کد خبر: ۲۹۴۳۷۴
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۴ - ۰۷ آذر ۱۴۰۰ - 2021November 28
دولت موظف است کلیه وجوهی را که به موجب قانون تحت عنوان جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران وصول می‌کند، به خزانه واریز و معادل آن ر‌ا در بودجه سال آینده به حساب جمعیت منظور دارد

شفاآنلاین>سلامت> در حالی جمعیت هلال‌احمر برای چندمین دوره پیاپی از کمبود بودجه رنج می‌برد که‌برخی منابع مالی تصریح شده این جمعیت در حال خشک شدن هستند

به گزارش شفاآنلاین: هفته گذشته حکم پیرحسین کولیوند برای ریاست بزرگترین نهاد امداد و نجات کشور به مدت چهار سال از سوی رئیس‌جمهور صادر شد. رئیس سابق اورژانس کشور که از جمله نیروهای با سابقه هلال احمر است، در روزهایی وارد این سازمان می‌شود که مشکلات عدیده‌ای برای او به ارث رسیده است. برخی از این مشکلات از درون ساختار هلال احمر می‌جوشند و برخی دیگر نیز بر آن تحمیل شده است. با این حال کولیوند اهداف و برنامه‌های مدیریتی‌ خود را اعلام کرده است.

منابع مالی هلال احمر
اصلی‌ترین چالش هلال احمر در حال حاضر، موضوع بودجه آن است که در دو دوره اخیر نیز مشکلات بسیاری را برای این نهاد به وجود آورد. طبق اساسنامه این جمعیت، 42 درصد از درآمد حاصل از حق‌الثبت اسناد رسمی، 55 درصد از محل درآمد یک درصد کارمزد ثبت سفارشات، یک ریال از هر مراسله سفارشی و بیمه اعم از داخله و خارجه و مبلغ 2 ریال از هر امانت پستی اعم از داخله وخارجه و مبلغ 2 ریال و نیم از هر تلگراف اعم از داخله و خارجه که بوسیله الصاق تمبر خیریه از فرستندگان دریافت می‌شود، اعانات، عواید و اموالی که در اجرای تصمیمات و مصوبات مراجع و سازمان‌های دولتی و شهری اختصاص به جمعیت اختصاص داده می‌شود و همچنین اعانات مردمی و کمک‌های خارجی اصلی منابع مالی این جمعیت را تشکیل می‌دهند. همچنین معادل یک درصد قیمت هر بلیط هواپیما و کشتی که از هر مسافر باید اخذ و به حساب جمعیت واریز شود.
از سوی دیگر کمک‌های دولت به منظور تامین منابع مالی کافی و تقویت و تحکیم نیروی جمعیت باید همه ساله، ردیف اعتباری به عنوان اعانه در بودجه کل کشور منظور شود. در تبصره‌ای نیز عنوان شده است که کمک‌های دولت که همه ساله در ردیف اعتباری به عنوان اعانه در بودجه کل کشور منظور می‌شود، باید طبق این اساسنامه و مقررات و ضوابط خاص جمعیت به مصرف برسد و دولت نیز موظف است که علاوه برمبلغ فوق در شئون مختلف، بذل مساعدت و همکاری لازم را با جمعیت بکند.

در ماده 18 اساسنامه آمده است: دولت موظف است کلیه وجوهی را که به موجب قانون تحت عنوان جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران وصول می‌کند، به خزانه واریز و معادل آن ر‌ا در بودجه سال آینده به حساب جمعیت منظور دارد. همچنین در ماده 19 آن نیز تصریح شده است که کلیه اموال و دارایی‌ها واعتبارات جمعیت که از طریق عقود ناقله شرعی از قبیل وقف، صلح، هبه و امثال آن سابقاً و از این به بعد به تملک جمعیت در آمده و یا به وسیله جمعیت ایجاد و احداث شده است، کماکان در مالکیت جمعیت باقی مانده و کلیه مقررات و قوانینی که موجب تضییع حقوق شرعیه جمعیت شده باشد، لغو و بلااثر خواهد بود. این ماده یک تبصره دارد و و هلال احمر را از مسئولیت ادارات موسسات بهداشتی و درمانی معاف می‌کند اگرچه همچنان مالکیت این موسسات را در اختیار هلال احمر گذاشته است.

چالش بودجه
علی‎رغم این مواد و تبصره‌ها هر ساله جمعیت هلال‌احمر دچار کمبود بودجه می‌شود. به گفته دبیرکل این جمعیت، هلال احمر همچون نهادها و موسسات دولتی ردیف بودجه مصوب ندارد. قوسیان مقدم در این رابطه به پانا گفت: «هلال احمر مثل سایر دستگاه‌های دولتی بودجه خاصی دریافت نمی‌کند و فقط از بعضی از فعالیت‌های اقتصادی به عنوان مصوباتی که در مجلس داریم اعتباراتی در نظر گرفته می‌شود. همچنین منبع مالی هلال احمر در عملیات‌های امداد‌رسانی به حوادث و بلایا از طریق جمع‌آوری کمک‌های مردمی، کمک‌های دولت یا کمک‌های خارجی تامین می‌شود. برای فعالیت‌های روزمره نیز کمک‌هایی از دولت دریافت می‌کند، همانطور که قبل از انقلاب هم این قوانین بوده که درصدی از بعضی از درآمدهای دولتی به هلال احمر تخصیص داده شده است.»
با این حال بخشی از این درآمدها در دو سال اخیر دچار چالش شده است. همانگونه که در اساس نامه جمعیت آمده است، یکی از منابع تامین بودجه هلال احمر دریافت درصدی از بلیط‌های هواپیما است که کاهش سفر در اثر کرونا و افزایش قیمت بلیط هواپیما، عواید جمعیت از این طریق را کاهش داده است. از سوی دیگر بخشی از درآمدهای ثبتی نیز که باید به هلال احمر اختصاص داده شود، با برچیده شدن ثبت سند ماشین در دفترخانه‌ها و مراکز ثبتی و رسمیت دادن برگ سبز نیروی انتظامی از این جمعیت گرفته شده است.

از سوی دیگر یکی از مواردی که برای تامین بودجه در اساس نامه دیده شده است، اختصاص درصدی از عواید تلگراف‌ها است اما باید اشاره کرد که سال‌ها است دیگر سیستم تلگراف عملا در همه جای جهان و از جمله ایران منسوخ شده است به همین دلیل تامین بودجه از این شریان نیز دیگر وجود ندارد.

استخدام نیروها
استخدام نیرو در جمعیت نیز یکی از چالش‌های پیشروی این جمعیت محسوب می‌شود. در دوران ریاست همتی بر هلال احمر قرار شد بسیاری از امدادگران، اعضای سازمان جوانان و نیروهای داوطلب هلال احمر از حالت دواطلبی درآمده و به استخدام جمعیت درآیند. با این حال کمبود بودجه اجازه چنین کاری را از همتی گرفت. این موضوع به گفته یک منبع آگاه در هلال احمر موجب شده است تا بسیاری از داوطلبان از انگیزه لازم برای فعالیت برخوردار نباشند. از سوی دیگر همین منبع تایید می‌کند که این وضعیت موجب ریزش نیرو در بین امدادگران و داوطلبان این جمعیت شده است.

شارژ انبارهای لجستیکی
کریم همتی رئیس سابق هلال احمر در هر نشست رسانه‌ای یکی از موضوعات نگران‌کننده را شارژ نبودن انبارهای این جمعیت می‌دانست و چندین بار دست یاری به سوی دولت دراز کرد.
این موضوع با توجه به وضعیت فعلی کشور و کمبود بودجه‌ای که در هلال احمر وجود دارد بعید نیست در دوره ریاست کولیوند نیز همچنان باقی مانده و به یک زخم مزمن تبدیل شود. این موضوع در مورد وضعیت بالگردهای هلال احمر نیز وجود دارد. این جمعیت قرار بود هشت بالگرد را از روسیه خریداری کرده و بر اساس قراردادی سایر بالگردها را نیز اورهال کند اما این هشت بالگرد به دلیل کمبود بودجه و افزایش قیمت ارز به یک بالگرد تقلیل پیدا کرد.

علاوه بر وضعیت بودجه، تعیین تکلیف برخی املاک وقفی، روشن کردن وضعیت بیمارستان‌های خارج از کشور از جمله بیمارستان‌ دبی که در این چندسال به یکی از پاشنه‌ آشیل‌های هلال احمر تبدیل شده است از جمله دیگر چالش‌های پیش روی مدیریت جدید جمعیت هلال احمر است که باید بتواند با تدوین برنامه‌هایی این چالش‌ها را رفع کند.

برنامه‌های 5 ساله هلال احمر
با این حال کولیوند، در جمع مدیران ستادی این جمعیت با اشاره به تدوین برنامه‌ای 5 ساله برای این جمعیت، اظهار کرد: «این برنامه بر چهار حوزه امداد و نجات در حوادث، توجه ویژه به بیانیه گام دوم انقلاب با توجه به ظرفیت بالای هلال‌احمر در این زمینه، مباحث اقتصادی، درمانی و تدارکات و امور حوزه بین‌الملل متمرکز خواهد بود.»

وی افزود: «امداد و نجات اصلی‌ترین وظیفه هلال‌احمر است. در بیانیه گام دوم انقلاب نیز دوستان باید سرعت کار را به اندازه‌ای افزایش دهند تا اعتماد مردم و سایر دستگاه‌ها را جلب کنیم. در حوزه مباحث اقتصادی، درمانی و تدارکات پزشکی هم برای بهتر شدن روند کار باید از همه‌ اعضا از کوچک‌ترین امدادگر و داوطلب گرفته تا بالاترین مسئول کمک گرفت، بودجه سال ۱۴۰۱ را هم با کمک از افراد متخصص تغییر خواهیم داد تا جمعیت بهتر از گذشته به لحاظ مالی تامین شود. در حوزه بین‌الملل نیز باید محکم‌تر، پر‌رنگ‌تر و درخشان‌تر از قبل گام برداریم و ردپای خوبی از خود در فدراسیون به جا بگذاریم. همچنین همکاری‌های چندجانبه با سایر کشورها را هم باید گسترش دهیم.» وی تاکید کرد: «کار در جمعیت هلال‌احمر شبانه‌روزی است، انتظار دارم فعالیت‌ها در جمعیت بدون توجه به شرایط با بالاترین کیفیت انجام شود. ما باید کلام های مقدس رهبر انقلاب را چراغ راه کرده و با تکیه بر بیانیه گام دوم انقلاب حرکت و نیروهای مومن، جوان و انقلابی را برای آینده کشور تربیت کنیم.»

وی همچنین گفت: «انتصابات قطعا از داخل جمعیت و از اعضای جوان است تا همواره شادابی و جوان‌گرایی در هلال‌احمر وجود داشته باشد و گسترش پیدا کند. همچنین از ظرفیت مدیریتی خواهران باید استفاده کرد و با نگاه مثبت و جدی به خواهران بتوانیم این ظرفیت را نیز ارتقا دهیم.»
کولیوند بر لزوم گسترش و تقویت ارتباطات و تعامل مدیران جمعیت با دستگاه‌های همکار نیز تاکید کرد و یادآور شد: «حتما ارتباطات با سایر دستگاه‌ها از جمله آموزش و پرورش، نیروی نظامی و انتظامی، بسیج و ...حفظ شود. به طور منظم همکاری‌های مشترک نیز گسترش یابد. وی همچنین با بیان اینکه باید از تمام ظرفیت‌ها در هلال‌احمر استفاده شود، اظهار کرد: «منابع قدرت در هلال‌احمر فراوان است و باید از همه منابع قدرت نهایت بهره را ببریم. اصلی‌ترین سرمایه و منبع قدرت در هلال‌احمر، نیروهای جمعیت و داوطلبان و خیرین هستند.»روزنامه سپید
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: