کد خبر: ۲۷۸۰۴۸
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۴ - ۲۲ فروردين ۱۴۰۰ - 2021April 11
ما ایرانی‌ها نسبت به طنز و مطایبه سوابق، زمینه‌های گسترده و ریشه‌داری داریم که یکی از شوخ‌ترین ملل جهان شناخته می‌شویم

شفاآنلاین>سلامت> ما ایرانی‌ها نسبت به طنز و مطایبه سوابق، زمینه‌های گسترده و ریشه‌داری داریم که یکی از شوخ‌ترین ملل جهان شناخته می‌شویم. ایرانیان بیشترین شعرا، طنز‌پردازان و لطیفه‌سرایان در جهان داشته و دارند و ما به‌رغم همه مشکلات و دشواری‌های اجتماعی و اقتصادی از همه‌چیز جوک و لطیفه می‌سازیم.

شاید یکی از دلایل دوام و قوام ایرانیان، به‌رغم دشواری‌هایی مثل سیل، زلزله و بیماری‌های واگیردار، گرانی وکمبودهای اقتصادی، و اینکه هنوز توانسته‌اند روی پای خود بایستند و بامشکلات ریز ودرشت دست پنجه نرم کنند، همین روحیه لطیف است. اما متاسفانه به جایی رسیده‌ایم که دیگر نه شوخی و نه طنازی می‌تواند ما را حفظ کند و نه غصه خوردن. این بار دیگر حرف از مرگ و زندگی است؛ آن هم نه فقط خطر بر جان خود که حیات صدها نفر از نزدیکان و اطرافیان را به‌چالش می‌کشیم.

سونامی هولناک موج چهارم کرونا دیگر فقط به کشور و مردم اختصاص ندارد؛ بلکه اکثر کشورهای دنیا و مردم آنها در خطر مرگ قرار گرفته‌اند. از دید نگارنده دو عامل باعث فوران این ویروس و خروج آن از کنترل شده است. اول: سهل‌گیری دولت و نهادهای متولی که به‌جای به‌کارگیری ابزار قاطع و قاطعیت، قصد داشتند با خواهش، قسم و لطافت قواعد بهداشتی را به اجرا درآورند. شاید نگرانی بخشی از دولت در زمینه حرف و حدیث‌ها، تضعیف آزادی‌های فردی و اجتماعی مخصوصا درفضای مجازی بوده است.

در پاسخ به این طرز تفکر باید بگوییم همان‌طور که نگارنده و گروهی از کارشناسان بارها گفته و نوشته‌اند دموکراتیک‌ترین کشورها و جوامع اروپایی با برقراری ضوابط سخت قرنطینه موانع گوناگونی برای مردم شهرهای مختلف کشورشان ایجادکرده‌اند، بدون آنکه از گپ‌و‌گفت‌های مشابه هراسی به‌دل راه دهند. نکته دوم: سهل‌انگاری قوانین از سوی نهادهای متولی، حس قانون‌گریزی در برخی از هموطنان را پررنگ‌تر کرده است. مبنا و محرک هر کدام از دلایل در هنجارستیزی بخشی از مردم تفاوتی در تغییر نتایج نداشت و موجب قرمز شدن وضعیت ۲۵مرکز استان شد. معلوم نیست چرا کسی جواب این سوال اساسی را نمی‌دهد که «ورود واکسن و تزریق آن، چه وقت نتیجه مطلوب را می‌دهد؟.» باز حربه تحریم این‌بار شوخی با جان هزاران نفر به ‌میدان آمد.

همه می‌دانیم که موج چهارم ممکن به امواج خروشان پنجاهم نیز برسد و موج‌شماری و رنگ‌بازی داغ بردل مانده مصیبت‌دیدگان را بی‌اثر نخواهد کرد. از زمان تولید انبوه و ورود واکسن به کشورهای جهان، هر مرگ که بر اثر کرونا اتفاق بیفتد، مسئولیت شرعی و اخلاقی‌اش برعهده افراد و سازمان‌هایی خواهد بود که باعث و بانی این وضعیت هستند.

اگر در این دنیا از پاسخگویی و مسئولیت‌پذیری، ‌گریزی باشد، فردا در محضر عدل الهی هیچ‌گونه توجیه و لفظی پذیرفته نخواهد شد و در نهایت اینکه باید با صدای بلند اعلام کرد که « شوخی دیگر تمام شده» و از اینجا و امروز به بعد همه باید بدانیم دست زدن به سیم برق با ولتاژ قوی نتیجه‌ای دارد که به همان اندازه شوخی با کرونا خواهد داشت. اما تا به نتیجه رسیدن موضوع واکسن و روشن شدن تکلیف بهره‌گیری از آن، توکل، اعتماد به‌نفس و حوصله را باید دستمایه خوش‌بینی به آینده قرار داد و مطالبات اصلی و حیاتی را به‌دست فراموشی نسپرد.مجید ابهری رفتار‌شناس/ روزنامه آرمان ملی

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: