کد خبر: ۲۷۷۶۹۸
تاریخ انتشار: ۱۷:۲۵ - ۱۷ فروردين ۱۴۰۰ - 2021April 06
وزیر فرهنگ:
وزیر ارشاد گفت: اعتیاد در گسترش بیماری‌های روانی و روحی تاثیرات وسیعی دارد و ضعف اراده و اعتماد به نفس را به دنبال دارد.

شفاآنلاین>سلامت>وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌گوید: در حوزه فرهنگی و پیشگیری تلاش شد این باور ملی ایجاد شود که اعتیاد کم‌خطرتر از کرونا نیست و رویکرد پیشگیری بیش از گذشته مورد اهتمام قرار گیرد.

به گزارش  شفاآنلاین: سیدعباس صالحی امروز (۱۷ فروردین) در اختتامیه مجازی جشنواره یاریگران زندگی گفت: برای مبارزه با مواد مخدر، دو مسئله حائز اهمیت است؛ مسئله اول تبدیل کردن مبارزه با مواد مخدر از یک مسئله سازمانی و نهادی به یک مساله ملی است به این معنا که تک تک افراد جامعه احساس مسوولیت فردی و اجتماعی نسبت به این امر داشته باشند و همه سازمان‌ها و نهادهای اجتماعی نیز بخشی از مسوولیت اجتماعی خود را معطوف به این حوزه کنند.

او در ادامه مسئله دوم را تعریف رویکردها و اولویت‌بندی رویکردها خواند و ادامه داد: سه رویکرد امنیتی - انتظامی، پزشکی - درمانی و پیشگیری - بهداشتی در حوزه مبارزه با مواد مخدر بسیار مهم هستند اما تبیین نقطه استقرار و اولویت‌گذاری مخصوصا جبران تاخیر بسیار مهم‌تر است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: با توجه به این سه رویکرد، برای این‌که بحث مبارزه مواد مخدر به مسئله فراگیر مسوولیت اجتماعی، فردی و سازمانی تبدیل شود باید دامنه بحث مواد مخدر را از قالب‌های گوناگون بررسی کنیم تا احساس مسوولیت اجتماعی‌ در افراد ایجاد شود.

صالحی با بیان این‌که مواد مخدر مسئله‌ای چندوجهی است، افزود: این چندوجهی بودن عمق و گستره مسئله را بیشتر می‌کند و از لحاظ گستره جمعیتی به غیر از بیش از دو میلیون معتاد، حداقل هشت تا ۱۰ میلیون نفر از افراد جامعه را با بحث مواد مخدر درگیر می‌کند و از لحاظ فردی نیز عوارض جسمانی و شیوع بیماری بسیاری دارد تا آن‌جا که مرگ و میرهای ناشی از مواد مخدر چشمگیر است.

وزیر ارشاد گفت: اعتیاد در گسترش بیماری‌های روانی و روحی تاثیرات وسیعی دارد و ضعف اراده و اعتماد به نفس را به دنبال دارد، وقتی مواد مخدر را در فضای فرد نگاه می‌کنیم با دامنه وسیعی از پیامدها و آسیب‌ها آن را می‌بینیم و در حوزه جمعی می‌نگریم، هم پیامدهای آن آن‌قدر وسیع است که نمونه آن، تاثیر بر اقتصاد خرد و کلان و معیشت خانوار، بیکاری و عوارض اقتصادی و کاهش بهره‌وری است. 

صالحی گفت: در حوزه اجتماعی، آسیب اعتیاد قابل توجه‌تر و ملموس‌تر است. اعتیاد در سرقت خرد، ۴۰ درصد تاثیر دارد ضمن این‌که در ایجاد ناامنی اجتماعی و کاهش نرخ بهره‌وری، بیکاری و پولشویی نقش برجسته‌ای دارد. همچنین تاثیر اعتیاد در حوزه خشونت‌های خانوادگی و همسرآزاری ۶۵ درصد، کودک‌آزاری ۳۰ درصد، قتل‌های عمد ۲۵ درصد، نزاع و خشونت ۲۳ درصد و طلاق ۵۰ درصد است.

او تاکید کرد: باید تلاش کرد که مقابله با مواد مخدر به مسوولیت فردی و ملی تبدیل شود و این امر وقتی میسر است که این دامنه در باور تک تک افراد و در باور، معرفت و احساس آنان نهادینه شود و هر فردی مانند درد کرونا، درد اعتیاد را حس کند که نجات حتی یک فرد در جامعه نیز مهم است.

وزیر ارشاد بیان کرد: در حوزه فرهنگی و پیشگیری تلاش شد که این باور ملی ایجاد شود که اعتیاد کم‌خطرتر از کرونا نیست و رویکرد پیشگیری بیش از گذشته مورد اهتمام قرار گیرد؛ در حوزه پیشگیری باید اطلاعات صحیح را جایگزین اطلاعات غلط کنیم و تمامی گزاره‌های غلط را بزداییم.

صالحی در پایان گفت: جشنواره یاریگران زندگی با نگاه پیشگیری معرفتی برگزار شد اما جا دارد نکات بیشتری مورد توجه قرار گیرد؛ به عنوان نمونه در فضای کارهای سینمایی و مستند باید مطالعات و آسیب‌شناسی‌ها از عامه‌گرایی به نگاه عمقی تبدیل شود. همچنین نگاه تحلیل‌گرایی در این حوزه کمرنگ است و باید بتوانیم تیپ‌های مختلف اعتیاد را به معرض نمایش بگذاریم.

جشنواره یاریگران زندگی به همت ستاد مبارزه با مواد مخدر و با هدف آشناسازی هنرمندان و کسانی که تولیدکننده هنر هستند با گفتمان یاریگران زندگی و تولید فعالیت فرهنگی و هنری با رویکرد پیشگیری اولیه از اعتیاد به صورت مجازی از سال گذشته آغاز شد که از مجموع ۱۰هزار اثر ارسالی ۵۰۰ اثر در بخش‌های مختلف داوری شدند و در نهایت به ۳۱ اثر جوایزی اهدا شد.ایسنا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: