کد خبر: ۳۰۰۹۱
تاریخ انتشار: ۲۲:۲۸ - ۱۳ مرداد ۱۳۹۳ - 2014August 04
شفا آنلاين- فصل تورهای تابستانی است. چشمتان به مقاصد گردشگری در ترکیه زیاد خورده است. اما حاضرید در بوحبوجه جنگ، به اوکراین بروید؟
شفا آنلاين-چه کسی فکرش را می کرد هواپیمایی مالزی در کمتر از شش ماه دومین بوئینگ ۷۷۷ خود با تمام سرنشینانش را از دست بدهد؟ اولی در اقیانوس هند ناپدید شد و دومی به تیر غیب گرفتار؛ با موشکی که نژادش روسی یا اوکراینی بود، منفجر شد و در اوکراین سقوط کرد. 

اوضاع اوکراین هم مانند اوضاع چند کشور خاورمیانه خوب نیست. اختلافات غربگراها و روس‌گراها هنوز به پایان نرسیده است و البته کار دشمنی،‌ به اسلحه کشی هم رسیده. خبرهایش را البته همه دارند و عکس ها و فیلم های تظاهرات و اعتراض ها را هم لابد بسیار دیده اند.

اوکراین اما از سالها قبل یک مقصد گردشگری تابستانی بوده است. تا حدی گردشگری در این کشور رونق داشته که در رده های بالای مقاصد گردشگری قرار می گیرد. حداقل در سه ماه از فصل گرم، مشتری های زیادی برای سفر دارد. به عنوان مثال در سل ۲۰۱۳، حدود ۲۵ میلیون توریست داشته است. 

اما یک سالی هست که اوضاع گردشگری در این کشور چندان روبه راه نیست. حداقل در شرق اوکراین و حوالی کریمه،‌ کسی آفتابی نمی شود. مخصوصا پس از سقوط بوئینگ ۷۷۷ مالزی ایرلاین، مسیر هوایی از اوکراین ناایمن معرفی شد و بسیاری از شرکت های هوایی، مسیرهای دیگری از جمله ایران را جایگزین کردند.

تا پیش از شروع جنگ و اختلافات سیاسی، رشد صنعت گردشگری در اوکراین سالانه بالای ۷ درصد بوده است. اما اوضاع کنونی فرق می کند. 

در این گیر و دار جنگ،‌ اما تبلیغات تور اوکراین در کنار تورهای بی‌شمار سواحل ترکیه، در روزنامه ها خودنمایی می کند؛ ۱.۹۹۰.۰۰۰ تومان. البته این قیمت برای هتل سه ستاره است. هتل ۴ ستاره ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و هتل ۵ ستاره، ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان. این قیمت ها برای شش شب و هفت روز اقامت در شهر کیف، پایتخت اوکراین است. اما تور ترکیبی هم هست؛ کیف و سواحل اوداسا. 

جالب اینکه که مسوولان تور می گویند آنقدر تور اوکراین با اقبال مواجه شده که از اکنون برای روز ۴ شهریور می توانند مسافر پذیرش کنند. 

با این حال یک سوال این وسط هست؛ اوکراین امن است که به عنوان یک مقصد گردشگری شناخته شود؟ از مسوولان تور که بپرسید،‌ قطعا می گویند کیف امن امن است و تمام درگیری ها در شرق اوکراین اتفاق می افتد. کیف هم که در مرکز اوکراین قرار دارد و از درگیری ها فاصله دارد.

تا حدودی این پاسخ درست است. اما چگونه می شود به اوکراین رسید؟ پروازی که این تور از آن استفاده می کند، متعلق به هواپیمایی اوکراین است. اما مسیر پروازی کمی غیرعادی است؛ مسیر هواپیما برای رسیدن به کیف مسیر مستقیم ترکیه و دریای سیاه نیست. این پرواز از کریدور پروازی روسیه انجام می شود و پس از عبور از بلاروس،‌ وارد اوکراین شده و به کیف می رسد.

البته دلیل انتخاب این مسیر هم مشخص است؛ ایکائو، سازمان بین‌المللی هوانوردی، پس از سقوط بوئینگ ۷۷۷ هواپیمایی مالزی در اوکراین، مسیرهای پروازی اوکراین را ناامن اعلام کرد و در پی آن شرکت های هواپیمایی تمام مسیرهای پروازی خود را را تغییر دادند. درواقع برای ورود به اوکراین از سمت شرق و جنوب و جنوب شرق، باید دور قمری زد و مثلا از تهران به کیف، ابتدا به روسیه رفت و سپس از بلاروس در شمال شرقی اوکراین، به کیف رسید.  

حتی مسیر جنوبی هم امن نیست، چه اینکه بخشی از شمال غربی دریای سیاه هم مورد مناقشه اوکراین و روسیه است و مسیر پروازهای جنوب شرقی به شمال غربی (تهران-کیف) از آن با ریسک بالا همراه است. 

با این حال پرواز تهران - کیف از مسیر بلاروس، سه ساعت و نیم طول می‌کشد و ظاهرا هم خطری شما را تهدید نمی کند. اما کلا سفر کردن به کشوری که درگیر جنگ است، ریسک بالایی می طلبد. جنگ توریست و غیر توریست نمی شناسد.


خبرآنلاین

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: