کد خبر: ۲۷۷۷۳۴
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۱ - ۱۸ فروردين ۱۴۰۰ - 2021April 07
اگرچه موافقان طرح تعطیلی تنها راه کنترل و عبور از بحران کنونی را لاک داون کردن شهر تهران عنوان کنند اما با وجو‌د چنین اظهارنظرهایی برخی نیز معتقدند لاک داون تبعات زیادی به‌دنبال دارد و پیچیدگی‌های زندگی در کلانشهر تهران را با چالش‌های متعدد مواجه می‌کند

شفاآنلاین>سلامت> با گذشت ۱۴ ماه از گسترش کرونا در ایران حتی در اسفناک‌ترین حالت دولت تنها برخی مشاغل را تعطیل و محدودیت‌های ساعتی اعمال کرده است. در شرایطی که ویروس کرونا هر روز هولناک‌تر از روز قبل قربانی می‌گیرد تعطیلی تهران و کلانشهرها بارها و بارها از سوی دولت به تعویق می‌افتاد.

به گزارش شفاآنلاین: این در حالی است که به عقیده متخصصان بهداشت برای قطع زنجیره ویروس کرونا و خروج پایتخت از وضعیت بحرانی و قرمز، باید تهران به مدت دو هفته تعطیل یا به نوعی شهر لاک داون شود اما در این یک سال ستاد ملی مقابله با کرونا با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی و اجتماعی جامعه و همچنین برخی مشکلات معیشتی ضمن بررسی نظرات و پیشنهادات کارشناسان تصمیماتی را در دستور کارش قرار داد مبنی بر اینکه برای کنترل و مدیریت بحران کرونا در پایتخت باید به سمت تشدید محدودیت‌های کرونایی و تجویز نسخه‌های عملی گام برداشت.

در این خصوص اگرچه بحث سلامت و معیشت شهروندان بارها از سوی رییس‌جمهوری مطرح شده و حتی جزو اولویت‌های اصلی ستاد ملی مقابله با کرونا و حاکمیت است اما تصمیم تعطیلی مشاغل دو، سه و چهار در شهرهایی با وضعیت قرمز و دورکار شدن بیش از یک‌سوم کارمندان در ادارات آن چیزی است که بنا به اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا کمترین ضرر اقتصادی و معیشتی را در پی دارد و در عین حال در این مدت با آموزش همگانی و تعطیلی‌های گسترده مشاغل می‌توان تا حدودی بحران کنونی را مدیریت کرد. اما طی گذشت ۱۴ ماه و تعلل در تهیه واکسن، وزارت بهداشت و دولت برخلاف دیگر کشورهای درگیر هنوز نتوانستند بیماری کرونا را کنترل کنند.

اگرچه به گفته اغلب متخصصان و کارشناسان حوزه اجتماعی، بهداشت، اقتصادی و سیاسی امروزه ما تاوان قرنطینه نکردن قم را می‌دهیم. اما دولت همچنان بر تصمیم خود استوار و ثابت‌قدم است چرا که چرخه معیوب اقتصاد را بر جان مردم ترجیح داده است. قصه پرتکرار قرنطینه با قرمز شدن شهرها بر سر زبان‌ها می‌افتد و بعد از اندکی به فراموشی سپرده می‌شود.

حال دوباره به دلیل سفرهای تعطیلات نوروز و بی‌تدبیری دولت وضعیت هفت شهر قرمز اعلام شده است. به همین خاطر بسیاری از کارشناسان بهداشت خواستار تعطیلی دو هفته‌ای شهرهای قرمز علی‌الخصوص تهران هستند. حال دیروز معاون درمان ستاد فرماندهی کرونای استان تهران اعلام کرد در جلسه ستاد مدیریت کرونای استان تهران پیشنهاد قرنطینه ۱۰ روزه تهران به ستاد ملی مقابله با کرونا ارائه شده. در صورت تصویب این پیشنهاد در ستاد ملی مقابله با کرونا، همه مشاغل استان تهران به جز مشاغل گروه یک (مشاغل ضروری) به مدت ۱۰ روز تعطیل می‌شود. این در حالی است که همگان بر این عقیده‌اند در سیاه‌ترین روزهای بحرانی کرونا دولت ایران را همانند دیگر کشورهای همسایه مثل ترکیه و امارات قرنطینه نکرده است، حال چگونه می‌خواهد تهران را قرنطینه کند!

دولتی که بارها به بهانه عدم توانایی مالی از زیر بار مسوولیت‌ها شانه خالی کرده است.
اگرچه موافقان طرح تعطیلی تنها راه کنترل و عبور از بحران کنونی را لاک داون کردن شهر تهران عنوان کنند اما با وجو‌د چنین اظهارنظرهایی برخی نیز معتقدند لاک داون تبعات زیادی به‌دنبال دارد و پیچیدگی‌های زندگی در کلانشهر تهران را با چالش‌های متعدد مواجه می‌کند.

وزارت بهداشت مقصر است!
در همین رابطه دکتر محمدرضا ‌هاشمیان فوق تخصص‌ آی‌سی‌یو بیمارستان دکتر مسیح دانشوری در خصوص تعطیلی تهران گفت: اینکه چرا دولت تهران و دیگر شهرهای قرمز را قرنطینه نمی‌کند هیچ نظری ندارم ولی درخصوص اینکه درون وزارت بهداشت هیچ تصمیم‌گیرنده‌ای درباره تعطیلی تهران وجود ندارد می‌توانم بگویم در حال حاضر اگر به صداوسیما دقت کنید متوجه می‌شوید که هر فردی که در وزارت بهداشت دارای مسوولیتی است هر روز و ساعت در بخش‌های مختلف درباره بیماری کرونا و نحوه مقصر جلوه دادن مردم صحبت می‌کند.

جالب آن است که نظرات تمام آقایان با هم متفاوت است. به‌طور کلی سمت‌های مختلف از وزارت بهداشت و تیم‌ها به نوبت در صدا و سیما نظرات غیرکارشناسانه می‌دهند. حتی وقت نمی‌کنند نظرات‌شان را قبل از مصاحبه یکی کنند. به عقیده من مسوولان وزارت بهداشت در تمام اخبار فقط از آمار فوتی‌ها و رنگ شهرها و پر شدن تخت‌ها یا اینکه حضرت عباسی سفر نروید می‌گویند زیرا آنها هیچ‌گونه استراتژی روشنی برای برون‌رفت از این وضعیت ندارند.

وی افزود: درخصوص قرنطینه هم که وزارت بهداشت از همان ابتدا مخالف قرنطینه بود و آن را قرون وسطایی می‌دانست. حال امسال با تشدید وضعیت و کم‌کاری‌های خودشان درباره تهیه واکسن طرفدار قرنطینه شدند. در حالی که امسال سال واکسیناسیون و سفر است. متاسفانه ما یک سال از دیگر کشورها عقب مانده‌ایم. در شرایطی که این عزیزان واکسن کرونا را از مردم ایران دریغ کردند و برنامه‌ریزی برای تولید و واردات واکسن کرونا نداشتند. چه‌بسا اگر از همان ۹ ماه پیش ما هم شروع به تولید واکسن کرونا می‌کردیم یا حداقل همان واکسن روسی را زودتر وارد می‌کردیم یا حداقل در آزمایش‌های بالینی چین و آکسفورد شرکت می‌کردیم، نیمی از مردم واکسینه شده بودند. لذا وقتی واکسن کرونا در جهان وجود دارد دیگر قرنطینه معنایی ندارد. منتهی اگر وزارت بهداشت واکسن و قرنطینه را اعمال کند حرف‌هایی که تا پیش از آن مطرح کردند زیر سوال می‌رود. متاسفانه ما در واکسیناسیون شکست خوردیم. تاکنون تنها ۸۰۰ هزار دوز واکسن تزریق شده است یعنی زیر یک درصد از مردم واکسینه شدند. این در شرایطی است که ایران جزو کشورهای اول و خسارت‌دیده‌ کرونا است نه جزو کشورهای انتهایی. ما مطابق آمار رسمی وزارت بهداشت بیش از ۱۰۰ هزار نفر مرگ و میر داشتیم. چه‌بسا آمار ۶۷ هزاری که امروزه برای فوتی‌های کرونا اعلام می‌کنند دقیق نیست، آمار فوتی‌های ما بسیار بیشتر از آن چیزی است که اعلام می‌کنند.

برنامه‌ای برای قرنطینه ندارند
هاشمی بیان کرد: لذا اگر دولت و وزارت بهداشت بخواهند قرنطینه‌ای را اعمال کنند ابتدا باید زمان‌بندی برای آن در نظر بگیرنتد. به طور مثال اگر قرار است تهران قرنطینه شود باید تا زمانی که مردم واکسینه نشدند همگان در خانه بمانند و این آرامش‌خاطر به مردم القا شود که بعد واکسینه می‌توانند به راحتی از خانه خارج شوند.

چه‌بسا تاکنون برنامه‌ریزی‌های وزارت بهداشت برای قرنطینه عملی نبوده است زیرا در این یک ساله تردد در تهران و دیگر شهرها همچون قبل بوده است. دولت زمانی وظیفه قرنطینه کردن را پیدا می‌کند که وزارت بهداشت جزئیات برنامه قرنطینه را روی میز دولت قرار دهد. طی ۱۴ ماهی که همگان با بیماری کرونا دست و پنجه نرم می‌کردند، وزارت بهداشت هیچ برنامه مدونی برای قرنطینه اعمال نکرد. آنها تنها در صدا و سیما و رسانه‌های دیگر مکرر می‌گفتند فلان شهر باید قرنطینه شود، همین! آنها هیچ برنامه عملی برای جزئیات قرنطینه نداشتند.

وی افزود: وزارت بهداشت چگونگی راه و جزئیات قرنطینه را به دولت ابلاغ نکرده است. تمام موارد قرنطینه باید کارشناسی شود نه اینکه یک‌شبه کلانشهری را قرنطینه کنند. البته وزارت بهداشت همان طور که در درمان هیچ کار کارشناسانه‌ای نکرد در مابقی وظایفش هم اهمال کرده است. افراد آگاه در وزارت بهداشت باید به جای مصاحبه‌های تلویزیونی در مورد تحقیر فرهنگی و مقصر جلوه دادن مردم و ترور شخصیت‌های کادر درمان کمی با کارشناسان این حوزه و متخصصان صحبت می‌کردند و تصمیمات درستی اتخاذ می‌کردند. حال وزارت بهداشت باید پاسخگوی تمام افرادی که امروزه در آی‌سی‌یو جان می‌دهند، باشد.

دولت مقصر است؟!
البته اختلاف نظر بین متخصصان وجود دارد، دکتر پیام طبرسی، متخصص عفونی و رییس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری تهران نیز در این‌باره به «جهان‌صنعت» گفت: مدتی است دوباره بحث قرنطینه شهرهای قرمز علی‌الخصوص تهران بر سر زبان‌ها افتاده در صورتی که به عقیده من در حال حاضر برای اعمال این محدودیت‌ها دیر است، چرا که نمونه جهش‌یافته ویروس کرونا در ایران چرخیده است. وقتی پیش از تعطیلات نوروز دولت به فکر اعمال محدودیت‌ها نبود حالا مردم با جانشان تاوان ناکارآمدی مسوولان را می‌دهند. کشور تا سه ماه دیگر با موج شدید کرونا و افزایش فوتی‌ها مواجه است. متاسفانه هیچ تختی هم برای درمان مبتلایان وجود ندارد. همان‌طور که در روزهای گذشته بیمارستان‌ها به نسبت خالی بود و رسیدگی به مبتلایان هم برای کادر درمان آسان‌تر بود و اکثریت آنها به سرعت بهبود پیدا می‌کردند.

در نتیجه آمار فوتی‌ها هم کاهش پیدا کرده بود. این در حالی است که وقتی ازدحام در بیمارستان‌ها به وجود می‌آید رسیدگی به مبتلایان هم کاهش می‌یابد و در موازات آن آمار فوتی‌ها افزایش پیدا می‌کند. با چنین شرایطی قرنطینه تنها از آمار فوتی‌ها در ماه‌های آینده می‌کاهد. با این تفاسیر امیدوارم دولت هر چه سریع‌تر دو هفته تهران و دیگر شهرهای قرمز را تعطیل کند تا حداقل مردم کمتری با وسایل حمل و نقل عمومی در شهر تردد و کرونا را به یکدیگر منتقل کنند. اگرچه بعید می‌دانم این بار هم تهران برای مدتی تعطیل شود زیرا آنها برنامه‌ای برای این امر ندارند.

وی افزود: وزارت بهداشت از ابتدا برنامه‌هایی را برای اعمال محدودیت‌ها به دولت ابلاغ کرد اما همان‌طور که همگان شاهد بودند دولت در راستای آنها هیچ اقدامی نکرد. چه بسا وزیر بهداشت پیش از تعطیلات از مردم حضرت عباسی خواهش کرد اگر جاده‌ها هم باز بود کسی به مسافرت نرود. وقتی تمام جاده‌های ایران حتی جاده‌های منتهی به نواحی شمال کشور را باز کردند اینکه دیگر تقصیر وزارت بهداشت نیست. روحانی تنها به فکر ریاست است و بس. پیش از تعطیلات وزیر کشور در صدا و سیما اعلام کرد مردم از خانه‌نشینی خسته شدند، بهتر است کمی به سفر بروند! فقط اگر به شهرهای قرمز برخوردند از کمربندی بروند!!! با این سخنان باز هم مقصر وزارت بهداشت است؟ بلکه به عقیده من همین افراد باید مسوولیت پیک چهارم را برعهده بگیرند.

با این تفاسیر مشخص نیست مقصر اصلی عدم قرنطینه و تعطیلی شهرهای قرمز چه مسوولی است. برخی از متخصصان انگشت اتهام را به سوی وزارت بهداشت نشانه می‌گیرند و برخی دیگر به سوی دولت. که البته در این شرایط بحرانی کنونی بهتر است متخصصان و دیگر مسوولان به دنبال مقصر نباشند و هر چه زودتر محدودیت‌های جدی‌تری اعمال کنند چرا که براساس گزارش‌ها هم‌اکنون از ۱۷۵ بیمارستان فعال در استان تهران ۱۷۳ مرکز درمانی با کرونا درگیر هستند. همچنین کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی به زیر ۶۰ درصد، افزایش سفرها و دید و بازدیدها، دورهمی‌ها، خریدهای عید، رفت و آمد در وسایل حمل‌ونقل عمومی، گسترش ویروس جهش‌یافته انگلیسی و کندی روند واکسیناسیون از جمله عوامل روند صعودی کرونا در کشور عنوان شده است.روزنامه جهان صنعت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: