کد خبر: ۲۷۵۴۱۳
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۵ - ۱۵ اسفند ۱۳۹۹ - 2021March 05
همانطور که گفتیم آمار مرگ‌ومیر بر اثر کرونا در مردان بیشتر است. مردان و زنان تقریباً به نسبت برابری به کووید۱۹ مبتلا می‌شوند اما احتمال بدحال شدن و فوت مردان بر اثر کرونا بیش از زنان است

شفاآنلاین>سلامت جنسی>همه می‌دانیم که نرخ فرزندآوری در ایران دچار اُفت محسوسی شده است. این اتفاق دلایل مختلفی مانند کاهش ازدواج، نامساعد بودن شرایط اقتصادی و ... دارد. به‌همین دلیل امروز در این مطلب، قصد داریم به موضوع ناباروری بپردازیم.
به گزارش شفاآنلاین:همه می‌دانیم که نرخ فرزندآوری در ایران دچار اُفت محسوسی شده است. این اتفاق دلایل مختلفی مانند کاهش ازدواج، نامساعد بودن شرایط اقتصادی و ... دارد. طی اخبار منتشر شده این موضوع باعث شده است با رأی نمایندگان؛ وام ودیعه مسکن ۷۰ میلیونی با تولد فرزند سوم اعطا می‌شود و همچنین سهام یک میلیون تومانی به فرزندان متولد سال ۱۴۰۰ اختصاص می‌یابد.

علیرغم این موارد، افزایش ناباروری در مردان و زنان نیز از مهم‌ترین دلایل کاهش نرخ باروری‌ است. طبق آمار به‌دست آمده از تحقیقات صورت‌گرفته بر این موضوع، مشخص شده است که ویروس کرونا علاوه بر تعداد مرگ‌ومیر بیشتر در آقایان، بر قدرت باروری آقایان نیز تاثیر می‌گذارد. به‌همین دلیل امروز در این مطلب، قصد داریم به موضوع ناباروری بپردازیم. با ما همراه باشید.

باروری مردان

سقوط تعداد اسپرم، از مهم‌ترین دلایل ناباروری

شانا سوان، متخصص اپیدمیولوژی محیط زیست و تولیدمثل، طبق مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۷ انجام داده است، نشان می‌دهد تعداد اسپرم‌ها در غرب، بین سال‌های ۱۹۷۳ و ۲۰۱۱ با ۵۹ درصد کاهش مواجه شده و به دنبال پیش‌بینی‌های فعلی، احتمال این وجود دارد که تعداد اسپرم در سال ۲۰۴۵، به صفر برسد. همچنین بین سال‌های ۱۹۶۴ و ۲۰۱۸ میزان باروری جهانی از ۵/۰۶ تولد به ازای هر زن، به ۲/۴ کاهش یافته است.

نرخ باروری در ایران، از سال ۹۶ به سال ۹۷ به میزان ۱۲۷ هزار تولد کمتر بوده است که این آمار از سال ۹۷ به سال ۹۸ به ۱۵۰ هزار تولد کمتر رسیده است. طبق یک تحقیق انجام شده، از هر ٢ مرد متاهل ایرانی، ١ نفر بی فرزند و تک فرزند است. که این یک هشدار جدی برای جامعه است. طبق آمار به‌دست آمده، اگر نرخ باروری به‌همین صورت ادامه داشته باشد، در ۳۰سال آینده ایران جز ۴کشور پیر دنیا می‌شود. 

باروری مردان

در حالیکه احتمالا پیشگیری از بارداری، تحولات فرهنگی و هزینه بچه‌دار شدن از عوامل موثر در این امر هستند، شانا سوان نسبت به شاخص‌هایی که دلایل بیولوژیکی دارند نیز هشدار می‌دهد؛ از جمله افزایش میزان سقط جنین، افزایش ناهنجاری دستگاه تناسلی در پسران و بلوغ زودرس در دختران.

این متخصص، فراگیری پلاستیک‌ها، مواد آرایشی، سموم دفع آفات، استعمال دخانیات، ماریجوانا و افزایش چاقی و شیوه‌های ناسالم زندگی در دنیای مدرن که تعادل هورمونی را به هم می‌زند را از عوامل کاهش باروری دانست.

مرگ‌ومیر در آقایان بیشتر از خانم‌هاست

امید به زندگی در مردان ۷۴ سال و در زنان ۷۶ سال است؛ از این نظر بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت ایران در رتبه ۶۴ جهان قرار دارد؛ عللی که منجر به افزایش مرگ ومیر می‌شود بیماری‌های قلبی عروقی، کرونا، سکته‌های مغزی، حوادث جاده‌ای، فشار خون، دیابت و بیماری‌های ریوی است. امید به زندگی به عوامل مختلفی بستگی دارد؛ بر اساس تحقیقات صورت گرفته، مرگ‌ومیر بین ۳۰ تا ۶۰ سالگی در زنان ۱۱.۳ در هزار نفر و در مردان ۲۱.۳ در هر هزار نفر است.

همانطور که گفتیم آمار مرگ‌ومیر بر اثر کرونا در مردان بیشتر است. مردان و زنان تقریباً به نسبت برابری به کووید۱۹ مبتلا می‌شوند اما احتمال بدحال شدن و فوت مردان بر اثر کرونا بیش از زنان است، بر اساس تحقیقات انجام شده، مردان حدوداً دو برابر بیش از زنان در معرض فوت بر اثر کرونا هستند؛ دفاع ایمنی زنان بیش از مردان است به همین دلیل بیش از مردان در برابر کرونا مقاومند.
برچسب ها: سقوط ، اسپرم ، ناباروری
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: