به گزارش شفاآنلاین:به منظور فراهم کردن چارچوبی برای تضمین و ارتقای کیفیت دریافت داروهای آگونیست توسط بیماران، اداره کل درمان و حمایتهای اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر، با پرداختن به زمینههای نیازسنجی، تولید، توزیع، نگهداری و تحویل دارو به بیماران و نظارت بر این موارد، اقدام به تدوین شیوه نامه توزیع و عرضه داروهای آگونیست در ایران کرد و پیش نویس این شیوه نامه با توجه به معیارهای مطلوب تولید، توزیع و عرضه داروهای تحت کنترل در کشور فراهم و وظایف دستگاههای اجرایی مرتبط با موضوع نیز به طور شفاف مشخص شد.
در این شیوه نامه ضابطه توزیع داروهای آگونیست، با ذکر تعاریفی از انواع داروها و درمانهای مجاز در درمان اعتیاد و نیز انواع مراکز درمانی، حمایتی، قانونی و کیفری مربوطه تعریف و شرایط مناسب تولید، توزیع، نگهداری و تحویل به بیمار توسط شرکتهای تولیدکننده و توزیعکننده شامل داروخانههای منتخب و مراکز درمانگر با هدف جلوگیری از هر نوع خطا و سوء استفاده احتمالی در هر یک از مراحل فرایند تولید، توزیع و عرضه داروهای آگونیست در انواع سامانههای مرتبط با توزیع و عرضه داروهای مذکور، تعریفِ نحوه تعامل سامانهها با یکدیگر جهت اطلاعرسانی به موقع، کامل و نظارت بر کل فرایند تولید، توزیع و عرضه داروهای آگونیست توسط ارگانهای مرتبط و مسئول تعیین و تبیین و وظایف هر یک به تفکیک پیش بینی و تعریف شده است.
پیش نویس شیوه نامه مذکور بر اساس مذاکرات پی در پی و نظرسنجی از بخشهای مختلف و مرتبط با موضوع شامل تولیدکنندگان، شرکتهای توزیع، سازمان غذا و دارو، معاونتهای غذا و داروی دانشگاههای علوم پزشکی، نمایندگان صنف درمانگران اعتیاد و نیز کارشناسان درمان ستاد در برخی استانها بویژه استان قم، در مورد عملکرد دو داروخانه منتخب که به صورت پایلوت در این زمینه شروع به کار کرده، تهیه شده است.
این پیش نویس در کمیتههای درمان دبیرخانه ستاد مبارزه با مواد مخدر در حال بررسی بوده و پس از اصلاحات و تایید نهایی جهت بررسی تکمیلی به نهادهای بالادستی مانند وزارت بهداشت تحویل تا پس از تایید و تصویب، جهت اجرا به کلیه بخش های ذیربط ابلاغ شود.
تایید و ابلاغ ضابطه تولید، توزیع، نگهداری و عرضه داروهای آگونیست، سبب تسهیل و تسریع روند درمان و جلوگیری از سوء استفاده های احتمالی در هر یک از مراحل فرایند تولید، توزیع و عرضه خواهد شد.ایرنا