کد خبر: ۲۸۸۷۷
تاریخ انتشار: ۲۱:۳۵ - ۳۱ تير ۱۳۹۳ - 2014July 22
شفا آنلاین:محقق دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان موفق به کشف اثر گیاه « گلنار فارسی» در درمان آفت های مینور دهان و تولید داروی گیاهی از آن شد.
به گزارش شفا آنلاین، این داروی گیاهی قادر است با کاهش دردهای ناشی از زخم های آفت دهان، زخم ها را در مدت سه تا چهار روز درمان کند.

به زخم های عود کننده و دردناک مخاط دهان آفت گفته می شود که آفت مینور، زخم از نوع کوچک است و حالت عود کننده دارد.

بر اساس گزارش دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان)، نتایج اثر این دارو در ژورنال پزشکی و داروسازی در پایگاه علمی «الزویر» به نشانی http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2213422014000213 نمایه شده است.

این محقق که عضو باشگاه پژوهشگران جوان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان است در این باره گفت: از گلنار فارسی یا همان «گل انار غیرمثمر» در طب سنتی بعنوان قابض و بندآورنده خون در شرایط بالینی متنوعی از جمله هموروئید، خونریزی بینی، خونریزی زیاد رحمی و التهاب استفاده می شود.

«شاهین گوانجی» افزود: در مراحل اول تحقیقات مربوط به این گیاه، اثر ضد زخم آن در فاز حیوانی بررسی شد.

این محقق جوان گفت: پس از مطالعه ترکیبات شیمایی، اثر عصاره آبی و الکلی گلنار فارسی بر روی 240 بیمار مبتلا به آفت مینور مورد بررسی قرار گرفت.

وی ادامه داد: نتایج این مطالعه نشان داد عصاره الکلی گیاه گلنار فارسی دارای اثر معناداری در درمان آفت دهان نسبت به عصاره آبی آن است و ترکیبات فنلی و سایر ترکیبات موثره موجود در این گیاه در درمان زخم های دهانی موثر است.

گوانجی با بیان اینکه تحقیق علمی بر روی این گیاه از سال 1383 شروع شد و تا سال 1393 به طول انجامید، اظهار کرد: تحقیقات آنتی میکروبیال و اثرات دارویی دیگر این گیاه نیز بعنوان اقدامات تکمیلی مورد بررسی قرار گرفته است که در آینده نتایج آن اعلام خواهد شد.

این محقق از طرحهای توسعه ای بر روی این دارو خبر داد و گفت: قرار است بر اساس استانداردهای جهانی فرمول بهتری از این دارو عرضه کنیم تا اثر بخشی آن را افزایش دهیم.

پس از اعلام نتایج این تحقیق در مجامع علمی، سه همایش علمی داروسازی در جهان از محقق دانشگاه آزاد اصفهان بعنوان سخنران کلیدی دعوت کرده اند
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: