کد خبر: ۲۸۳۳۱۹
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۸ - ۲۹ خرداد ۱۴۰۰ - 2021June 19
نیروهای پرستاری هم خواسته ها و توقعاتی دارند که انتظار دارند که به آنها توجه شود. شاید اگر در این سال ها، حداقل به مهم ترین مطالبه پرستاران توجه می شد، امروز کمتر شاهد گلایه و دلخوری نیروهای پرستاری از مسئولان و دست اندرکاران نظام سلامت کشور بودند

شفاآنلاین>سلامت> جامعه پرستاری کشور در این سال ها همواره از دولت هایی که بر مسند کار قرار داشته اند، وعده هایی شنیده اند که شاید نتوانسته خواسته های به حق آنها را برآورده سازد.

به گزارش شفاآنلاین: نقش پرستاران در نظام سلامت کشور بر کسی پوشیده نیست و این نقش زمانی پررنگ تر می شود که نظام سلامت درگیر بحران یا اپیدمی می شود که نقش پرستاران در کنترل این بحران ها و اپیدمی ها را بیش از پیش نمایان می سازد. به طور مثال می توان به پاندمی کرونا در ۱۶ ماه گذشته اشاره کرد که تا کنون تلفات زیادی گرفته است، اما اگر ایثار و رشادت های کادر بهداشت و درمان نبود، قطعاً وضعیت بدتری را داشتیم.

از همین رو، وقتی به چهره مدافعان سلامت نگاه می کنیم، می توان نیروهای پرستاری را در صف مقدم این مدافعان دید که چگونه با هزاران مشکل و کمبود، مشغول خدمت به بیماران هستند. همین نیروهای پرستاری هستند که همواره با سختی و مشقت هایی که تحمل کرده اند، اما یک لحظه هم برای خدمت به بیماران و مردم، بهانه نیاورده اند و همیشه آماده جانفشانی و ایثار هستند.

اما، نیروهای پرستاری هم خواسته ها و توقعاتی دارند که انتظار دارند که به آنها توجه شود. شاید اگر در این سال ها، حداقل به مهم ترین مطالبه پرستاران توجه می شد، امروز کمتر شاهد گلایه و دلخوری نیروهای پرستاری از مسئولان و دست اندرکاران نظام سلامت کشور بودند.


از تابستان ۱۳۸۶ تا کنون که قریب به ۱۴ سال می گذرد، هنوز که هنوز است قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری، بر زمین مانده و در این سال ها هر رئیس دولت و وزیر بهداشتی که بر مسند کار قرار گرفته، قول داده است که این قانون اجرایی می شود، اما در نهایت خبری نشده است.
شمس الدین شمسی رئیس شورای عالی نظام پرستاری، با اشاره به اتفاقات خوبی که در دوران کرونا برای پرستاران رقم خورده است، در عین حال به مهم ترین خواسته کادر پرستاری اشاره کرد و گفت: مهم‌ترین انتظار ما از دولت این بود که قانون بر زمین مانده تعرفه گذاری خدمات پرستاری را به سرانجام برساند که این توفیق حاصل نشد.

وی افزود: گله ما از تمام دولت‌های گذشته این است که نظام سلامت را تنها گروهی خاص نبینند و همه کارکنان نظام سلامت را مورد توجه قرار دهند. در این میان جامعه پرستاری هم خواسته هایی دارد که یکی حل کمبود پرستار و دیگری اجرایی شدن قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری است.

سیدجلیل میرمحمدی میبدی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، در واکنش به اجرایی نشدن قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری، گفت: به رغم تاکیدات رهبر انقلاب مبنی بر اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری و پرداخت به موقع حق و حقوق پرستاران و مشخص کردن شرایط استخدامی پرستاران و تمام تلاش نمایندگان مجلس برای بهبود شرایط کادر درمان به ویژه پرستاران گویا عزم جدی از طرف دولت در این خصوص وجود ندارد.

وی افزود: امروز پاندمی کرونا نیاز اکثر کشورها را به وجود پرستاران و پزشکان دیگر کشورها بیشتر کرده است. کشورهای اروپایی و آمریکایی با اعلام مزایای شغلی بهتر و حقوق بیشتر اقدام به پذیرش تعداد زیادی پرستار و پزشک از کشورهای مختلف می‌کنند که در سایه بی توجهی متولیان امر از کشور خارج می شوند. این در حالی است که کشور ما به لحاظ کمبود پرستار از استانداردهای جهانی فاصله دارد.

این اظهارات و حمایت های نمایندگان مجلس از پرستاران در حالی مطرح می شود که متاسفانه جامعه پرستاری در این سال ها فقط وعده شنیده است. پرستاران معتقدند که ابزارهای نظارتی مجلس برای اجرایی شدن قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری، چندان کارآمد نبوده که تا کنون اتفاق خاصی رقم نخورده است. لذا، لازم است که از اهرم های قوی تری برای دستیابی به خواسته ۱۴ ساله پرستاران استفاده شود.

البته بدنه پرستاری در این سال ها که قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری به تصویب رسیده اما هنوز بر زمین مانده است، از سازمان صنفی خود نیز انتظار و توقع داشته اند که برای تحقق ام المطالبه پرستاری، بیشتر تلاش کند. زیرا، طرح گلایه از عدم اجرایی شدن قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری در این ۱۴ سال، به تنهایی کافی نبوده و می بایست از طریق سازمان نظام پرستاری و البته معاون پرستاری وزارت بهداشت در ادوار گذشته تا کنون، این مهم بیشتر مورد توجه قرار می گرفت.

در آستانه ورود به تیر ماه ۱۴۰۰ و سالروز تصویب قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری در تیر ماه ۱۳۸۶ هستیم. اما، به نظر می رسد که امسال هم نمی توان به اجرایی شدن این قانون امیدوار بود و از حالا باید منتظر اقدام دولت سیزدهم بود که چه واکنشی به این خواسته به حق پرستاران خواهد داشت.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: