کد خبر: ۲۸۳۶۴۵
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۷ - ۰۲ تير ۱۴۰۰ - 2021June 23
متخصصان حوزه بهداشت و درمان بر این عقیده‌اند با کم‌کاری و تعلل‌های پی‌در‌پی وزارت بهداشت در تهیه واکسن و شرکت در آزمایش‌های بالینی واکسن‌های معتبر امروزه دیگر در جهان واکسنی برای ما باقی نمانده است

شفاآنلاین>سلامت> واکسیناسیون سراسری در جهان از آذر سال گذشته شروع شد و ۲۱ بهمن‌- یعنی دو ماه بعد- هم ایران به مجمع جهانی تزریق‌کنندگان واکسن کرونا پیوست. بر اساس آخرین گزارش‌ها تاکنون بیش از دو میلیارد و ۵۴۰ میلیون دوز واکسن در جهان توزیع شده که از این تعداد، ۱۴ میلیون در امارات متحده تزریق شده و ۱۱ کشور دیگر نیز بیش از ۵۰ درصد جمعیتشان دوز اول و بیش از ۴۰ درصد دیگر دوز دوم را تزریق کرده‌اند و ۵۶ کشور دیگر هم ۲۰ درصد جمعیتشان دوز اول را دریافت کردند.

به گزارش شفاآنلاین: این در حالی است که ایران با تزریق نزدیک به پنج میلیون دوز واکسن پس از کشورهای جامائیکا، بوتسوانا، بنگلادش و الجزایر با تزریق دوز اول واکسن به ۸/۴ درصد از جمعیت کشور در جایگاه بیست‌ودوم واکسیناسیون جهانی قرار دارد که بخشی از این مساله به عدم پایبندی کشورهای طرف قرارداد به تعهدهایی که در رابطه با تحویل واکسن به ایران داده بودند، بازمی‌گردد.

متخصصان حوزه بهداشت و درمان بر این عقیده‌اند با کم‌کاری و تعلل‌های پی‌در‌پی وزارت بهداشت در تهیه واکسن و شرکت در آزمایش‌های بالینی واکسن‌های معتبر امروزه دیگر در جهان واکسنی برای ما باقی نمانده است. همچنین تحریم‌ها نیز در جا‌به‌جایی ارز خرید واکسن بی‌اثر نبودند. به همین دلیل دیروز رضا اردکانیان، وزیر نیرو گفت: «با پیگیری‌های به عمل آمده، از منابع ارزی موجود در بانک تجارت عراق، مبلغ ۱۱۵ میلیون فرانک سوییس به حساب بانک سوییسی برای دریافت ۱۶ میلیون دوز واکسن کوواکس واریز شد.»

با این حال وزیر بهداشت به همراه تیمش در طول این پاندمی سخنان متناقضی را بیان می‌کردند که تاکنون هیچ‌کدام از آنها محقق نشده و همین امر منجر به سردرگمی و نگرانی مردم شده است. به عنوان مثال ۲۶ اردیبهشت امسال نمکی اعلام کرد: «۱۴ میلیون نفر در کشور تا یک ماه آینده واکسن کرونا می‌زنند.» در حالی که از ۲۱ بهمن گذشته تا امروز پنج میلیون و ۲۸۱ هزار و ۲۷۵ دوز واکسن تزریق شده است.

همچنین با وجود تمام تلاش‌های داخلی برای تولید داخل واکسن کرونا و صدور مجوز اضطراری برای اولین واکسن کرونا با نام کووایران برکت، برخی شائبه‌ها مبنی بر عدم‌شفافیت مراحل مطالعاتی این واکسن مطرح شد و اینکه نتایج کارآزمایی آن به درستی بررسی نشده است که باید در این زمینه به مردم اطمینان خاطر داده شود. در همین راستا دیروز ‏بر اساس سندی که به نقل از گزارش کدال نگر بورس ٢۴ انتشار یافت، اعلام شد که ستاد اجرایی هر دوز واکسن کووایران برکت را ۲۰۰هزار تومان به دولت می‌فروشد که در این قرارداد این مبلغ به عنوان علی‌الحساب پرداخت می‌شود و مشخص نیست قیمت نهایی آن چقدر می‌شود. این در حالی است که قیمت هر دوز واکسن آسترازنکا در اروپا معادل ۷۸/۱ یورو یعنی نزدیک ۵۰ هزار تومان است. یعنی ‏با ۲۰۰هزارتومان و با نرخ دلار آزاد می‌شود دو دوز واکسن آسترازنکا یا آکسفورد را خریداری کرد. ولی گویا ترجیح «هیات امنای صرفه‌جویی ارزی در معالجه بیماران» وزارت بهداشت چیز دیگری است. با این حال دیروز این خبر تکذیب شد و دکتر کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو در توئیتر نوشت: «هیچ کدام از واکسن‌های کرونا تولید داخل تاکنون در کمیسیون قیمت‌گذاری سازمان غذا و دارو، قیمت‌گذاری نشده است. قیمت‌گذاری واکسن کرونا بر اساس هزینه تمام‌شده، حاشیه سود منطقی و قیمت واکسن‌های مشابه خارجی و البته با رویکرد حمایت از تولید ملی در کمیسیون قیمت‌گذاری انجام خواهد شد.» اگر چه این خبر به سرعت و با وجود سند و مدارک تکذیب شد ولی واکنش‌های بسیاری را در فضای مجازی برانگیخت. چرا که متخصصان حوزه بهداشت و درمان انتشار این سند را آن هم به گزارش کدال نگر بورس ٢۴ واقعی می‌دانند و بر این باورند مسوولان برکت بعد از ساخت و توزیع انبوه حالا به دنبال کسب منفعت و سودآوری هستند، که قاعدتا این امر دیر یا زود اتفاق می‌افتاد. اما اینکه چرا وزیر بهداشت به جای حمایت از دیگر واکسن‌ها همانند رازی و پاستور که فرآیند آنها سه ماه از واکسن برکت جلوتر بوده، واکسن برکت که حتی فاز سه را به اتمام نرسانده و همچنین به گفته دکتر پیام طبرسی، عضو کمیته علمی واکسن کوویران که پیش‌تر درخصوص میزان اثربخشی واکسن برکت گفته بود: «تاثیرگذاری واکسن برکت تا فاز دو فعلا ۸۰ درصد است. فاز سه هنوز در حال بیمارگیری و آزمایش‌های بالینی است، بنابراین تاثیرگذاری واکسن برکت هنوز مشخص نیست.» حمایت می‌کند.

هنوز قیمتی تعیین نشده!
در حالی از ابتدای شروع فعالیت واکسن برکت مسوولان آن عنوان کردند که حتما رایگان در خدمت مردم و دولت قرار می‌گیرد که دکتر حامد حسینی، مدیر گروه مطالعات بالینی واکسن ایرانی کرونا در این خصوص گفت: براساس اطلاعاتی که بنده دارم هنوز قیمت‌گذاری روی واکسن برکت صورت نگرفته است. پس اینکه هر دوز را ۲۰۰ هزار تومان تعیین کردند، دلیل این قیمت‌گذاری و اساس آن را نمی‌دانم. اما براساس آخرین اطلاعاتی که من در این خصوص دارم، می‌دانم که تاکنون قیمت واکسن برکت در شورای قیمت‌گذاری مطرح و تعیین نشده است. اما امکان دارد در روزهای آینده تصمیمی برای آن اتخاذ شود.

بحث قیمت‌گذاری واکسن برکت هیچگاه مطرح نبوده!
از سوی دیگر دکتر علی تاجرنیا معاون توسعه منابع و مدیریت سازمان نظام‌پزشکی و مسوول ستاد واکسیناسیون سازمان نظام‌پزشکی در این خصوص گفت: در حال حاضر به دلیل کمبود واکسن در جهان گویا مسوولان واکسن کووایران برکت برخلاف گفته‌های قبلی خود درخصوص رایگان بودن آن قرار است قیمتی بیش از دیگر واکسن‌های وارداتی ارائه دهند. این امری است که برای ما هم دارای ابهام است. زیرا تا امروز بحث قیمت‌گذاری واکسن مطرح نبوده است. البته به عقیده من مسبب تمام این اتفاقات وزارت بهداشت است. زیرا با کم‌کاری‌های وزارت بهداشت دولت برای خرید واکسن با مشکل روبه‌رو شد.

وی در واکنش به صدور مجوز مصرف اضطراری برای واکسن برکت بیان کرد: آنچه مسلم است، این که اراده‌ای وجود دارد که واکسن‌های داخلی را هرچه زودتر در عرصه عمومی توزیع کنند و واکسیناسیون عمومی را با آنها انجام دهند که یک بخشی از آن ناشی از این نگاه است که ما نیازمند واکسن خارجی نیستیم و می‌خواهند، چنین نگاهی را تقویت کنند، بخش دیگر هم ناشی از این است که به دلیل عدم ورود واکسن به کشور و در تنگنا قرار گرفتن شرایط، افراد را به این سمت سوق می‌دهند.

وی افزود: با این تفاسیرکارخانه‌های تولیدی واکسن سهمی را در اختیار خودشان قرار دادند که این سهم را به صورت آزاد به شرکت‌های واسطه‌ای می‌فروشند. همین امر باعث شده که شرکت‌های ایرانی مواد اولیه گرانی را خریداری کنند. از طرفی همین مسائل منجر به گران تمام شدن واکسن شده اما اینکه وزارت بهداشت واکسن‌های داخلی را با قیمت گران بخرد یا نه بستگی به سیاست‌هایش دارد. با این حال هنوز قیمت مشخصی درز نشده بلکه در حال حاضر گمانه‌زنی‌هایی مطرح شده است. یکی از مهم‌ترین بحث‌های واکسن، رزین است که قطعا وارداتی است. رزین مایه اصلی و پایه است که روی آب مقطر سوار می‌شود و برای واکسن‌ها حیاتی است. رزین قابل تولید در ایران نیست. به همین خاطر یکی از دلایل قیمت‌گذاری‌ها رزین واکسن است. چه بسا این روزها نان در ساخت واکسن کرونا است. وزیر بهداشت هم از این قافله عقب نمانده است. حرف‌های زیادی در خصوص واکسن‌ها وجود دارد که نمی‌توان آنها را بیان کرد و شما هم نمی‌توانید آنها را بنویسید.

مسوول ستاد واکسیناسیون سازمان نظام‌پزشکی اظهار کرد: با این حال قاعدتا بحث سودآوری برای مسوولان برکت حائز اهمیت است. اگرچه از این جیب به آن جیب است؛ خیلی نباید نگران باشیم. از سویی خرید واکسن برکت از جانب وزارت بهداشت، پول‌پاشی دولت در نهادهای زیرمجموعه دیگر است. اما امکان دارد دولت به دلیل عدم بودجه کافی واکسن برکت را با چنین قیمت گزافی خریداری نکند. چه بسا واکسن رازی از همه لحاظ از واکسن برکت جلوتر بود ولی تاکنون به دلیل بازی‌های وزارت بهداشت هیچ حمایتی از آنها نشده است. بنابراین وزیر بهداشت درخصوص اینکه چرا واکسن برکت با تاخیر، آن هم با چنین قیمتی وارد بازار می‌شود باید پاسخگو باشد. زیرا ایشان بعد از ظهر با عجله به همراه تیمش در جلسه مطبوعاتی شرکت می‌کنند و از واکسن برکت حمایت می‌کنند. در صورتی که واکسن‌های بهتری هم آماده ارائه و بهره‌برداری بودند ولی دلیل این کم‌کاری‌های وزارت بهداشت در خصوص دیگر واکسن‌ها دارای ابهام است.

معاون توسعه منابع و مدیریت سازمان نظام‌پزشکی عنوان کرد: تمام این موضوعات در حالی بیان می‌شود که از ابتدای امر قرار بود واکسن برکت برای خدمت به مردم در راستای شکست بیماری کرونا تولید و به صورت رایگان در بین عموم تزریق شود. همچنین از ابتدای امر گفته بودند به صورت رایگان در اختیار وزارت بهداشت و مردم قرار می‌گیرد. اینکه مسوولان برکت و وزارت بهداشت قیمت اعلام شده را تکذیب کردند و گفتند هنوز در شورای قیمت‌گذاری نرفته، کمی ابهام‌برانگیز است. بدون شک قیمتی روی آن خواهند گذاشت و در این صورت بین تولید داخلی با واردات واکسن توسط شرکت‌های خصوصی هیچ تفاوتی قائل نشدند. وقتی وزیر بهداشت با صدور مجوز تولید و اضطراری که خودش به واکسن اعطا کرد، این‌گونه ذوق می‌کند نشان از حرف‌های نگفته‌ای است که نمی‌شود آنها را بیان کرد. اما صداهای زیادی را در خصوص واکسن می‌شنویم که به نوعی غیرمنتظره است ولی نمی‌توانیم بیان کنیم. وزیر بهداشت به جای حمایت و تمرکز روی واکسن برکت چشمش را روی دیگر واکسن‌های تولید داخل باز می‌کرد. در صورتی که واکسن پاستور حداقل سه ماه جلوتر از واکسن برکت تولید شد ولی از آن هم همانند رازی هیچ حمایتی نشد. چه بسا واکسن برکت هنوز فاز ۳ را به پایان نرسانده و در جامعه آماری ۶۰ هزار نفری تزریق نشده است. بنابراین میزان اثربخشی آن مشخص نیست.

وی ادامه داد: همچنین در حالی قرار است شنبه از واکسن اسپوتنیک ایرانی ساخت شرکت اکتورر رونمایی شود که هنوز مشخص نیست چرا از بین این همه شرکت‌های معتبر دولتی باید یک شرکت خاص که پیشینه همکاری با وزیر بهداشت را دارد مجوز ساخت این واکسن را دریافت می‌کرد.
امیدواریم وزیر بهداشت تغییر کند

تاجرنیا در پاسخ به اینکه احتمالا وزیر بهداشت در دولت بعدی هم دارای سمت باشد یا خیر؟ گفت: به عقیده من وزیر بهداشت باید پزشک متخصص باشد که مسائل مربوط به بحث بیماران و پزشکان را کاملا درک کند.

امیدواریم که ایشان در دوره بعدش نقشی نداشته باشند و وزیر بهداشت دوره بعدی، فردی آگاه به مسائل روز باشد.روزنامه جهان صنعت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: