کد خبر: ۲۷۷۶۶۰
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۷ - ۱۷ فروردين ۱۴۰۰ - 2021April 06
اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها مشتاق برگزاری بودند اما تهران مخالفت کرد.آنان ابتدا پیشنهاد برگزاری مذاکره مستقیم را دادند که تیم ایرانی نپذیرفت،سپس پیشنهاد دادند مذاکره غیر مستقیم باشد که باز هم ایرانی‌ها رد کردند

شفاآنلاین>سلامت> ضمن کسب اجازه از محضر دلواپسان محترم و کاندیداهای احتمالی انتخابات 1400 باید اذعان نمود که مذاکرات برجامی که امروز در وین برگزار می‌شود بسیار مهم است!درباره این مذاکرات چند نکته را عرض می‌کنم تا بهتر بتوان خبرهای منتشر شده پس از این مذاکرات را هضم کرد.

نکته ابتدایی در مورد این نشست این موضوع است که برگزاری مذاکرات مذکور در چارچوب همان نشست‌های تقریبا منظم برجامی است.یعنی این نشست عنوان خاص دیگری ندارد و در راستای همان روند پیشین(4+1) برگزار می‌شود.

نکته دیگر آن است که علیرغم هشدارهای دلواپسان و نگرانی‌های ایشان، مذاکراتی چه مستقیم و چه غیر مستقیم میان ایران و آمریکا امروز انجام نمی‌شود.

اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها مشتاق برگزاری بودند اما تهران مخالفت کرد.آنان ابتدا پیشنهاد برگزاری مذاکره مستقیم را دادند که تیم ایرانی نپذیرفت،سپس پیشنهاد دادند مذاکره غیر مستقیم باشد که باز هم ایرانی‌ها رد کردند و در نهایت بنا شد اروپا استدلال تهران در مورد احیای برجام را به آمریکا منتقل کند.طبعا اگر ایران مذاکره را حتی در قالب غیر مستقیم می‌پذیرفت شروط خود را زیر پا گذاشته بود.

لازم به ذکر است مذاکره غیر مستقیم، پیشنهادی بدین صورت بود که تیم مذاکره‌کننده آمریکایی در اتاقی در نزدیکی اتاق مذاکرات مستقر شود و مذاکره‌کنندگان اروپایی نقش پستچی را داشته و پیام‌ها میان ایران و آمریکا را رد وبدل کنند که همانطور که گفته شد حتی این نوع گفتگو هم مورد تایید قرار نگرفت. البته این موضوع باعث نمی‌شود که از حساسیت و اهمیت این مذاکرات چیزی نگوییم.فراموش نباید کرد بهرحال آمریکایی‌ها در محل مذاکرات حضور دارند و رابرت مالی مسئول میز ایران،مسئولیت این تیم را برعهده دارد.در آن سو هم ایرانی‌ها با تیم بزرگ و منسجم‌تری وارد مذاکرات شده اند.یعنی برخلاف مذاکرات پیشین،نمایندگان وزارت نفت و بانک مرکزی ایران در مذاکرات حضور دارند.

ضمن آنکه در آستانه برگزاری مذاکرات فوق آمریکایی‌ها در لحن و ادبیات خود تغییراتی را لحاظ کردند.علی الخصوص سخنان رابرت مالی که باعث خشم رژیم صهیونیستی شد.او گفته بود باید تحریم‌هایی که بعد از حصول برجام وضع شده لغو شود.هرچند این تحریم‌ها به این سادگی بنا نیست لغو شود و پیچیدگی‌های سیاسی و حقوقی بسیاری در آمریکا دارد.

البته اینجا هم قدری لحن‌ها تغییر کرده است.سخنان علی اکبر صالحی مبنی بر شکسته شدن بن بست برجام مهم ارزیابی می‌شود.

در مجموع به نظر می‌رسد مذاکرات امروز مهم است اما نباید توقعات عجیب و غریب از آن داشت.در این مذاکرات مقرر شده موانع احیای برجام و بازگشت آمریکا شفاف و روشن شود.فلذا در این مرحله نباید با تحلیل‌های ماورایی امید کاذب ایجاد کرد.چه بسا دو گروه آنقدرمانع بر سر راهشان باشد که
ناامید شوند. مذاکرات امروز دشوار و یک مصاف سنگین میان نمایندگان ایران و طرف مقابل است.سید علیرضاکریمی/ روزنامه آفتاب یزد
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: