کد خبر: ۲۷۷۶۷۱
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۶ - ۱۷ فروردين ۱۴۰۰ - 2021April 06
اکنون با توجه به تحریم های موجود ۹۸.۳ درصد از داروی مصرفی کشور را از لحاظ عددی خودمان تولید می کنیم. تقریبا هیچ کشوری حتی کشورهای صادرکننده دارو هم این میزان تولید را نداشته

شفاآنلاین>سلامت> معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ۹ واکسن کرونا در کشور در حال ساخت است، چهار واکسن در ماه‌های آینده برای استفاده وسیع به بهره‌برداری می‌رسد و نخستین واکسن ایرانی کرونا ۴۰ روز دیگر در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

به گزارش شفاآنلاین: ایرج حریرچی روز سه شنبه در دیدار با داتو قمرالدین جعفر معاون وزیر امور خارجه مالزی در ستاد وزارت بهداشت درباره روند تولید واکسن کرونا در کشور افزود: در ایران در ساخت ۹ واکسن پیشرفت‌های بسیار خوبی داشتیم. چهار واکسن در چند ماه آینده به بهره برداری و استفاده وسیع در کشور خواهد رسید. واکسن اول از ۴۰ روز دیگر در اختیار مردم قرار خواهد گرفت؛ واکسن دوم که برمبنای ویروس ضعیف و کشته شده است با تیراژ ماهانه ۸ تا ۱۰ میلیون دوز از حدود ۷۰ روز دیگر در دسترس مردم قرار می گیرد.

وی ادامه داد: همچنین دو واکسن دیگر که با تکنولوژی متفاوتی ارائه خواهد شد ۱۲۰ روز دیگر در دسترس قرار می گیرد. در همه این واکسن ها و انواع دیگری که تولید می کنیم می توانیم با کشور دوست مالزی همکاری داشته باشیم.

معاون کل وزارت بهداشت با بیان اینکه در ایران بعد از انقلاب به تولید داخلی روی آورده ایم، بیان کرد: اکنون با توجه به تحریم های موجود ۹۸.۳ درصد از داروی مصرفی کشور را از لحاظ عددی خودمان تولید می کنیم. تقریبا هیچ کشوری حتی کشورهای صادرکننده دارو هم این میزان تولید را نداشته و با کشورهای دیگر تبادل دارند. همچنین می توانیم به استارت آپهای دو کشور کمک کنیم و در این زمینه همکاری داشته باشیم.

حریرچی با اشاره به اهمیت مالزی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران ضمن استقبال از لزوم تداوم ارتباط و رایزنی میان مقامات دو کشور، بر توسعه روابط فی مابین در زمینه های سیاسی، فرهنگی اقتصادی، تجاری و بهداشتی و درمانی تاکید کرد.

وی با بیان اینکه در اردیبهشت ۹۹ مذاکرات تلفنی در خصوص روابط دوجانبه و تبادل تجربه برای مبارزه با کرونا میان سران دو کشور انجام شد، گفت: حدود ۹ ماه پیش هم وزرای خارجه دو کشور در گفت وگویی تصویری در مورد موضوعات دوجانبه و جهان اسلام گفتگوهایی داشتند و همچنین روسای مجالس نوامبر گذشته مذاکرات تلفنی مفصلی داشتند.

آمادگی ایران برای تولید واکسن با همکاری مالزی

معاون کل وزارت بهداشت ادامه داد: در آذر ۹۸ به دعوت نخست وزیر وقت، رئیس جمهوری به کوالالامپور سفر کرد؛ در گفت وگوی مجازی که سپتامبر گذشته انجام شده بر آمادگی برای گسترش همکاری میان دو کشور در زمینه بهداشت و سلامت به خصوص تاکید بر اجرایی شدن توافقات انجام شده در گفتگوی مجازی مدیران ارشد بهداشتی دوطرف، آمادگی برای همکاری بین دو کشور در زمینه تولید واکسن و صادرات دارو و همچنین کمک به استارت آپ های دو کشور در زمینه پزشکی تاکید شد.
حریرچی گفت: ما دو کشور بزرگ مسلمان هستیم که به استقلال کشورمان تاکید بسیاری داریم و امیدوارم همکاری هایمان پیش از پیش توسعه یابد.
علیرضا بیگلری رئیس انستیتو پاستور ایران نیز در حاشیه این نشست با بیان اینکه در نشست امروز(سه شنبه) درباره فعالیت های سیستم پزشکی و تولید واکسن در کشور صحبت شد، گفت: انستیتو پاستور ایران با توجه به سابقه ۱۰۰ ساله ای که در زمینه تشخیص و پیشگیری از بیماری ها، تولید واکسن و تحقیق و آموزشی که برای کشور عرضه کرده است، گزارشی را به هیات مالزیایی ارائه کرد.
وی ادامه داد: طرف مالزیایی با توجه به سابقه انستیتو پاستور اشتیاق خود را برای توسعه همکاری های انستیتوهای تحقیقاتی و نظام سلامت کشورش با ایران را اعلام کرد؛ امیدوارم در آینده ای نزدیک شاهد تبادل اساتید، دانشجو و همچنین پرژه های مشترک با مالزی باشیم.
بر اساس این گزارش سند پیشنهادی یادداشت تفاهم همکاری پس از چندین مرحله تبادل نظر میان طرفین نهایی شد و به پیشنهاد طرف مالزیایی قرار شد این سند در جریان نشست مجازی وزرای بهداشت دو کشور امضا و از طریق مجاری دیپلماتیک تبادل شود.

مسئولان وزارت بهداشت پیش از این واکسن مشترک ایران و کوبا را که با همکاری انستیتو پاستور ایران تولید می شود به عنوان اولین واکسن کرونا تولیدی در کشور معرفی کرده بودند.

به گفته سعید نمکی، وزیر بهداشت بعد از واکسن مشترک با کوبا واکسن برکت تولیدی ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و بعد از آن واکسن رازی تولیدی موسسه سرم سازی رازی در کشور تولید می شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: