کد خبر: ۲۷۸۵۲۴
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۸ - ۲۸ فروردين ۱۴۰۰ - 2021April 17
در این شرایط که دولت برنامه‌ای برای واکسیناسیون عمومی ندارد و رعایت پروتکل‌های بهداشتی نیز به 56 درصد رسیده است، وضعیت شیوع کرونا، هر روز شدیدتر از روز قبل می‌شود

شفاآنلاین>سلامت> شیوع کرونا در شرایطی پیش می‌رود که به‌زودی رکورد آبان سیاه 99 با ثبت 486 فوتی در یک روز شکسته خواهد شد آن روز را سیاه‌ترین و پرمرگ و میر‌ترین روز در تقویم کرونایی کشور لقب دادند با وجود این و همزمان با روزهای آغازین پیک چهارم رقم مرگ‌و‌میر به این عدد مرگ بسیار نزدیک شده است. آبان رکورددار آمارهای تکان‌دهنده و نگران‌کننده‌ای در زمینه تعداد مرگ‌و‌میر، بیماران بستری و بدحال و موارد ابتلای جدید به کووید19 بود.

به گزارش شفاآنلاین:حال اگــر آخریــن آمار رسمی وزارت بهداشت بر اساس خط صعودی منحنی پیک چهارم مرور کنیم، آن زمان درخواهیم یافت پس از شکسته شدن رکورد ابتلا به کرونا در فروردین 1400، به‌زودی رکورد مرگ و میر نیز شکسته خواهد شد. طبق آخرین اعلام وزارت بهداشت و درمان، از روز پنجشنبه (26 فروردین) تا جمعه (27 فروردین) 25 هزار و ۲۶۱ مورد جدید کووید۱۹درکشور شناسایی شد و ۳۲۸ تن نیز به دلیل این بیماری جان باختند و  مجموع جان باختگان این بیماری به ۶۶ هزار و ۸ نفر رسید.

در این شرایط که دولت برنامه‌ای برای واکسیناسیون عمومی ندارد و رعایت پروتکل‌های بهداشتی نیز به 56 درصد رسیده است، وضعیت شیوع کرونا، هر روز شدیدتر از روز قبل می‌شود. با این حال روز پنج شنبه خبری در رسانه‌ها مبنی بر وضعیت سیاه 63 شهرستان در کشور، موجب نگرانی مردم شد، اما سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با تاکید بر اینکه رنگ‌بندی جدید استان‌ها باید توسط ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام شود، گفت: «رنگ‌بندی اعلام شده در روز ۲۶ فروردین صحت ندارد.»

دکتر علیرضا رئیسی معتقد است که از نظر تغییر آماری ۶۳ شهر در وضعیتی هستند که از شاخصی که برای رنگ قرمز در نظر گرفتیم فراتر رفته است به همین دلیل این تعبیر به کار برده شده است که وضعیت سیاه رنگ است.» البته چند روز پیش نیز وزیر بهداشت گفته بود که به زودی شاهد «سیاه» شدن شهرهای کشور خواهیم بود. اما چند ساعت قبل از صحبت‌های سخنگوی ستاد ملی مقابله به کرونا، فرهاد ابول نژادیان، رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز، گفته بود: «براساس رنگ‌بندی جدید کرونا شهر‌های اهواز و آبادان در وضعیت سیاه کرونا قرار گرفتند.» او گفت که این رنگ‌بندی‌ها براساس شاخص‌های خطر است و در شهر اهواز و آبادان میزان بیماران مثبت و قطعی ثابت و آمار بیماران محتمل افزایشی است.»

 ایست قلبی بیمارستان‌ها
اما در جریان بازدیــد ابول نژادیان از بیمارستان شهدای شهرستان ایذه، برخی از شهروندان ایذه‌ای که به شدت از شرایط کرونایی موجود در این شهرستان معترض بودند، با تجمع  و درخواست دیدار و کمک از ابول نژادیان در جریان  سرکشی شبانه او از بیمارستان شهدای ایذه، باعث ایجاد برخی حواشی در جریان این بازدید سرزده شدند. این شهروندان ایذه‌ای، می‌گویند:  رئیس مرکز بهداشت شهرستان ایذه به‌جای مدیریت کردن شرایط وخیم فعلی، کارش شده مصاحبه کردن و هیچ‌کس جواب درستی به مردم نمی‌دهد.

اما اورکی رئیس بیمارستان شهدای شهرستان ایذه به‌شدت از شرایط آشفته بیمارستان انتقاد کرد و گفت: این چه بیمارستانی است که چهار برابر تعداد بستری‌ها، باید همراه بیمار کنار تخت‌ها در حال رفت‌وآمد باشند؟ متأسفانه یکی از مشکلات اصلی ما درحال حاضر همین همراهانی هستند که در بیشتر موارد باعث ایجاد تنش در بیمارستان می‌شوند و همکاران ما را در برخی موارد  با سلاح نیز تهدید می‌کنند.»

 در شرایط بحران قرار داریم
همزمان زالی، فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا در تهران از آماده باش کامل مراکز نقاهتگاهی خبر داد و اعلام کرد: «مراجعه افراد مبتلا به کرونا به بیمارستان‌های تهران بی‌سابقه است» و دکتر جلالی فخر، پزشک و منتقد سینما در پستی اینستاگرامی از حال و روز بیمارستان‌ها و وضعیت نگران کننده بیماران مبتلا به کرونا در تهران نوشت. جلالی فخر خبرداده: فوج‌فوج بیمار کرونا به بیمارستان‌ها سرازیر شده‌اند.

شبیه مراکز درمانی در یک شهر زلزله‌زده. در کل تهران، چه در بیمارستان‌های دولتی و چه خصوصی، یک تخت خالی هم‌ پیدا نمی‌شود. آمبولانس‌های پرشماری با بیماران بدحال در شهر می‌چرخند و از هیچ کجا پذیرش نمی‌گیرند. انبوهی تقاضای کمک و گاه در حد التماس برای پیدا کردن‌ تخت خالی داریم و پاسخ‌مان از سر ناچاری، هیچ! بچه‌ها و جوان‌ها بسیار بیشتر از قبل گرفتار شده‌اند. سرعت پیشرفت درگیری ریه زیاد است. چند دقیقه قبل، همکارم از شدت سنگینی فضا به کنجی پناه برد و هق‌هق. صداهای تنگی‌نفس و سرفه و گریه و فریاد و دعوا درهم‌ آمیخته. اگر همین گونه پیش برود، هفته بعد با فاجعه‌ انسانی روبه‌رو می‌شویم. باید تهران را به سرعت و کاملا تعطیل کنند.»

 30 میلیون واکسن از روسیه خریداری شد
این بخشی از وضعیت وخیم شهرهای کشور است، وضعیتی که تقریبا در بیش از 90 درصد شهرها با آن دست و پنجه نرم می‌کنند و همه چشم‌ها به وزارت بهداشت دوخته شده که چه زمانی واکسن وارد می‌کنند یا واکسن ایمن داخلی به تولید انبوه می‌رسد، اما زمانی‌که این پروسه به درازا انجامید، رئیس جمهور نیز به این موضوع اشاره کرد که «نمی‌توانیم منتظر واکسن داخلی در تابستان باشیم»، از شرکت‌های خصوصی خواست تا برای واردات واکسن خارجی با دولت همکاری کنند. این گفته‌ها در حالی مطرح می‌شود که بسیاری از شرکت‌های خصوصی که در حوزه دارویی فعالیت دارند، اعلام کردند که واکسنی برای خرید وجود ندارد و دولت دیر این موضوع را ابلاغ کرده است. برخی دیگر از این شرکت‌ها نیز اعلام کردند که مشکلات و موانع قانونی برای این کار وجود دارد، اما وزیر بهداشت در صحبت‌هایی قابل تامل اعلام کرد:‌ «بخش خصوصی الان در حال واردات داروی بیماران خاص است اما واکسن به مراتب پیچیده‌تر از دارو است. واکسن فرآورده حساس و بیولوژیک است و افراد متخصص باید آن را وارد کنند.» البته سعید نمکی وعده واکسیناسیون عمومی را بار دیگر داد و با بیان اینکه تا پایان هفته ۱میلیون و ۳۰۰هزار نفر واکسینه می‌شوند، افزود: «در اردیبهشت ماه واکسیناسیون عمومی آغاز می‌شود.»

همزمان با این صحبت‌ها کاظم جلالی، سفیر ایران در روسیه از خرید ۳۰ میلیون واکسن  روسی «اسپوتنیک وی» خبر داد. آن طور که جلالی گفته است که قرارداد خرید واکسن روسی طی مذاکرات فشرده با دولت روسیه نهایی شده است. سفیر کشورمان گفته است طبق زمان‌بندی توافق شده واکسن‌های روسی از خرداد تا آذر ماه ۱۴۰۰ به ایران ارسال خواهند شد.روزنامه آرمان ملی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: