کد خبر: ۲۸۳۶۰۰
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۰ - ۰۱ تير ۱۴۰۰ - 2021June 22
آزمایش فاز دوم این واکسن پس از نشان دادن ایمنی خوب در ۸۹ بیمار طی آزمایش فاز یک آغاز شد. نتایج آن نیز در مجله Nature در ژوئیه سال ۲۰۲۰ منتشر شد.
شفاآنلاین>سلامت>شرکت زیست‌فناوری آلمانی "بایونتک"(BioNTech) قصد دارد حالا که فناوری "آران‌ای پیام‌رسان"(mRNA) آن به خوبی روی ویروس کووید-۱۹ جواب داده، آن را برای ساخت واکسن بیماری سرطان به کار بگیرد.

به گزارش شفاآنلاین: شرکت "بایونتک" که از موفقیت فناوری mRNA خود در برابر بیماری کووید-۱۹ خشنود است، اکنون بر روی واکسن سرطان تمرکز کرده است.

این شرکت به تازگی آزمایش فاز دوم خود برای واکسن پیشرفته سرطان ملانوما را برای بیماران در اتحادیه اروپا آغاز کرده است.

"بایونتک" خود را یک شرکت ایمنی‌درمانی نسل جدید می‌داند که در زمینه درمان سرطان و سایر بیماری‌های جدی پیشگام است.

واکسن کووید-۱۹ یک انحراف جزئی در مسیر این شرکت بود، چرا که هدف اصلی این شرکت توسعه و ساخت واکسن‌های mRNA برای انواع مختلف سرطان بود که شیوع ویروس کرونا آن را تحت تاثیر قرار داد و به تعویق انداخت.

اکنون خط تولید این شرکت با واکسن‌های mRNA پر شده است که انواع مختلف سرطان را هدف قرار می‌دهند و بیشتر آنها در مراحل پیش‌بالینی هستند.

"بایونتک" اخیراً آزمایش فاز ۲ واکسن "BNT۱۱۱" را آغاز کرده است که یک واکسن mRNA در ترکیب با یک داروی آنتی بادی موسوم به "لیبتایو"(Libtayo) در بیماران مبتلا به ملانوم پیشرفته است. "لیبتایو" نام تجاری "سمیپلیماب"(cemiplimab) است که به طور مشترک توسط شرکت‌های "ریجنرون"(Regeneron) و "سانوفی"(Sanofi) ساخته شده و یک آنتی‌بادی یا پادتن مونوکلونال ضد PD-۱ است.

"BNT۱۱۱" چهار آنتی ژن مرتبط با تومور به نام‌های "NY-ESO-۱"، "MAGE-A۳"، "تیروزیناز"(tyrosinase) و "TPTE" رمزگذاری می‌کند. "بایونتک" ادعا می‌کند که ۹۰ درصد بیماران مبتلا به ملانوما حداقل یکی از این آنتی‌ژن‌ها را بیان می‌کنند.

واکسن "BNT۱۱۱" یکی از چندین کاندیداهای واکسن سرطان است که توسط شرکت "بایونتک" تحت بستر "FixVac" آن طراحی شده است. "FixVac" شامل ترکیبی ثابت از آنتی‌ژن‌های اختصاصی کدگذاری شده تومور با mRNA است که به سلول‌های دندریتیک مورد هدف قرار گرفته تحویل داده می‌شود. این واکسن‌ها با برانگیختن پاسخ ایمنی قوی در برابر این آنتی‌ژن‌ها به بدن کمک می‌کنند سلول‌های سرطانی را که بیش از حد این آنتی‌ژن‌ها را بیان می‌کنند، هدف قرار دهد.

آزمایش فاز دوم با هدف بررسی ۱۲۰ بیمار از اسپانیا، آلمان، ایتالیا، لهستان، ایالات متحده، انگلیس و استرالیا انجام می‌شود. این آزمایش جدا از ایمنی‌سنجی به منظور ارزیابی مدت زمان پاسخ ترکیبی از واکسن و آنتی‌بادی و هنگامی که به عنوان تنها دارو تجویز می‌شود، انجام می‌شود.

آزمایش فاز دوم این واکسن پس از نشان دادن ایمنی خوب در ۸۹ بیمار طی آزمایش فاز یک آغاز شد. نتایج آن نیز در مجله Nature در ژوئیه سال ۲۰۲۰ منتشر شد.

"اوزلم تورکی" بنیانگذار و مدیر ارشد پزشکی شرکت "بایونتک" می‌گوید: با شروع آزمایش فاز ۲، ما به مسیر اولیه خود برای درک پتانسیل واکسن mRNA برای بیماران سرطانی ادامه می‌دهیم.
برچسب ها: بایونتک ، سرطان ، واکسن
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: