کد خبر: ۲۷۵۵۵۰
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۳ - ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ - 2021March 07
امروز در ستاد بحث‌های مختلفی مطرح شد که تعطیلات نوروز و سفرها یکی از آن موارد بود، مردم باید بدانند تا جایی که امکان دارد از انجام سفرها پرهیز کنند

شفاآنلاین>سلامت> سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به اینکه سفرهای نوروزی به شهرهای قرمز و نارنجی کاملاً ممنوع است، گفت: در شهرهای زرد و آبی با رعایت شیوه‌نامه‌های سختگیرانه تنها سفرهای ضروری انجام می‌شود.

به گزارش شفاآنلاین: علیرضا رئیسی با حضور در شبکه خبر در خصوص مصوبات جدید ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به اینکه سفرهای نوروزی به شهرهای قرمز و نارنجی کاملاً ممنوع است، اظهار کرد: در شهرهای زرد و آبی با رعایت شیوه نامه‌های سختگیرانه فقط سفرهای ضروری انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه میزان فوتی‌ها بر اثر کرونا در کشور تقریباً با ثبات شده است، افزود: امروز در ستاد بحث‌های مختلفی مطرح شد که تعطیلات نوروز و سفرها یکی از آن موارد بود، مردم باید بدانند تا جایی که امکان دارد از انجام سفرها پرهیز کنند که اگر این پرهیز نباشد، وضعیت باثباتی را که امروز در کشور داریم به زودی از دست خواهیم داد.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا تصریح کرد: ما می‌دانیم که مردم تحت فشار هستند، در نوروز سال ۹۸ به دلیل سیل و در نوروز سال ۹۹ به دلیل کرونا تفریح و سفرهای مردم کاهش پیدا کرد، اما خواهش می‌کنیم امسال هم به دلیل کرونا و نوع ویروس جهش یافته آن از سفرهای نوروزی پرهیز کنند، امیدواریم در سال بعد با وجود واکسیناسیون شرایط بهتری داشته باشیم.

رئیسی افزود: در تمام شهرهای قرمز و نارنجی سفر ممنوع است، رنگ بندی نهایی شهرها ٢۵ اسفند اعلام می‌شود و هر هفته رنگ‌بندی‌ها اعلام خواهد شد، بعد از واکسیناسیون تعطیلات بعدی شرایط بهتر و راحت تری از حیث مسافرت و مهمانی داریم.

وی با اشاره به اینکه در جلسه امروز ستاد ملی کرونا، سفر به شهرهای قرمز و نارنجی ممنوع شد، عنوان کرد: سفرهای هوایی و ریلی در کشور فقط ۶ درصد را به خود اختصاص می‌دهند.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا وضعیت کشور را تا حدودی باثبات به لحاظ کنترل بیماری دانست و گفت: این وضعیت با توجه به شناختی که از ویروس داریم و با توجه به جهش آن بسیار شکننده است و با کوچک‌ترین غفلتی ما را دوباره با پیک دیگری روبرو خواهد کرد.

رئیسی با اشاره به سفر با قطار و هواپیما، اظهار کرد: سفر با قطار و هواپیما فقط با انجام دادن تست کرونا و منفی شدن جواب آن ممکن خواهد بود و بدون انجام تست کرونا از سفر افراد ممانعت خواهد شد.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه رویکرد همه مسئولان و مقام معظم رهبری این است که اصلاً سفر نرویم، گفت: توصیه ما هم این است که از سفر کردن در ایام عید اجتناب شود برای اینکه تحمل سفر نرفتن به مراتب بسیار راحت‌تر از تحمل غم از دست دادن عزیزانمان است.

رئیسی خاطرنشان کرد: هر زمان که بیماری کرونا در کشور کاهش پیدا می‌کند، سهل انگاری مردم و مسئولین افزایش می‌یابد.

وی با اشاره به اینکه وضعیت کشور خیلی وضعیت مشکل داری نیست الان وضعیت با ثبات است، اما بسیار شکننده است، افزود: ویروس جهش یافته است و تجربیاتی را در خوزستان پیدا کردیم، لذا ویروس به سرعت در حال انتقال است و جوانان و افراد زیادی را مبتلا می‌کند، به طوری که تعداد بیماران بستری را در صورت عدم رعایت مردم به شدت بالا می‌برد.

رئیسی ادامه داد: ما در یک شرایط خاص قرار گرفته‌ایم، از یک طرف امید بسیار زیادی در خصوص واکسن و ایمن‌زایی ایجاد شده است و از طرف دیگر با یک ویروس جهش یافته درگیر شده‌ایم، الان برای مردم و کشور فشارهایی وجود دارد، توصیه می‌کنیم واقعاً امسال مردم عزیز به سفر نروند و تحمل کنند و سفر را چند ماهی به عقب بیندازند، لذا این مسئله باعث می‌شود تا بتوانیم فرصت مناسب داشته باشیم، وقتی بحث واکسیناسیون جلوتر برود سال‌های سال می‌توانیم تعطیلات بیشتری را در پیش رو داشته باشیم و مسافرت برویم، ۸۰ درصد حجم تردد مربوط به خودروهای شخصی می‌شود، اما خطوط هوایی و ریلی حدود ۶ یا ۷ درصد کل سفرها را شامل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ترددها، تجمع‌ها و رعایت نکردن شیوه نامه‌ها قطعاً ما را با پیک دیگری روبرو خواهد کرد تصریح کرد: ما هر هفته وضعیت پاندمی را در مناطق مختلف کشور و همچنین رنگ شهرها و استان‌ها را بررسی و اعلام می‌کنیم.

رئیسی با بیان اینکه ۲۵ اسفند آخرین وضعیت مناطق را اعلام خواهیم کرد، ادامه داد: با توجه به چرخش ویروس انگلیسی و تغییرات احتمالی وضعیت مناطق، واقعاً برنامه‌ریزی عید بسیار دشوار خواهد بود، مناطق غربی کشور از جمله لرستان با توجه به همسایگی با خوزستان و کهگیلویه و بویرا حمد که واقعاً با خیزی که برداشته ممکن است به وضعیت خوزستان دچار شود.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با تاکید بر اینکه مردم باید خیلی مراقب باشند، گفت: شهرهای شمالی هم نارنجی یا نزدیک به نارنجی هستند و وضعیتشان هر آن ممکن است تغییر کند.

وی با اشاره به وضعیت تردد در شهرهای آبی و زرد، اضافه کرد: در شهرهای آبی و زرد اگر شیوه نامه‌های بهداشتی رعایت نشود وضعیت قرمز یا نارنجی می‌شود، شهرهای زردی وجود دارند که گردش ویروس انگلیسی در آن‌ها زیاد و سطح هشدار در آن‌ها بالا است.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: هفته آینده ۴۰۰ هزار دوز واکسن دیگر از هندوستان وارد خواهد شد و اولین واکسن سبد کوواکس را هم از ۲۸ فروردین تا ۱۰ اردیبهشت دریافت خواهیم کرد.

وی خاطرنشان کرد: بخش اول واکسن کوواکس ۱ میلیون و ۱۰۰ هزار دوز است و بخش دوم آن هم یک هفته بعد به دستمان خواهد رسید که در مجموع میزان واکسن‌های ما به ۴ میلیون دوز می‌رسد و وارد فاز دوم واکسیناسیون افراد آسیب پذیر خواهیم شد.

رئیسی عنوان کرد: واکسن پاستور اردیبهشت ماه آماده خواهد شد که تا تیر ماه به تولید انبوه و صادرات هم خواهد رسید.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: