کد خبر: ۲۷۵۶۵۰
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۴ - ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ - 2021March 08
نسخه پیچی الکترونیکی به عنوان یکی از مهم‌ترین خدمات سلامت تلقی می‌شود که معتقدیم باید به آرامی پیش برود.
شفاآنلاین>سلامت>مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران، درباره موضوعات مهم حوزه سلامت که مشکلاتی همراه بوده است، نکاتی را متذکر شد.
به گزارش شفاآنلاین:محمدمهدی ناصحی، روز دوشنبه در نشست خبری، در ابتدا به وضعیت نظام سلامت کشور در دوران کرونا اشاره کرد و گفت: باید به مدافعان سلامت خداقوت گفت و از آنها قدردانی کرد.

وی با اشاره به پوشش بیمه‌ای ۴۲ میلیون نفر از جمعیت کشور، افزود: بیشترین پوشش بیمه‌ای ما شامل روستاییان می‌شود.

ناصحی با عنوان این مطلب که بیمه سلامت در مسیر توسعه خدمات الکترونیک گام بر می‌دارد، گفت: نسخه پیچی الکترونیکی به عنوان یکی از مهم‌ترین خدمات سلامت تلقی می‌شود که معتقدیم باید به آرامی پیش برود.

وی ادامه داد: مصرف بی رویه دارو و البته تجویز بی رویه دارو از سوی پزشکان، با اجرای نسخه نویسی الکترونیک مدیریت خواهد شد.

ناصحی به ساماندهی منابع بیمه سلامت، گفت: پیش بینی ما این است که اولین سالی خواهد بود که زیان انباشته نداشته باشیم.

وی در ارتباط با نسخه الکترونیک و حذف نسخه کاغذی، افزود: ما برای نسخه نویسی الکترونیک برای هر نسخه ۵,۰۰۰ تومان در نظر گرفته ایم. همچنین به ازای هر نسخه الکترونیک به داروخانه‌ها ۳,۰۰۰ تومان پرداخت می‌کنیم.

ناصحی به هزینه‌های بیماران کووید ۱۹ اشاره کرد و گفت: تاکنون نزدیک به ۲,۰۰۰ میلیارد تومان هزینه کرده ایم.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران، در ادامه با اشاره به برداشتن گام‌هایی در زمینه حذف دفترچه بیمه و الکترونیکی شدن نسخ، تصریح کرد: ما اولین بیمه‌ای بودیم که نسخه نویسی الکترونیکی را آغاز کرد و بیش از ۹۵ درصد استقرار و اتصال داریم و شاید بسیاری از مراحلی که ما طی کرده‌ایم، بیمه‌های دیگر طی نکرده باشند. به دلیل آسیب پذیر بودن بیمه‌شدگان و بیمارستان‌های دولتی موضوع را همزمان با تامین اجتماعی پیش می‌بریم، اما برای حذف نسخ اندکی صبر کردیم و سعی کردیم جو روانی را طوری حفظ کنیم که فردی در بیمارستان‌ها دچار چالش نشود. امروز در تامین اجتماعی جلسه‌ای با معاونت درمان داشتیم و حامی نسخه نویسی الکترونیک و همکاران در تامین اجتماعی هستیم تا دچار مشکل نشوند.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت بیان کرد: نسخه نویسی الکترونیک در سطوح مختلف و در بخش سرپایی و بستری بسیار حائز اهمیت است و اگر در آینده نظام ارجاع و پزشک خانواده مستقر شود، منابع برای سلامت مردم سوق داده می‌شود. باید توجه داشت که ما از کشورهای نخست در مصرف برخی داروها و تجهیزات پزشکی هستیم و مصرف غیر منطقی داریم و به همین دلیل نکات فنی و مهمی در نسخه نویسی وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد و یکی از فواید نسخه نوسی الکترونیک کنترل مصرف دارو به نفع بیمار است.

ناصحی درباره هزینه‌های بیمه سلامت در بخش کرونا بیان کرد: در بستری ٩٠ درصد هزینه‌ها و در بخش سرپایی ٧٠ درصد هزینه‌ها را پرداخت می‌کنیم و تاکنون ٢ هزار میلیارد تومان در کرونا هزینه کرده‌ایم که در صندوق‌های مختلف هزینه‌ها متفاوت است.

وی به عقد قرارداد جدید با ۱۲۳۹ مرکز جدید اشاره کرد و افزود: ۴۲۷ مطب، ۶۶ آزمایشگاه، ۵۴ دانشگاه، هفت بیمارستان و… جزئی از همین مراکزی هستند که تعدادش ذکر شد.

ناصحی تاکید کرد: در بحث نسخه نویسی الکترونیک از جهت قانونی الزام وجود دارد اما در حوزه پزشکی و داروخانه‌ها مقاومت‌هایی وجود دارد. حدود ۹۶ درصد اتصال داریم ولی عمق قضیه و اینکه همه مراحل نسخه نویسی الکترونیک انجام شود، کمتر از ۱۰ درصد است؛ ولی نسخه نویسی نصفه و نیمه حدود ۵۵ درصد در کشور در حال انجام است و در کلانشهرها با توجه به مشکلات موجود پیشرفت ما کمتر بوده است.

وی افزود: زیرساخت بخش دولتی اندکی ضعیف‌تر است، در بخش خصوصی نیز وام‌هایی را در نظر گرفتیم تا تجهیزات خود را تکمیل کنند. در بخش سخت افزاری بخش خصوصی خیلی مشکلی نداریم ولی در بخش دولتی در حوزه سرپایی هنوز مشکلاتی داریم که در حال رفع آنها هستیم.

وی در خصوص همکاری با بیمه تکمیلی که شرط پرداخت هزینه نسخه کاغذی است، اظهار کرد: چند هفته‌ای است که در بیمه تکمیلی هم به فکر هستیم تا هم برای ما و هم تامین اجتماعی موانع برطرف شود. البته هدف بعدی این است که بیمه پایه و تکمیلی در کنار هم اقدامات الکترونیک را انجام دهند و دسترسی مردم تسهیل شود، البته اقرار می‌کنیم تاکنون همکاری مناسب نبوده اما بهتر می‌شود.

ناصحی درباره اعتبارات سازمان بیمه سلامت نیز تاکید کرد: در بحث اعتبارات سازمان رشد مناسبی در سال ۱۴۰۰ داریم و ۵۴ درصد رشد اعتباری داریم که نزدیک ۱۰ هزار میلیاردتومان در سال آینده اعتبارمان افزایش می‌یابد. راه سختی برای افزایش اعتبار داشتیم که با اصلاحات جمعیت و همکاری وزارت بهداشت و مجلس شورای اسلامی این هدف محقق شد. تا الان حدود ۳,۶۰۰ میلیارد تومان از اعتبارات امسال باقی مانده که پرداخت خواهد شد. امسال تخصیص اعتبارات ما ۱۱۰ درصد بوده است.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت درباره افزایش تعرفه‌های پزشکی در سال آینده نیز گفت: همین امروز جلسه‌ای در شورای عالی بیمه درباره تعرفه‌های پزشکی سال آینده داشتیم و پیشنهاد بیمه‌ها فردا جمع بندی و برای تصویب نهایی به سازمان برنامه و بودجه و دولت ارائه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه همه تلاش بیمه‌ها این است که حق جامعه پزشکی با توجه به افزایش هزینه‌ها چه در بخش دولتی، خصوصی، سرپایی و بیمارستانی ضایع نشود افزود: پیشنهاد سازمان بیمه سلامت افزایش ۳۰ درصدی متوسط تعرفه‌ها در سال آینده است که امیدواریم تا پایان سال در دولت مصوب و اعلام شود.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت در مورد یک میلیارد یورو صندوق ذخیره ارزی که برای کرونا قرار بود در اختیار سازمان بیمه سلامت قرار گیرد گفت: از این اعتبار مبلغی به سازمان بیمه سلامت ارائه نشده است و تصمیم‌گیری نهایی این شد تا به دلیل هزینه‌های مهمی که بیماران کرونا دارند، هزینه‌ها توسط وزارت بهداشت انجام شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: