کد خبر: ۲۸۶۶۷۶
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۵ - ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ - 2021August 03
عده‌ای خودشان بارها به بیماری دچار شده‌اند و عده‌ای عزیزانشان را از دست داده اند. دیدن مرگ روزانه چندین هموطن به قدری وحشتناک است که هرکسی در این جایگاه نمی‌تواند دوام بیاورد

شفاآنلاین>سلامت> هنوز به قله پیک پنجم کرونا نرسیدیم.گفته می‌شود دو هفته دیگر زمان می‌برد تا به اوج این پیک برسیم.حریرچی گفته ممکن است تعداد آمار رسمی فوتی به 600 نفر برسد. از سوی دیگر ظرفیت بیمارستان‌ها تکمیل و بیماران بعضا در راهروها و نمازخانه‌ها اسکان داده می‌شوند.به نظر می‌رسد شرایط سختی بر کشور طی 14 روز آینده حاکم خواهد بود

به گزارش شفاآنلاین:  "وضعیت بیمارستان‌ها به حدی اسفناک است که دیگر نه جایی برای بستری بیماران باقی مانده است و نه نفسی برای ما. راهرو‌ها و نمازخانه‌ها هم حتی به محلی برای پذیرش بیماران تبدیل شده است. امروز راهرو‌ها هم دیگر ظرفیت پذیرش بیماران را ندارد. نفس کادر درمان بریده است.

عده‌ای خودشان بارها به بیماری دچار شده‌اند و عده‌ای عزیزانشان را از دست داده اند. دیدن مرگ روزانه چندین هموطن به قدری وحشتناک است که هرکسی در این جایگاه نمی‌تواند دوام بیاورد ".این‌ها بخشی از سخنان پرستار یکی از بیمارستان‌های کشور است.این اظهارات در صورتی است که طبق اعلام برخی از مسئولین هنوز ما به قله پیک پنجم کرونا نرسیده‌ایم و روز گذشته ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور گفت: طبق پیش‌بینی‌ دانشگاه واشنگتن آمار مرگ‌ومیر روزانه در ایران بر اثر کرونا تا یک ماه‌ونیم آینده ممکن است به ۶۰۰ نفر برسد.به نظر میرسد حدود 14 روز تا قله پیک پنجم کرونا زمان باقی است.زمان باقی مانده تا رسیدن به پیک پنجم کرونا از چنان اهمیتی برخوردار است که می‌تواند مسبب فاجعه‌ای بزرگ باشد یا روند کنترل این بیماری را تسریع سازد. برخی از متخصصان اعلام کرده‌اند در صورت تعطیل نشدن شهرها فاجعه حتمی در راه خواهد بود و کرونا با شیب تند درحال جولان در کشور است.

‏ در صورت تعطیل نشدن شهرها، وقوع فاجعه‌ حتمی است
رئیس دانشگاه علوم پزشکی آبادان با اشاره به شناسایی حدود ۴۰۰ مورد ابتلای جدید در جنوب غرب خوزستان در شبانه‌روز گذشته گفت: در صورت عدم رعایت دستورالعمل‌ها و تعطیل نشدن کامل شهرها، وقوع فاجعه‌ بزرگ در منطقه حتمی است.

دکتر شکراله سلمان‌زاده در جمع خبرنگاران اظهار کرد: اگر مردم دستورالعمل‌ها را رعایت نکنند و تعطیلی کامل شهرها و منع تردد اعمال نشود، وقوع فاجعه‌ بزرگ در منطقه حتمی است. مردم برای پیشگیری از فاجعه بزرگ، در کنار بهداشت و درمان باشند.به گزارش ایسنا، وی با بیان اینکه افزایش آمار مبتلایان و بستری در جنوب غرب خوزستان فاجعه‌بار است، افزود: در ۲۴ ساعت گذشته ۳۹۱ مورد جدید مثبت داشته‌ایم که ۲۲۷ نفر مربوط به آبادان، ۱۱۱ نفر مربوط به خرمشهر و ۵۳ مورد نیز مربوط به شادگان بوده است. ۳۶۵ نفر از موارد جدید مثبت، به صورت سرپایی در حال درمان هستند.تعداد کل موارد مراجعه سرپایی در مجموعه دانشگاه علوم پزشکی آبادان از ابتدای اپیدمی تاکنون ۲۱۹ هزار و ۵۳۲ مورد بوده که ۱۳ هزار و ۷۳۷ مورد از این تعداد، بستری شدند و ۱۱۱ هزار و ۴۸ نفر نیز پس از دریافت خدمات و بهبودی از بیمارستان‌ها مرخص شده‌اند.

خطر مرگ؛ شیب تند کرونا در مشهد
درست است که کادر درمان قسم پزشکی خورده‌اند اما مدام با بیماران و افزایش پیک‌های کرونایی در ایران مواجه هستند. رعایت پروتکل‌ها در مشهد به ۳۵ درصد کاهش پیدا کرده و واکسیناسیون نیز ۲۷ درصد پایین‌تر از میانگین کشوری است.

تعداد بیماران بستری، فوتی‌های کرونا و مراجعه‌کنندگان به مراکز بهداشت با تست مثبت در چند روز اخیر در مشهد نسبت به چهار پیک گذشته بی‌سابقه بوده و به گفته مسئولان شهری و دانشگاه علوم پزشکی؛ در حال حاضر بیماران کرونایی تختی برای بستری ندارند و بیمارستان‌های مشهد به شدت با کمبود امکانات درمانی رو به رو هستند. همچنین سازمان نظام پزشکی مشهد با انتشار بیانیه‌ای وقوع یک شرایط وحشتناک کرونایی در مشهد را هشدار داده و خواهان تعطیلی سراسری شهر مشهد شده است.تعطیلات اخیر نیز در مشهد فاجعه آفریده است. بیش از یک سوم بستری‌های کرونایی در مشهد را مسافران و افراد غیربومی تشکیل داده‌اند. گفته می‌شود در ورود خودروها به مشهد سخت‌گیرانه‌تر عمل می‌شود اما با وجود عدم ممانعت در سفرهای ریلی، هوایی و زمینی تفاوت به خصوصی در کاهش حجم ورود مسافر در مشهد نشده است.

منظور از قرنطینه، رعایت پروتکل‌ها و ممانعت از سفر هموطنان است اما بی‌توجهی مردم در مقوله سفر و عدم رعایت پروتکل‌ها شرایط را بحرانی کرده است.در پیک‌های اول و دوم هموطنان توجه بیشتری به کرونا و شیوع آن داشتند. شهروندان خود را ملزم به استفاده از ماسک در مترو و اتوبوس می‌دانستند. هموطنان مصوبات ستاد کرونا را یک قانون تلقی کرده و سرپیچی از آن را بی‌قانونی می‌دانستند. طرح ممنوعیت ورود خودروهای غیربومی به شهرهای ممنوع، بیشتر مورد توجه قرار می‌گرفت، اما در حال حاضر چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد.

جانشین رئیس پلیس‌راه خراسان رضوی چندی پیش به ایسنا گفت که سفرها به خراسان رضوی نسبت به تیر سال گذشته ۲۱ درصد و نسبت به خرداد ماه ۷ درصد افزایش داشته است. مردم بدون توجه به مصوبات، دستورات و جریمه‌های تعیین شده برای ورود به شهرهایی با وضعیت نارنجی و قرمز که سفر به آنان ممنوع است، اقدام می‌کنند. ستاد کرونا برای ورود خودروهای غیربومی به شهرهای نارنجی و قرمز به ترتیب ۵۰۰ هزار و یک میلیون تومان جریمه در نظر گرفته اما گویا جریمه‌های اعمال شده بازدارنده نیست و مردم بدون توجه به مصوبات ستاد کرونا به راحتی به اقصی نقاط ایران به خصوص مشهد سفر می‌کنند.

بیش از ۷۰۰۰ خودروی غیربومی در ورودی‌های شهرهای ممنوع خراسان رضوی در تیر ماه جریمه شده‌اند؛ در حالی‌که با وجود خیل عظیم ورود مسافران به مشهد در تعطیلات اخیر باید اعداد و ارقام خودروهای متخلف بیش از این میزان اعلام می‌شد. پیش از تعطیلات اعیاد قربان و غدیر اعلام شد که مسیرهای ورودی به مشهد به شدت کنترل می‌شود و از ورود مسافران جلوگیری خواهد شد، اما مردم به سفر رفتند، گویی که هیچ نظارت و کنترلی برای آنان وجود ندارد. فارغ از اینکه قوانین محدودیت سفرهای بین شهری درست و یا موثر است، اما مردم به بی‌قانونی عادت کرده اند. در واقع مردم اینگونه برداشت می‌کنند که ما قوانینی وضع می‌کنیم اما شما آن را انجام ندهید!ورود هر مسافر به مشهد به هر طریقی چه به وسیله خودروی شخصی و چه توسط ناوگان حمل‌ونقل عمومی اعم از ریلی، زمینی و هوایی تنها و تنها به گسترش بیماری کمک کرده و خواهد کرد.

بررسی آمار بستری‌های کرونا در مشهد نشان می‌دهد که ۳۰ درصد افراد بستری شده در بیمارستان‌های مشهد مسافر و غیربومی هستند.با توجه به اعمال محدودیت‌های سفر در نوروز ۱۴۰۰ در شهرهای قرمز و نارنجی، صدای فعالان حوزه گردشگری درآمده بود، البته نمی‌توان منکر ضرر و زیان گسترده صنعت گردشگری در کشور و به خصوص شهر مشهد شد. فعالان این حوزه معتقدند که مقوله انجام سفر و اقامت‌ها با رعایت تمام پروتکل‌ها انجام می‌شود و به جای اعمال محدودیت در سفرها، مسئولین اگر در سایر ابعاد کنترل و نظارت بیشتری به عمل می‌آوردند پس از نوروز وارد پیک چهارم و پس از انتخابات وارد پیک پنجم نمی‌شدیم.مردم مشهد نیز از عدم رعایت دقیق پروتکل‌های ابلاغی از سوی ستاد کرونا و ورود حجم زیادی از مسافران به مشهد گلایه دارند.

اکثر شهروندان مشهدی معتقدند که اگر دستورات ستاد کرونا برای مسافران بازدارنده نیست از هموطنان توقع می‌رود که از سفرهای غیرضروری خود به مشهد بکاهند و زیارت بارگاه رضوی و سیاحت در مشهد را به زمانی که واکسیناسیون عمومی به طور کامل انجام شد، موکول کنند.رئیس بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان امام رضا(ع) مشهد نیز در خصوص درخواست تعطیلی مشهد و بارگاه حریم رضوی جهت جلوگیری از ورود مسافر به ایسنا گفت که پزشکان و متخصصان از مسئولان استانی درخواست تعطیلی شهر و حرم رضوی را داشته‌اند اما مسئولیت‌پذیری، حلقه مفقوده این حوزه است. تقاضا دارم به اورژانس تنفسی بیمارستان امام رضا(ع) سری زده و ضجه زدن همراهان بیماران را تماشا کنید. تعطیلی حرم رضوی در پیک‌های مختلف کرونا تقاضای پزشکان و متخصصین مشهد بوده اما تعطیلی مشهد و یا حرم رضوی بسیار سخت است و ستاد ملی کرونا هم نمی‌تواند در این خصوص اعمال نظر کند.

با تمام این اوصاف، مشهد همانند سایر شهرهای قرمز کرونایی وضعیت آشفته‌ای دارد اما تنها نکته‌ای که مشهد را نسبت به سایر تقاط ایران متمایز کرده ورود مسافر به این شهر در فصل تابستان است. علاوه بر ایام نوروز، شهادت و ولادت امام رضا (ع)، بازه زمانی فصل تابستان یکی از پیک‌های ورود مسافر به مشهد محسوب می‌شود.

تابستان ۹۹ هموطنان به دلیل ترس از کرونا پروتکل‌ها را تا حدودی رعایت کرده و سفرهای خود به مشهد و حرم رضوی را به زمان دیگری موکول کردند اما با گذر زمان و عادی‌انگاری کرونا توسط مردم، در تابستان جاری شاهد بی‌توجهی مردم به شرایط کرونایی موجود هستیم.اگر مسئولان کشوری و استانی به هر دلیلی نمی‌توانند شهر مشهد را با محدودیت‌های بیشتری مواجه کنند، حداقل انتظار می‌رود هموطنان از سفر به مشهد خودداری کنند. با توجه به بیانیه سازمان نظام پزشکی در حال حاضر بیماران کرونایی در مشهد تختی برای بستری ندارند و بیمارستان‌ها به شدت با کمبود امکانات درمانی رو به رو هستند.روزنامه آفتاب یزد
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: