کد خبر: ۲۷۸۰۱۲
تاریخ انتشار: ۱۷:۳۵ - ۲۱ فروردين ۱۴۰۰ - 2021April 10
رضا تویسرکان‌منش بیان کرد: پیرو دستور مقام معظم رهبری در ۳۱ شهریورماه سال گذشته مبنی بر مجوز بازنگری قانون مبارزه با مواد مخدر در مجلس شورای اسلامی، کارگروه‌هایی در ستاد مبارزه با مواد مخدر با هماهنگی قوه قضائیه و معاونت حقوقی ریاست جمهوری شکل گرفت و به طور فشرده جلساتی با نظر متخصصین امر برای بازنگری کل قانون برگزار شد.

شفاآنلاین>سلامت>مدیرکل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به بازبینی و اصلاح مفاد مواد ۱۵، ۱۶ و ۴۲ قانون مبارزه با موادمخدر گفت: عطاری‌ها فاقد صلاحیت و مجوز برای درمان اعتیاد هستند و جایگاهی در درمان اعتیاد ندارند، اما برخی از این مراکز این کار را به طور غیرمجاز انجام می‌دهند و حتی در فضای مجازی نیز تبلیغات می‌کنند. تجزیه‌هایی که بر روی برخی از این ترکیبات پیچیده عطاری‌ها انجام شده نشان می‌دهد که این ترکیبات مواد مخدر هستند.

به گزارش شفاآنلاین:رضا تویسرکان‌منش با اشاره به بازبینی و اصلاح مفاد مواد ۱۵ و ۱۶ قانون مبارزه با موادمخدر بیان کرد: پیرو دستور مقام معظم رهبری در ۳۱ شهریورماه سال گذشته مبنی بر مجوز بازنگری قانون مبارزه با مواد مخدر در مجلس شورای اسلامی، کارگروه‌هایی در ستاد مبارزه با مواد مخدر با هماهنگی قوه قضائیه و معاونت حقوقی ریاست جمهوری شکل گرفت و به طور فشرده جلساتی با نظر متخصصین امر برای بازنگری کل قانون برگزار شد.

وی درباره بازبینی و اصلاح مفاد مواد ۱۵، ۱۶ و ۴۲ قانون که به درمان اختیاری و اجباری اعتیاد مربوط می‌شود، اظهار کرد: در این راستا کارگروهی اختصاصی متشکل از صاحب‌نظران اعم از معاونت‌های وزارت بهداشت، سازمان بهزیستی، سازمان نظام پزشکی و مراجع علمی مانند مرکز ملی مطالعات اعتیاد و انجمن علمی روانپزشکی ایران تشکیل و جلسات مفصلی برگزار شد؛ در نهایت پیشنهادات‌مان به کمیته اصلی ارائه شد و از نظرات خود دفاع کردیم؛ عمده نظرات ما بر این مبناست که درمان اعتیاد را به سمت درمان اختیاری سوق دهیم و تا جای ممکن جرم‌زدایی کنیم و به سمت بیماری‌انگاری اعتیاد برویم.

مدیرکل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: در زمینه معتادان متجاهر تا جای ممکن حمایت‌های اجتماعی را توسعه دهیم، بحث‌های بازپروری و اشتغال‌زایی را پررنگ‌تر و بحث‌های کاهش آسیب را نظام‌مند کنیم و تا جای ممکن معتادان به جای تحت مجازات قرار گرفتن،‌ تحت درمان قرار گیرند.

تویسرکان‌منش با بیان اینکه بحث نظارت بر عطاری‌ها از دیگر پیشنهادات مطرح شده بود، گفت: در حال حاضر پیش‌نویس لایحه نوشته شده است و اکنون قضاوت برای نتیجه خروجی قانون بسیار زود است، زیرا نظر دولت و صحن علنی مجلس را نمی‌دانیم اما ما از نظر قانونی پیشنهاد کرده‌ایم که عطاری‌ها وارد حیطه داروها نشوند و مجوز فروش داروها را نداشته باشند.

وی با بیان اینکه عطاری‌ها تحت نظر وزارت صمت فعالیت می‌کنند و لذا کنترل وزارت بهداشت بر روی آنها کم است، گفت: پیشنهاد ما این است که مجوز آنها تحت نظر سازمان غذا و دارو باشد و اگر عطاری‌ها فرآورده‌ای را تحت عنوان گیاه دارویی ارائه می‌دهند، نظارت و کنترل سازمان غذا و دارو بر روی آن‌ها بیشتر شود.

مدیرکل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر در پاسخ به این سوال که آیا پیمایشی مبنی بر اینکه فروش موادی توسط عطاری‌ها منجر به ایجاد اعتیاد شده است؟ گفت: بازرسی‌های انجام شده توسط ستاد مبارزه با مواد مخدر و پلیس نشان می‌دهد که تخلفات بسیار گسترده‌ای در عطاری‌ها اتفاق می‌افتد که بسیار از آنها عامدانه است. بحث فروش غیرمجاز داروهای مخدر مانند متادون، شربت تریاک و بوپرنورفین است که عطاری‌ها از مبادی غیرمجاز و قاچاق به قیمت‌های به مراتب بالاتر نسبت به تهیه و توزیع اقدام می‌کنند که کیفیت آنها تحت هیچگونه کنترلی نیست و همچنین بر روی میزان مصرف آن نیز کنترلی وجود ندارد، این درحالیست که میزان مصرف فرد در مرکز MMT تحت نظر پزشک و ... است.

تویسرکان‌منش ادامه داد: لذا به طور واضح فروش داروهایی که جایگاه‌شان در عطاری نیست، جرم است و موضوع دوم این است که عطاری‌ها داروهایی را تحت عنوان داروهای ترک اعتیاد به فروش می‌رسانند که هیچگونه مجوزی ندارند.

وی با تاکید بر اینکه عطاری فاقد صلاحیت و مجوز برای درمان اعتیاد است، بیان کرد: عطاری جایگاهی در درمان اعتیاد ندارد، اما این کار را به طور غیرمجاز انجام می‌دهد و حتی در فضای مجازی نیز تبلیغات می‌کنند. تجزیه‌هایی که بر روی برخی از این ترکیبات پیچیده عطاری‌ها انجام شده نشان می‌دهد که خود این ترکیبات مواد مخدر هستند.

مدیرکل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: مورد سوم موادی هستند که عطاری‌ها تحت عنوان داروهای کاهش وزن و لاغری به فروش می‌رسانند و به دلیل اینکه ترکیبات شیشه و مت امفتامین در کوتاه مدت موجب مهار اشتها می‌شود و از سوی دیگر به دلیل اینکه این مواد محرک هستند و میزان سوخت و ساز بدن را افزایش می‌دهد،‌ موجب ایجاد بالانس انرژی منفی در بدن و لاغری فرد می‌شود، اما این لاغری به صورت بیمارگونه است و این لاغری به جای اینکه بر روی چربی‌ها اثر گذار باشد بر روی پروتئین‌ها و استخوان‌ها اثرگذار است.

تویسرکان‌منش در ادامه به عوارض این داروهای لاغری اشاره کرد و گفت: آسیبی که این داروها به همراه دارد این است که فرد به دارو معتاد می‌شود و عوارضی مانند هذیان، توهم و تشنج و مرگ را به همراه دارد. این اتفاقی است که در عطاری‌ها رخ می‌دهد و از مواد روانگردان و یا فرآورده‌های دارویی دیگر نیز استفاده می‌کنند و این موضوع سیر درمان را نیز با مشکل مواجه می‌کند. به این معنی که افرادی که به عطاری‌ها مراجعه می‌کنند تصور دارند که تحت درمان هستند و از مراکز MMT درخواست کمک نمی‌کنند، لذا ستاد مبارزه با مواد مخدر هیچ جایگاهی برای تشخیص، درمان و کاهش آسیب اعتیاد در عطاری‌ها قائل نیست و حتی محل عرضه داروهای گیاهی درمان اعتیاد عطاری نیست.

وی افزود: پیشنهاد ما در قانون و مقررات این استا که به نوعی مجوز و نظارت عطاری‌ها زیر نظر سازمان غذا و دارو قرار گیرد و همچنین فروش هر نوع دارویی توسط عطاری‌ها ممنوع شود.ایسنا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: