کد خبر: ۲۷۸۲۱۷
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۳ - ۲۴ فروردين ۱۴۰۰ - 2021April 13
برخی در ستاد ملی مقابله با کرونا مانع شدند تا از فرصت طلایی عید برای خاموش کردن شعله‌های کرونا استفاده کنیم و نمی‌توانم اسامی این افراد را بگویم

شفاآنلاین>سلامت> با شدت گرفتن موج چهارم کرونا در کشور و تشدید مرگ و میر روزانه هموطنان‌مان که به گفته وزیر بهداشت طی هفته آینده وضعیت کشور را از قرمز به شرایط فوق بحرانی و سیاه تغییر رنگ خواهد داد، نوک پیکان انتقادات به سمت مسوولان و اعضای ستاد ملی مقابله با کرونا نشانه رفته است چرا که با وجود آگاهی از بروز موج چهارم کرونا در شرایط نبود واکسن، مانع از سفرهای نوروزی مردم نشدند.

به گزارش شفاآنلاین: اما بعد از اتمام تعطیلات دوهفته‌ای نوروز، با اعلام وضعیت قرمز اکثریت استان‌های کشور، تعطیلی اضطراری ۱۰ روزه و نیم‌بندی را برای استان‌ها با شرایط قرمز و نارنجی الزام کردند. موضوعی که مورد انتقاد کاربران شبکه‌های اجتماعی قرار گرفت و از شوخی و طنز تلخ و نوع کاریکاتورگونه مدیریت کشور حکایت دارد.

البته روز گذشته سیدابراهیم رییسی، رییس دستگاه قضا در نشست شورای عالی قوه قضاییه از مسوولان اجرایی سوال کرد که چرا با وجود هشدارهای وزارت بهداشت و درمان و مراکز علمی و دانشگاهی نسبت به اوج‌گیری دوباره کرونا و خطرات آن به موقع تصمیم‌گیری و اقدام نکرده‌اند؟ رییس قوه قضاییه ادامه داد: «زمان‌شناسی در هر کاری مهم است و در جایی که با جان و زندگی و معیشت مردم مرتبط است، مهم‌تر می‌شود و این سوال جدی مردم از مسوولان تصمیم‌گیر است که چرا با تاخیر با موج جدید کرونا مقابله شد که شاهد اشکالات و خسارات آن هستیم؟» رییسی تاکید کرد: «مسوولان حتما باید در این خصوص پاسخگو باشند.»

در این راستا، هفته گذشته محمدحسین شهریاری، رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هم در نامه‌ای به رییس قوه قضاییه، از رییسی خواسته بود که به دلیل عدم ممانعت از سفرهای نوروزی مردم و شیوع موج چهارم کرونا، با حسن روحانی به عنوان رییس ستاد مقابله با کرونا برخورد قضایی کند.

نمکی خطاب به روحانی: این‌طور نمی‌توان مملکت را اداره کرد
گفتنی است حسن روحانی، رییس‌جمهوری اخیرا در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا از ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت که در یک برنامه تلویزیونی گفته بود: «برخی در ستاد ملی مقابله با کرونا مانع شدند تا از فرصت طلایی عید برای خاموش کردن شعله‌های کرونا استفاده کنیم و نمی‌توانم اسامی این افراد را بگویم» انتقاد کرد. روحانی در این جلسه گفت: «صدای ستاد مقابله با کرونا باید واحد باشد. همه اعضا باید از تصمیمات ستاد حمایت کنند و هر کسی در تلویزیون یک حرفی نزند تا بهانه به دست ضدانقلاب و ضد ایران ندهیم.»

اما روز گذشته سعید نمکی، وزیر بهداشت و درمان به این انتقاد رییس‌جمهوری به تندی پاسخ داد و خطاب به روحانی گفت: «اگر انتظار تک‌صدایی از وزیر کارشناس این مملکت را در جهت حرف غیرکارشناسی داریم، بدانید که این اتفاق نخواهد افتاد.» نمکی افزود: «حرف دوصدایی و یک‌صدایی را باید لفظ دو صدا و یک صدا را ارزیابی کنیم. در زمینه حرف غیرکارشناسی از محل مورد اعتماد کارشناسی مردم، اگر انتظار تک‌صدایی داریم، اشتباه است. ما حافظ جان مردم هستیم.»

نمکی: برای فدا شدن آمده‌ایم!
اگرچه بسیاری از مردم، کارشناسان حوزه بهداشت و درمان، فعالان سیاسی و پزشکان بر این باورند که سعید نمکی یکی از ناکارآمدترین وزرای بهداشت طول دوره انقلاب است که نه به دلیل شیوه مناسب مدیریتی، بلکه به دلیل رفتارهای سیاسی کوشیده است تاکنون خود را در کسوت وزیر بهداشت حفظ کند، اما خود او نظر دیگری دارد. نمکی با مظلوم‌نمایی و سیاسی‌کاری‌ای که از او سراغ داریم، در این باره مدعی شده است: «برای گرفتن صندلی‌های دیگر نیامده‌ایم و سیاست‌باز نیستیم بلکه آمده‌ایم تا فدا شویم، ما ملت امام حسینیم.»

حالا که نوک پیکان انتقادات مردم و مقامات و خصوصا رییس قوه قضاییه به سمت مسببان و مدیران ناکارآمدی است که نتوانسته‌اند شیوع کرونا را مدیریت کنند و جان مردم را در مقابل این بلا حفظ کنند، نمکی خود را مبرا از خطا دانسته و سعی دارد همه تقصیرها را به گردن رییس‌جمهوری بیندازد و وانمود کند که او درباره پیک چهارم کرونا هشدار داده اما کسی به حرف او گوش نداده است! او و دوستانش در این وزارتخانه سعی کردند دستگاه‌های دیگر دولتی به ویژه وزارت کشور و میراث فرهنگی و گردشگری را در ممانعت از انجام سفرهای مردم در نوروز عامل اصلی ایجاد پیک چهارم کرونا در کشور معرفی کنند.

نمکی همچنین مدعی شده است: «اتفاقاتی افتاد که هیچ ربطی به ما نداشت و هر کسی به جز سپاس و قدردانی از این کمیته چیزی بگوید، ناسپاسی کرده است، اما چون قرار نیست اعتماد مردم از بین برود خیلی از مسائل را نمی‌گوییم.»

حال سوالی که مطرح است اینکه چرا نمکی با وجود اینکه معتقد است کسی به حرف او به عنوان وزیر بهداشت گوش نمی‌دهد از سمت خود کناره‌گیری نکرده و همچنان اصرار به حفظ میز وزارت دارد و به عبارتی سعی در «فدا شدن» دارد؟ نکته‌ای که هدایت آقایی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب آن را به این شکل مطرح می‌کند که «وقتی مدیری تصور می‌کند دستش بسته است و حرفش خریدار ندارد، چرا کنار نمی‌رود و کار را به کاردان نمی‌سپارد؟»

برخی وزرا در دولت روحانی نعل وارونه می‌زنند
هدایت آقایی، عضو حزب کارگزاران سازندگی با انتقاد از نوع مدیریت در کشور گفت: «یک استاندارد مدیریتی در‌ دنیا داریم و یک استاندارد مدیریتی در بلوک‌های شرق و غرب وجود دارد. اما به لحاظ سازماندهی و قوت مدیریت همیشه ما زیر این استانداردها قرار داشته‌ایم.»

آقایی ادامه داد: «در دولت آقای روحانی این ضعف مدیریتی خودش را بیشتر نشان داده و وزارتخانه‌ها به صورت جزایر جداگانه بروز کرده‌اند که متاسفانه این موضوع هم به مراکز قدرت خارج از دولت برمی‌گردد وبه نحوی عمل می‌کنند که وزارتخانه‌ها برای بقای خودشان یا وزرا به منظور حفظ قدرت و جایگاه خودشان در آینده به نوعی نعل وارونه می‌زنند و فرافکنی می‌کنند. این بیماری است که در گذشته بوده و حالا تشدید شده است.»

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در انتقاد به وزیر بهداشت تصریح کرد: «البته اپیدمی کرونا شرایط را سخت‌تر کرده است و به عنوان بحران ملی در کشور ما مطرح است. اما برخی سعی دارند خودشان را مبرا از مسوولیت کنند و کوتاهی‌های خود را به گردن دیگران بیندازند.»

آقایی موضوع انتخابات پیش رو را دلیل دیگر رو‌دررو قرار گرفتن وزیر بهداشت با رییس‌جمهوری دانست و گفت «نکته دیگر نزدیکی به انتخابات ریاست‌جمهوری است. مردم به نحوی به این بیماری و بلا گرفتار هستند اما کسانی هستند که برای پشتیبانی از کاندیدای خودشان سعی دارند به مردم بقبولانند که نامزد ما شق‌القمر می‌کند و به دنبال تخریب جریان دیگر هستند.»

عضو حزب کارگزاران سازندگی تاکید کرد: «صحبت‌های آقای نمکی سخنان یک شخص به تنهایی نیست و برآیند چند جریان سیاسی است که این چنین بروز کرده و توپ را در زمین دیگری می‌اندازد.»

حفظ میز وزارت بهداشت با چنگ و دندان
آقایی با کنایه به وزیر بهداشت  گفت: «تنها دلیل این موضوع که چرا وزیری که احساس می‌کند کسی به حرفش توجه نمی‌کند، اما همچنان سعی در حفظ میز خود دارد ممکن است این باشد که این فرد احساس مسوولیت و حس تقوی شدیدی داشته باشد و خودش را در برابر خدا مسوول بداند و تصور کند کسی بهتر از او نمی‌تواند این مسوولیت را انجام دهد.

این تقوی زیادی است و برای من قابل قبول نیست که در این روزگار چنین افراد متقی وجود داشته باشند که بخواهند با چنگ و دندان میز مدیریتی و وزارت خود را حفظ کنند. این شوق خدمت، به شوخی و طنز شبیه است.»

بنابراین به نظر می‌رسد با این مدل مدیریتی که کسی مسوولیتش را قبول ندارد، وضعیت کرونا در کشور رو به وخیم شدن برود؛ چرا که وزیر بهداشت با وجودی که مدعی است کسی به حرف او گوش نمی‌دهد، حاضر به کناره‌گیری و استعفا نیست.

یعنی قصد ندارد جای خود را به شخصیتی مثل قاضی‌زاده‌هاشمی که در دوره اول ریاست‌جمهوری حسن روحانی توانست کارنامه نسبتا موفقی از خود به جا بگذارد، بدهد؛ شاید مردم بتوانند کمی نفس بکشند.روزنامه جهان صنعت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: