کد خبر: ۲۷۵۴۶۲
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۱ - ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ - 2021March 06
روزها و شب‌ها بود که در انواع و اقسام فضاهای مجازی با «وی‌پی‌ان» و بدون «وی‌پی‌ان» دربه‌در به دنبال راه‌حلی برای این کرونا ی کوفتی بودیم که خواب از چشم صغیر و کبیر، غنی و فقیر ربوده است

شفاآنلاین>سلامت> به مناسبت سالگرد رخداد بزرگ اختراع کرونا یاب قابلمه ای که نسل کرونا را در طول سال گذشته در کشور ما و هر کشوری که عقلش رسید خریداری کند کاملا و بطور قطع ریشه  کن کرده است !  واقعا در کشور ما قدر ناشناسی چقدر مرسوم شده !؟ من یادی کردم از این یادداشت که سال گذشته همزمان با این رویداد بزرگ و با آرزوی سلامتی برای این عزیزان نوشته بودم .

تنها یک توصیه پزشکی

روزها و شب‌ها بود که در انواع و اقسام فضاهای مجازی با «وی‌پی‌ان» و بدون «وی‌پی‌ان» دربه‌در به دنبال راه‌حلی برای این کرونا ی کوفتی بودیم که خواب از چشم صغیر و کبیر، غنی و فقیر ربوده است. ناگاه انتظار به پایان رسید و به خبری هیجان‌انگیز برخوردیم که اتفاقاً ابتکاری وطنی هم بود. "یار در خانه و ما گرد جهان می‌گردیم." من همیشه می‌دانستم که بالاخره بچه‌های ما یک‌چیز دیگرند! بله بالاخره هم‌وطنان خودمان موضوع را حل کردند. دستگاهی ساخته‌اند که از یک‌صد متری می‌تواند ویروس کرونا را تشخیص بدهد و همان‌طور که دستگاه‌های ورودی فرودگاه‌ها باوجود اشیاء فلزی در جیب بوق می‌زنند، این دستگاه هم با شناسایی ویروس به صدا درمیاید و آژیر ویروس‌یاب تا انهدام ویروس به هشدار قدیمی "علامتي  که می‌شنوید..".ادامه می‌دهد.
 مثل "برادران رایت "در پوست خود نمی‌گنجیدم وقتی به سایتی وارد شدم که اول‌بار این خبر را با عکس و تفصیلات مخابره کرده بود. در عکسی شش نفره کاشفان عزیز این ویروس‌یاب ، خود و دستگاهشان را به نمایش گذاشته بودند. بنده که همواره جزو گروه دانش آموزان آخر كلاس  بوده‌ام و همواره کمترین نمره را از فیزیک می‌گرفتم و در طول سالیان هم تنها تصور فیزیک هسته‌ای و فرمول‌های پیچیده ان کافی بود که خواب از چشم‌هایم برباید عمراً صلاحیت اظهارنظر درباره چنین دستگاه مهمی را داشته باشم. دستگاهی که می‌تواند یک رده خاص از ویروس‌ها را از بین تمام میلیون‌ها ویروسی که ما را احاطه کرده‌اند در چند ثانیه تشخیص بدهد. بعلاوه حاضر نیستم شادی حاصل از این اکتشاف را که خیالم را از بابت تمام نسل‌های ویروس کرونا راحت کرده با هیچ‌چیز عوض کنم و با معارضان و شایعه‌پراکنان هم که چشم ندارند این سرمستی  «بودلر»وار ما را ببینند کاری ندارم.
تنها به جهت سلامتی اين " کاشفان فروتن "است که می‌خواهم مطلبی را عرض کنم؛ چراکه ده‌ها سال است اموراتم را از طریق فروش چنین توصیه‌هایی می‌گذرانم و با معیارهای حقیر اخلاقی‌ام دم فروبستن بر این نکته را صحیح نمی‌دانم. آن‌هم اینکه ابعاد شکم این شش عزیز بر اساس آخرین مطالعات به‌شدت با سلامتی ایشان مغایر است و بیم آن می‌رود که اگر فکری برای آن نکنند ما را از برکت حضور خود در دهه‌های آینده چند سالی زودتر محروم سازند. سه بزرگوار سبزپوشِ معمرتر در دهه‌هایی از زندگی هستند که نگارنده هست و لابد راز سلامتی خود را مثل مرحوم چرچیل در ورزش نکردن می‌دانند که شکم متورم ‌شان مثل حقیر -این واعظ غیر متعظ- و آن ملعون، چندین سانتی‌متر جلو زده است!
 اما برادر عزیز با لباس چریکی در سمت راست تصویر هم که آشکارا حداقل ده سالی جوان‌تر از ماست ابعاد شکمش کم از دیگران نیست. وقتی دقت می‌کنید مصاحبه‌گر عزیز ما هم که كاملا در سنین جوانی است دکمه را طوری روی شکم بسته که چیز زیادی به دررفتن یا پاره شدن آن نمانده است. نفر ششم یا رزمنده عزیزی که در منتهی‌الیه چپ تصویر مشاهده می‌شود و در حال اعمال نوعی فعالیت علمی یا رزمی با این دستگاه خارق‌العاده است هم پیراهن نظامی‌اش چند سانتی‌متر جلوتر از شلوار ایستاده که خود علامت غیرمستقیم تورم شکم است. این بنده حقیر به مناسبت حرفه خود بارها و بارها سعادت ملاقات و ویزیت پدربزرگ‌هایی را یافته است که جوانی خود را در سال‌های دور در خدمت نظام و ارتش و در درجات مختلف از امیری تا درجه‌داری سپری کرده‌اند. نمی‌دانم بابت انتخاب مناسب بوده است یا ورزش مداومی که این عزیزان می‌کرده‌اند یا هردو ،  اما اکثریت آن‌ها هنوز چهارچوب بدنی محکم بدون شکم دارند. آنچه از نظامی‌های جهان هم -كه در سريال ها و اخباري كه با ناپرهيزي از شبكه هاي خارجي نگاه ميكنيم -كه شاهدیم این است که در درجات امیری هم علیرغم سن‌و‌سال بالا ذره‌ای شکم ندارند.
 به گمانم سروران عزیز ما آنقدر غرق در اکتشافات علمی و کارهای عام‌المنفعه ديگر  بوده‌اند که از حداقل تمرینات ورزشی که خصیصه اصلی یک "زي " سرباز ي در تمام سطوح است محروم مانده‌اند. واقعاً این فداکاری را نمی‌توان پاس نداشت اما به‌هرحال نباید از تأثیرات منفی این موضوع بر جوانان هم چشم فروبست.
 امیدوارم این نکته بهداشتی باعث کدورت خاطر این عزیزان نگردد چراکه هدف تنها گفتن یک "سلامت باشید" از جانب یک حکیم‌باشی است. به‌خصوص که خود این حکیم‌باشی هم مثل یک واعظ غیر متعظ دشواری این راه‌آب کردن شکم را می‌شناسد و پیشاپیش خود در
این راه "دراز شده" است!بابک زمانی/ متخصص بیماریهای مغز و اعصاب
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: