کد خبر: ۲۷۷۷۰۴
تاریخ انتشار: ۱۹:۴۹ - ۱۷ فروردين ۱۴۰۰ - 2021April 06
متخصصان تاکید دارند زمانی که کلسیفیکاسیون اندام‌ها را درگیر می‌کند می‌تواند به طور جدی حرکت فرد را تحت تاثیر قرار دهد.
شفاآنلاین>سلامت>تجمع و رسوب کلسیم در بافت‌ها می‌تواند عوارض جبران ناپذیری برای بدن در پی داشته باشد.
به گزارش شفاآنلاین:کلسیم یکی از عنصر‌های بسیار مهم و حیاتی برای بدن انسان است. اصلی‌ترین کاربرد کلسیم در بافت استخوان هاست و کمبود آن می‌تواند باعث تضعیف ساختار و پوکی استخوان شود. با این حال، همواره وجود کلسیم در سلامت بدن نقش مثبتی ندارد.

کلسیفیکاسیون یکی از بیماری‌های بسیار رایجی است که طی آن کلسیم در برخی بخش‌های بدن رسوب می‌کند. غالباً این بیماری در افراد ناشناخته باقی می‌ماند و تنها زمانی که بیمار برای انجام آزمایش برای تشخیص بیماری‌های دیگر اقدام می‌کند به ابتلای خود به این بیماری پی می‌برد.

مطالعات دانشمندان دانشگاه اورگان آمریکا نشان می‌دهد زمانی که سطح کلسیم بدن بالا می‌رود، این عنصر وارد جریان خون شده و از طریق ادرار دفع می‌شود. با این حال، در برخی مواقع سطح کلسیم بدن چنان بالاست که کلیه‌ها توانایی دفع آن‌ها را ندارند؛ همچنین ممکن است سطح کلسیم آزاد بدن به میزان قابل توجهی افزایش یابد.

همین امر می‌تواند باعث تجمع و رسوب کلسیم در مناطق مختلف بدن شود. به مرور این رسوب‌ها سفت و سخت شده و باعث بروز بیماری کلسیفیکاسیون می‌شود.

از جنبه پزشکی این بیماری هیچ علائم مشخصی ندارد که با بروز آن فرد به بیماری خود پی ببرد. افراد تنها زمانی که برای انجام آزمایش‌های مختلف مانند رادیولوژی  یا سونوگرافی به پزشک مراجعه می‌کنند به طور اتفاقی به ابتلای خود به این بیماری پی می‌برند.

کلسیفیکاسیون؛ بیماری خاموشی که می‌تواند حرکت فرد را تحت تاثیر قرار دهد

با این وجود، با توجه به منطقه و اندامی از بدن که درگیر این بیماری شده است، علائم آن می‌تواند متفاوت باشد. از رایج‌ترین علائم این بیماری می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

۱- درد موضعی
۲- ضعف عضلانی
۳- گرفتگی عضلات
۴- افزایش شکستگی استخوان
۵- ایجاد محدودیت در حرکت به ویژه اگر مفاصل را درگیر کرده باشد
۶- برآمدگی یا قلمبه شدن قابل لمس پوست به ویژه اگر رسوب کلسیم در نزدیکی سطح پوست و یا در حجم بالا صورت گرفته باشد.
۷- در موارد شدید این بیماری حتی می‌تواند باعث تغییر شکل در بافت‌ها و اندام‌ها شود.

متخصصان تاکید دارند زمانی که کلسیفیکاسیون اندام‌ها را درگیر می‌کند می‌تواند به طور جدی حرکت فرد را تحت تاثیر قرار دهد. این حالت در ابتدا در شانه ها، کتف و استخوان پاشنه دیده می‌شود. بهتر است در این موارد در اسرع وقت به پزشک متخصص رجوع شود و فرد فرآیند درمان را به طور جدی آغاز کند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: