کد خبر: ۳۰۴۰۸
تاریخ انتشار: ۱۶:۵۶ - ۱۷ مرداد ۱۳۹۳ - 2014August 08
شفا آنلاين-یک هماتولوژیست زردچوبه را گیاهی موثر در پیشگیری از انواع سرطان‌ها توصیف و بر نقش این گیاه در کاهش عوارض ناشی از شیمی درمانی و پرتو درمانی تأکید کرد.
به گزارش شفا آنلاين،داود بشاش، هماتولوژیست و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به نقش عوامل محیطی و ژنتیکی در بروز سرطان، رژیم غذایی مناسب و به خصوص استفاده از زردچوبه به عنوان گیاهی ضد سرطان را عاملی مهم برای پیشگیری از ابتلا به سرطان دانست.

وی با اشاره به زردچوبه به‌عنوان گیاهی با اثرات ضد سرطانی تصریح کرد: متأسفانه افراد یا مواد غذایی نامناسبی که به بروز سرطان دامن می‌زند را بیش از حد مصرف کرده یا از برخی مواد غذایی ارزشمند که دارای خواص ضدسرطانی هستند، غافل بوده و آنها را کمتر در سبد غذایی خود جای می‌دهند. زردچوبه یا همان عروق الزعفران یکی از ادویه‌ هایی است که سرشار از فواید پزشکی است.

این عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: زردچوبه که عضو خانواده زنجبیل Zingiberaceae با نام علمی ‏Curcuma domestica val و از جمله گیاهان بومی نواحی گرم آسیا است، دارای ریزوم هایی است که پس از بیرون آوردن از زمین و پس از شست و شو، در آفتاب خشک شده و به مصرف می رسد.

بشاش خاطرنشان کرد: این گیاه علفی که از جمله ادویه‌جات وارداتی کشور است، سرشار از ویتامین های A، B6، B12 و C بوده و حاوی کلسیم، منیزیم، پتاسیم و سدیم است.

وی گفت: جالب اینکه این گیاه دارای فواید بسیار زیاد پزشکی است که از جمله آنها می‌توان به خاصیت ضد التهابی، خاصیت آنتی اکسیدانی، کاهش چربی خون، کاهش سطح کلسترول، تسکین درد مفاصل، تسکین درد دندان، تقویت سیستم ایمنی، شادابی پوست، خاصیت طبیعی ضدعفونی کننده و ضدباکتریایی، اثرات ضد قارچی و ضد انگل‌های روده‌ای اشاره کرد.

این عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: درمان آرتریت روماتوئید، به تأخیر انداختن پوکی استخوان، بهبود زخم و بهبود عفونت‌های سوختگی از جمله فواید این گیاه دارای پیگمان‌های زرد رنگ، از دسته کورکومینوزیدها است.

بشاش گفت: در مطالعه‌ای مشخص شده است که افزودن زرد چوبه به رژیم غذایی بیمارانی که عمل قلب داشته‌اند، خطر حمله قلبی را احتمالا به واسطه خاصیت ضدالتهابی‌ این گیاه کاهش داده است.

وی افزود: همچنین نتایج تحقیقات دیگر حاکی از تأثیر موثر این گیاه بر کندی پیشرفت بیماری آلزایمر است؛ اختلالی که این روزها بیش از پیش از آن می‌شنویم.

این عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خاطرنشان کرد: شاید مهمترین و قابل اعتناترین اثر این گیاه، خاصیت ضدسرطانی آن باشد که احتمالاً بسیاری افراد از آن بی‌خبرند.

بشاش تصریح کرد: ماده موثر زردچوبه که اکثر خواص پزشکی و از جمله خاصیت ضد سرطانی این گیاه را موجب می‌گردد، ماده‌ای به‌نام کورکومین با فرمول شیمیایی دی فرولوئیل متان (C21H20O) است.

وی خاطرنشان کرد: طی تحقیقاتی که طی سال‌های گذشته انجام شده است، اثر ضدسرطانی این گیاه در انواع سرطان‌ها از جمله در سرطان روده بزرگ، سرطان پانکراس، سرطان گردن رحم و متاپلازی سینه دیده شده است.

این عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: همچنین مشخص شده است که استفاده همزمان از کورکومین همراه با برخی داروهای شیمی درمانی در آزمایشگاه نیز سبب افزایش اثرات سایتوتوکسیک دارو گشته و اثربخشی آن را افزایش می‌دهد.

بشاش افزود: در صورت استفاده از کورکومین ممکن است عوارض جانبی ناشی از شیمی درمانی و پرتو درمانی در مبتلایان به سرطان نیز کاهش یابد.

وی گفت: در خصوص نگهداری از زرچوبه بهتر است به مواردی همچون خواص دارویی بیشتر زردچوبه تازه از زردچوبه مانده اشاره کرد. بر این اساس بهتر است این ادویه را کم کم اما تازه به تازه تهیه کرد.

این عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: حرارت نیز سبب کاهش اثر زرد چوبه می‌شود و بهتر است این ادویه را در جای خنک، ترجیحاً به دور از نور و در ظروف غیرپلاستیکی نگهداری کرد.



فارس

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: