کد خبر: ۲۸۳۵۶۴
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۶ - ۰۱ تير ۱۴۰۰ - 2021June 22
مدتی است که بحث بازگشایی مدارس و آموزش حضوری دانش‌آموزان مطرح است. برخی بر این باورند که با توجه به اینکه هنوز روند واکسیناسیون کامل نشده و به کندی صورت می‌گیرد بهتر است که همچون سال‌ گذشته آموزش‌ها به صورت مجازی صورت بگیرد

شفاآنلاین>سلامت> مدتی است که بحث بازگشایی مدارس و آموزش حضوری دانش‌آموزان مطرح است. برخی بر این باورند که با توجه به اینکه هنوز روند واکسیناسیون کامل نشده و به کندی صورت می‌گیرد بهتر است که همچون سال‌ گذشته آموزش‌ها به صورت مجازی صورت بگیرد.

اما عده‌ای دیگر تاکید دارند که از آن جایی که آموزش حضوری برای دانش‌آموز خیلی بهتر است و از سوی دیگر آن طور که وعده داده‌اند واکسیناسیون معلمان تا پایان مرداد ماه انجام می‌پذیرد بهتر است که سال تحصیلی جدید، دانش‌آموزان در مدارس حضور داشته باشند البته با رعایت پروتکل‌های بهداشتی.

وقتی که از بازگشایی مدارس صحبت می‌کنیم باید ببینیم که تنوع جغرافیایی مدارس ما چگونه است. اکثریت مدارس کشور ما زیر ۵۰ دانش‌آموز دارد یعنی دارای تراکم پایین و در مناطق روستایی، عشایری و شهرهای کوچک هستند که وضعیت کرونا در آنها عمدتا سفید یا آبی است. البته متاسفانه این ایده رنگ‌بندی تا حدی سیاست‌های یکسان را تعدیل کرده است از همین رو توجه کردن به وضعیت مناطق به‌خصوص میانگین آن و نه فقط توجه به وضعیت آن روز(به لحاظ کرونا) در بازگشایی مدارس اهمیت دارد. مثلا منطقه سیستان و بلوچستان در تمام روزهایی که سایر مناطق کشور از لحاظ کرونا دچار افت و خیز بود در وضعیت سفید قرار داشت.

به هر حال این تنوع سیاستی برای بازگشایی مدارس هم باید موضوعیت داشته باشد بخصوص با توجه به داده‌هایی که دراین یکسال و خورده‌ای از کرونا داشته ایم. اما بهتر است تاکید بر حضور دانش‌آموزان در مدارس باشد به خصوص در مناطقی که از لحاظ کرونا در وضعیت سفید قرار دارند مناطقی که هم از لحاظ کرونا در وضعیت بحرانی قرار دارند باید سیاست کاهش ظرفیت و تناوبی کردن را در پیش بگیرند.

با ایده‌های مختلف می‌توانیم مدارس را حضوری کنیم یعنی با توجه به سنی که دانش‌آموزان دارند بعضی از روزهای هفته را با تراکم کم کلاس را برگزار کنیم که در این شرایط با فاصله‌گذاری و ملاحظات اینچنینی بچه‌ها می‌توانند در کلاس حضور داشته باشند که فکر می‌کنم این مسئله برای دوره ابتدایی که معلم برای همه یک مبحث را تدریس می‌کند مقدور باشد البته در دوره دبیرستان شاید به لحاظ دروس مختلف این مسئله دارای پیچیدگی باشد اما میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در آنها بیشتر است.

به نظرم در کنار این چنین راه‌حل‌هایی می‌تواند مدارس حضوری باشد البته در این میان نباید از آموزش مجازی هم غافل بود یعنی این دو در کنار هم می‌تواند سیاست خوبی باشد و فصل جدیدی برای خانواده‌ها هم باشد ضمن آنکه واکسن‌های داخلی هم به مراحل خوبی رسیده که امیدواریم واکسیناسیون همگانی هرچه زودتر صورت بگیرد تا دیگر مشکلی از این منظر نداشته باشیم.مجتبی همتی فر/ روزنامه آفتاب یزد
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: