کد خبر: ۲۹۷۶۸۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۳ - ۳۰ دی ۱۴۰۰ - 2022January 20
مشاهدات آزمایشگاهی و بالینی نشان داده است که حالات این سویه شبیه به سرماخوردگی است اما قدرت، شیوع، سرایت و ایمنی‌گریزی این سویه برخلاف سویه دلتای کرونا، بسیار بالاست

شفاآنلاین>سلامت> اومیکرون سویه جدید کرونا در حال حاضر به عنوان شایع‌ترین ویروس جهش‌یافته کووید۱۹ در جهان و ایران شناخته می‌شود و آنگونه که همه‌گیرشناسان هشدار داده‌اند، این سویه می‌تواند طی دو تا سه هفته آینده، به سویه غالب در جهان تبدیل شود. در ایران و همان‌گونه که کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا اعلام کرده است، از ۱۴۲۱ نفر بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹، از سویه اومیکرون آن بوده است.

مشاهدات آزمایشگاهی و بالینی نشان داده است که حالات این سویه شبیه به سرماخوردگی است اما قدرت، شیوع، سرایت و ایمنی‌گریزی این سویه برخلاف سویه دلتای کرونا، بسیار بالاست و حتی گفته شده که قدرت سرایت اومیکرون به اندازه‌ای است که در صورت رعایت‌ نکردن فرد مبتلا، در یک تا سه روز تمام اعضای یک خانواده درگیر این ویروس می‌شوند. با توجه به بروز حالات سرماخوردگی از قبیل: تب خفیف، بدن‌درد و خستگی، گلودرد و آبریزش بینی آن هم در حجم قابل‌توجهی از افراد جامعه، به نظر می‌رسد که بروز و ظهور این علائم و نشانه‌های ناشی از سویه غالب کرونا یعنی اومیکرون است و نباید تست‌های منفی کاذب و این علائم را با سرماخوردگی یکی دانست.

بنابراین و از آنجایی که این سویه با توجه به سرایت‌پذیری و سازگاری آن در فصل سرما می‌تواند شیوع فزاینده‌ای بیابد، تردیدی نیست که بتواند کشور را در پیک ششم کرونا قرار دهد. بنابراین طبیعی است که در اوج‌گیری سویه اومیکرون مبتلایان به این سویه فقط افراد بالای ۶۰ سال و همچنین کودکان زیر پنج سال نباشند. ایمنی‌گریزی و سرعت قابل ملاحظه این سویه همان‌گونه که ایمنی‌شناسان هشدار داده‌اند، حتی می‌تواند بر قدرت دفاعی افراد واکسینه‌شده نیز غلبه کند.
حالا و در شرایطی که همه نگاه‌ها معطوف به خطر فزاینده اومیکرون شده است، همه‌گیر‌شناسان بابت ابتلای برخی افراد به سویه ترکیبی کرونا نیز هشدار داده‌اند. سویه ترکیبی کرونا همان‌گونه که از نام آن پیداست، ترکیبی از دو سویه دلتا و اومیکرون است و این سویه ترکیبی از منظر وجه تسمیه، در پاندمی کرونا از سوی همه‌گیر‌شناسان به «دلتاکرون» و «دلمیکرون» نامگذاری شده است. از منظر گونه‌شناسی، دلتاکرون یا دلمیکرون یک واریانت یا سویه جدید جهش‌یافته مانند آلفا و بتا نیست، بلکه ترکیبی از پروتئین اسپایک از دو واریانت بر سطح ویروس کروناست و می‌تواند منجر به تغییر ژن‌ها شود.از منظر آسیب‌شناسی، تغییر ژن در ساخت و بافتار ویروس کرونا، می‌تواند موجب پدیداری سویه‌ها و واریانت‌های خطرناک‌تری نسبت به گونه‌های قبلی شود. در پاندمی کرونا، وجود اسپایک پروتئین‌ها به ویروس کرونا اجازه می‌دهد که به ویروس میزبان نفوذ کند و باعث ایجاد عفونت شود. به این ترتیب، دلتاکرون یا دلمیکرون که از پیوند سویه‌های دلتا و اومیکرون ویروس کرونا به وجود آمده، سرایت‌پذیری بالایی دارد که علائم سختی از خود نشان می‌دهد. به طور کلی علائم ابتلا به دلمیکرون کمابیش همانند سویه‌های مولد آن است و این سویه با نشانگانی چون تب بالا، سرفه‌های ممتد، از دست دادن حس‌های بویایی و چشایی، سردرد، آبریزش مداوم بینی و عفونت در گلو همراه است. دلتاکرون آنگونه که گفته شده، بیش از همه افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای یا افراد دارای «سندروم نقص ایمنی» را مبتلا می‌کند.

علت ریسک‌پذیری بالای ابتلای افراد دارای سندروم نقص ایمنی به دلتاکرون آن است که اساسا سیستم دفاعی و ایمنی این افراد در مواردی چون ایدز، سرطان، شیمی‌درمانی، رادیوتراپی و سوءتغذیه دچار نقص شده و ایجاد شرایط نقص ایمنی در این افراد در حکم «پاشنه‌آشیل» بدن در قبال حملات کرونا ویروس می‌شود. حتی برخی همه‌گیر‌شناسان تاکید کرده‌اند که ماندگاری دراز و معنادار ویروس کرونا در افراد دارای سندروم نقص ایمنی می‌تواند موجب جهش کرونا یا سویه ترکیبی آن یعنی دلتاکرون شود. در شرایط حاضر یونان در زمره آن دسته از کشور‌های اروپایی است که سرانه افراد مبتلا به دلتاکرون نسبت به جمعیتش در اروپا، بالاست. در این ارتباط، یکی از رسانه‌های قبرس گزارش داده که تاکنون ۲۵ مورد از ابتلا به سویه دلتاکرون یعنی عفونت‌های دوگانه با دلتا و اومیکرون در این کشور شناسایی شده‌اند.

البته در یونان مشاهدات بالینی گویای آن بوده که بین ابتلا به سویه ترکیبی و افزایش احتمال نیاز به رسیدگی پزشکی در بیمارستان، ارتباط معناداری وجود داشته است. اگرچه یونان خطر شیوع دلتاکرون را به صدا درآورده است، تحت این شرایط و با توجه به پروپاگاندایی که بابت (واکسن‌هراسی و واکسن‌گریزی) در برخی از کشور‌های اروپایی و آمریکا به راه افتاده است، بعید نیست که سویه ترکیبی بتواند باعث موج جدید کرونا یا فاجعه کوویدی در آمریکا و اروپا و حتی ایران شود. انتظار برای بروز چنین فاجعه‌ای در ایران با توجه به عادی‌انگاری وضعیت و تداوم بازگشایی‌ها از سوی دست‌اندر‌کاران امر، واهی و بیهوده نیست.
پرهام هرسنی/ روزنامه جهان صنعت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: