کد خبر: ۲۹۵۹۹
تاریخ انتشار: ۲۰:۱۸ - ۰۷ مرداد ۱۳۹۳ - 2014July 29
شفا آنلاین:به گفته محققان توجه به موضوع دست دادن بویژه در زمان شیوع سرماخوردگی و آنفلونزا در پیشگیری از بیماری اهمیت زیادی
به گزارش شفا آنلاین ، محققان دانشگاه آبرست‌وتث در ولز می‌گویند باید بجای دست دادن، زدن مشت به مشت در سطح جهانی رواج پیدا کند چون انتقال باکتری‌، ویروس و عوامل بیماری‌زا به این ترتیب بسیار کمتر می‌شود. 
 
به گفته آنها توجه به این موضوع بویژه در زمان شیوع سرماخوردگی و آنفلونزا در پیشگیری از بیماری اهمیت زیادی دارد.
 
چند هزار سال است که بشر با دست دادن سلام و خداحافظی کرده، توافق کرده و قرارداد بسته، تبریک گفته و اعلام صلح و آشتی کرده است، در این لحظات کمتر کسی به فکر این است که آیا طرف مقابل بعد از رفتن به دستشویی دست‌هایش را بخوبی با صابون شسته، آیا لحظاتی پیش در واکنش به عطسه‌ای پرشتاب و جانانه دستش را با دهانش پوشانده، یا بی آنکه حواسش باشد دست برده و انگشت پایش را خارانده است. 
 
سه دسته اصلی از بیماری‌های عفونی می‌توانند از راه تماس دست سرایت کنند: 
1- بیماریهای عفونی تنفسی مثل آنفلونزا، سرماخوردگی، آبله مرغان و یا بیماری نوظهور سندرم تنفسی خاورمیانه (MERS) 
2- عفونت‌های گوارشی (دهانی-مدفوعی) که ایجاد اسهال می‌کنند مثل سالمونلا یا ای‌کلای. درصد زیادی از بیماری‌های که بعلت غذای آلوده ایجاد می‌شوند از راه تماس دست منتقل می‌شوند. 
3- برخی از عفونت‌های بیمارستانی از جمله MRSA 
روش اصولی شستن دست شستن دست باید دستکم سی ثانیه طول بکشد 
 
محققان می گویند، حتی زدن کف دست به کف دست (های فایو) بهتر از دست دادن است و میزان انتقال باکتری را نسبت به دست دادن به نصف می‌رساند. 
 
به عقیده دکتر ویتورث که نتایج این تحقیق را در نشریه "مهار عفونت" آمریکا منتشر کرده، در مشت به مشت زدن، سرعت و کاهش سطح تماس دو دست باعث کاهش انتقال عوامل بیماری‌زا می‌شود.پ 
کارشناسان می گویند شستن مکرر دست‌ها شاید ساده‌ترین و موثرین راه پیشگیری از بیماری‌های عفونی شایع باشد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: