کد خبر: ۲۹۰۸۹
تاریخ انتشار: ۱۸:۴۰ - ۰۲ مرداد ۱۳۹۳ - 2014July 24
شفا آنلاین:یک هفته از سقوط هواپیمای مالزیایی در خاک اوکراین می‌گذرد و حرف و حدیث‌های بسیاری از نقش پنهان روسیه در این ماجرا همچنان مطرح است.
به گزارش شفا آنلاین،با گذشت یک هفته از سقوط هواپیمای مالزیایی در خاک اوکراین و حرف و حدیث‌های بسیار از نقش پنهان روسیه در این ماجرا،به بررسی پشت‌پرده‌های تازه‌ای در این حادثه می‌پردازد.

*** رویداد:
روز پنجشنبه 17 ژوئيه 2014 (26 تیر 1393) یک فروند هواپیمای بوئینگ ۷۷۷ خطوط هوایی مالزی (MH-17) که از آمستردام به مقصد کوالالامپور در حرکت بود، در اوکراین و نزدیک مرز روسیه هدف اصابت یک موشک زمین به هوا قرار گرفت و هر 298 سرنشین آن کشته شدند.

واکنش سریع و قاطعانه اوباما رئیس جمهور آمریکا به این حادثه تأمل‌برانگیز بود: "اولویت من این است که مشخص شود آیا شهروندان آمریکایی نیز در میان سرنشینان بوده‌اند یا خیر. آمریکا حاضر است در زمینه تحقیق درباره این تراژدی وحشتناک هر نوع کمکی ارائه دهد."

*** حدس‌ها و اتهامات رسانه‌ای
جدایی‌طلبان هوادار روسیه و ارتش اوکراین یکدیگر را مسئول هدف قرار دادن این هواپیما دانسته و گفتند که هیچ یک از آن‌ها در وقوع این حادثه دست نداشته‌اند.

رسانه‌های جمعی از پنجشنبه گذشته تاکنون طرف‌های متعددی را متهم به دست داشتن در این حادثه کردند. روزنامه هلندی "دی تلگراف" با استناد به عکس سربازان روسی، بلافاصله جدایی‌طلبان حامی روسیه را مقصر این سقوط دانست. "میل آن ساندی" مدعی شد که دو خانواده انگلیسی هم در بین کشته‌شدگان توسط "تروریست‌های پوتین" حضور داشتند.

خبرگزاری‌ها و مطبوعات اروپایی و آمریکایی کم و بیش یکصدا اتهامات نهادهای مستقر در کی‌اف را تکرار کرده و بدون هیچ سند و مدرکی، موشک شلیک شده را متعلق به شبه‌نظامیان جمهوری دونسک دانستند. این در حالی بود که شبه‌نظامیان دونسک دارابودن موشکی را که بتواند اهداف هوایی را در 10 هزار متری آسمان نشانه رود، از اساس رد کردند. 

علاوه بر این برخی دیگر از خود نشریات آمریکایی مانند نیویورک تایمز در عین حال که می‌کوشید مقصر بودن روسیه در این سقوط را به عنوان فرض ثابت در نظر بگیرد، خبر داد: تحلیل سازمان‌های آمریکایی که بر اساس تصاویر دریافتی از ماهواره‌های جاسوسی است، نشان می‌دهد که موشک مذکور از منطقه تحت کنترل جدایی‌طلبان شلیک نشدند.

*** سؤالات بی‌جواب در تصاویر ماهواره‌ای از سقوط و جعبه سیاه هواپیما
در طرف دیگر این اتهام‌زنی‌ها، بار حادثه 17 ژوئیه به دوش ارتش اوکراین است؛ منابع روسی اعلام کردند که لحظاتی پیش از سقوط هواپیما یک جت جنگی اوکراینی در آسمان مشاهده کرده‌اند. البته روسیه بر خلاف منابع غربی، تصاویر ضبط شده از رادارهای ماهواره‌ای خود را منتشر کرد.

علاوه بر این جعبه سیاه کشف شده از هواپیمای مالزیایی حاوی اطلاعاتی بود که اتهامات را از گردن جدایی‌طلبان هوادار روسیه برداشت.

لذا اکنون با گذشت یک هفته از سقوط هواپیمای مالزیایی در خاک اوکراین، هنوز بسیاری از سؤالات بی‌جواب مانده است: سرویس اطلاعاتی اوکراین SBU  از پافشاری بر نقش روسیه در سقوط این هواپیما چه منفعتی را دنبال می‌کند؟ دولت اوکراین چه مسئله‌ای را پنهان می‌کند؟

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در برابر حملات گسترده و اتهام‌زنی مقامات و رسانه‌های غربی، روز دوشنبه طی یک پیام ویدئویی با ردّ هرگونه مسئولیت نسبت به این حادثه اعلام کرد سقوط هواپیمای MH-17 بحران اوکراین را یک پله شدیدتر خواهد کرد. وی همچنین هشدار داد: باید هرچه سریعتر یک کمیته بین‌المللی برای بررسی این حادثه تشکیل شود. مبادا عده‌ای از این حادثه، "سوءاستفاده سیاسی" کنند!

*** اروپا در تحریم روسیه دیگر گوش به فرمان واشنگتن نیست
در حال حاضر می‌توان گفت پیش‌بینی پوتین مبنی بر سوءاستفاده سیاسی غرب از سقوط هواپیمای مالزیایی، یا محقق شده و یا در حال محقق شدن است. ایالات متحده آمریکا امیدوار است به این بهانه که روسیه در انهدام هواپیمای مسافربری مالزی در خاک اوکراین نقش داشته، بتواند در عرض یک هفته کشورهای اروپایی را برای اعمال تحریم علیه مسکو مجاب کند.

روزنامه بیلد آلمان روز چهارشنبه 23 ژوئیه به بررسی واکنش تک تک کشورهای مهم اتحادیه اروپا در قبال دستورات واشنگتن نسبت به روسیه پرداخت. بر اساس این گزارش آن‌ها فعلاً هیچ حرف‌شنوی از آمریکا ندارند و حتی انگلیس برخلاف تعهداتش مبنی بر تحریم روسیه، همچنان به ارسال سلاح به این کشور مبادرت می‌ورزد.

"سرگئی گلازجف" (Sergei Glazjev) مشاور رئیس جمهور روسیه در مباحثه تلویزیون این کشور گفت:

آمریکایی‌ها اوکراین را اشغال کرده‌اند و واشنگتن با آتش‌افروزی در میان کشورهای بلوک شرق و غرب اروپا قصد دارد جنگ جهانی دیگری به راه بیندازد. ما موظفیم یک ائتلاف بزرگ ضدّجنگ تشکیل دهیم.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: