روبه رو نشد. او که کم کم در حال عادت کردن به یک دروازه بان قرضی است حتی بعد از جام جهانی شریطش نسبت به قبل بدتر شده است. روبین کازان روسیه در لیگ برتر روسیه مطمئنا از تیمی همچون اسپورتینگ کوویلیا در لیگ دسته دوم پرتغال بهتر بود. هرچند همواره فوتبال ما در انتقال دروازه‌بان‌ های خود به سایر لیگ‌های خارجی مشکل داشته و به خودی خود خروج حقیقی ازفوتبال ایران می‌تواند خوشایند باشد.

مهرداد بیت آشور

قبل و بعد از جام جهانی برای او فرقی نکرد، دفاع راست 27 ساله تیم باشگاهی ونکوور وایتکپس در لیگ برتر فوتبال آمریکا شانس بازی در جام جهانی را پیدا نکرد، او که هیچ پیشنهاد رسمی بهتری از تیم فعلی‌اش نداشت فصل بعد نیز در تیم سابقش توپ خواهد زد.

سید جلال حسینی

مدافع 32 ساله تیم ملی در جام جهانی هم پس از کش و قوس‌ها و چانه زنی‌های فراوان با پرسپولیسی‌ها بر سر رقم قرار داد در نهایت با الاهلی قطر به توافق رسید. مدافع پا به سن گذاشته تیم ملی قبل از آغاز جام جهانی نیز از شانس بالایی برای لژیونر شدن در تیم‌های اروپایی برخوردار نبود.

پژمان منتظری

دیگر مدافع تیم ملی که پا به دهه 40 سالگی زندگی‌اش گذاشته پس از آن‌که به دلیل پیشنهاد بالای مالی به ام صلال رفت نتوانست با پایان جام جهانی تیم بهتری از این تیم قطری پیدا کند. ام اصلال در زمان انتقال منتظری در رده آخر لیگ ستارگان قطر قرار داشت.

علیرضا جهانبخش

مهاجم 20 ساله تیم ملی ایران که فصل قبل در تیم نایمخن هلند توپ می‌زد از بخت و اقبال بالایی برای ارائه پیشنهاد از طرف تیم‌های اروپایی برخوردار بود. تیم باشگاه نایمخن در فصل قبل به دسته دوم باشگاه‌های هلند سقوط کرد تا جهانبخش پس از توافق نهایی با تیم باشگاهی سابقش در فصل جاری در لیگ دسته دوم هلند به فوتبالش ادامه دهد.

سردار آزمون

او که از لژیونرهای انگشت شمار فوتبال ایران بود که نظر کی‌روش برای حضور در جام جهانی را جلب نکرد، از بهترین پیشنهاد‌های اروپایی در میان سایر فوتبالیست‌های ایرانی برخوردار بود. آرسنال،‌ یوونتوس و میلان تیم‌های خواهان آزمون قبل از جام جهانی بودند، اما او سرانجام در تیم سابقش یعنی روبین کازان ماندگار شد.

چالش جدید کارلوش کی‌روش

به گزارش ایسنا، سرمربی تیم ملی کشورمان که به راحتی دعوت از دوملیتی‌ها و دورگه‌ها را در تیم ملی به دلیل حضور در لیگ‌های اروپایی در دستور کار قرار داده بود از این پس با چالش جدیدی روبه روست. لژیونرهای کی‌روش از این پس یا در حوزه خلیج فارس توپ خواهند زد یا در لیگ‌های دسته دوم و سوم اروپایی. کیفیت پایین لیگ‌های عربی از نظر فنی نسبت به لیگ برتر کشورمان بر کسی پوشیده نیست، در مورد لیگ‌های دسته دوم اروپایی نیز باید منتظر ماند و در روزهای پیش رو استدلال سمربی پرتغالی تیم ملی را شنید.

ستاره‌های دوملیتی ایران در چنگال لیگ‌های عربی

هنوز هم کسی باور نکرده که ستاره ایران در جام جهانی فوتبال 2014 مقابل آرژانتین سر از فوتبال قطر درآورده است. اشکان دژاگه هافبک مهاجم توانای تیم ملی شاید تنهای رویای ایرانی‌ها برای حضور فوتبالیست‌شان در سطح اول فوتبال دنیا بود. از آن طرف در‌حالی که کسی هنوز خبر انتقال دژاگه را باور نکرده بود انتقال قوچان نژاد به فوتبال کویت همگان را حیرت زده کرد. امید اول گلزنی ایران در جام جهانی و بهترین گلزن ایران در رقابت‌های مقدماتی فصل آینده باید در لیگی فوتبالش را ادامه دهد که حتی کشورش در سطح اول فوتبال آسیا هم قرار ندارد.

کلام آخر...

جام جهانی به پایان رسید و سقف آرزوهای فوتبالیست‌های ایرانی در لیگ‌های عربی و دسته دوم اروپایی خلاصه شد. فوتبال ایران تلنگری خورده است که دیگر به راحتی نمی‌توان از کنار آن به سادگی عبور کرد. هرچه سریع‌تر باید به خود بیاییم، ستاره‌هایمان یکی یکی با پول و تنها پول مجذوب لیگ‌های عربی می‌شوند، لیگ‌هایی که منزل پایانی فوتبالیست‌های سالخورده اروپایی است،‌ ستاره‌هایی که هرگز بازی در سطح اول فوتبال دنیا را با پول عوض نکردند. حال فوتبال ایران باید هرچه سریع‌تر به خود بیاید و به چالش جدید خود که در حال تبدیل شدن به یک اپیدمی‌ است پاسخ دهد!
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: