کد خبر: ۲۷۵۳۰۹
تاریخ انتشار: ۲۲:۴۰ - ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ - 2021March 03
شنبه ۱۶ اسفند آخرین رنگ بندی شهرها را ارائه کرده و بر اساس آن تصمیم گیری انجام می‌دهیم تا مردم تکلیف خود را بدانند.
شفاآنلاین>سلامت> به نظر می‌رسد با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال وضعیت پاندمی در کشور هم روز به روز بدتر و نگرانی‌ها نسبت به شروع موج کرونایی انگلیسی بیشتر می‌شود.

به گزارش شفاآنلاین:سخنگوی وزارت بهداشت امروز با اشاره به فوت ۸۶ بیمار مبتلا به کرونا در کشور طی شبانه روز گذشته، اعلام کرد که مجموع جان باختگان بیماری کووید-۱۹ در کشور به ۶۰ هزار و ۳۵۳ نفر رسیده است. همچنین از دیروز تا امروز ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۸ هزار و ۵۲۵ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۷۶۴ نفر از آنها بستری شدند.

براین اساس مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۶۵۶ هزار و ۶۹۹ نفر رسید.

گفتنی است، در حال حاضر ۱۱ شهرستان قرمز، ۳۲ شهرستان نارنجی، ۲۵۱ شهرستان زرد و ۱۵۴ شهرستان آبی هستند.  شهرهای آبادان، اهواز، بندر ماهشهر، خرمشهر، دزفول، دشت آزادگان، رامهرمز، شادگان، شوشتر، کارون و هویزه در وضعیت قرمز قرار دارند.

وضعیت ناپایدار کرونا در هرمزگان

البته به نظر می‌رسد دیگر مناطق کشور هم اوضاع چندان مناسبی ندارند، به گفته لاری  علی‌رغم آنکه میانگین بروز هفتگی موارد مثبت بستری و میانگین بروز موارد مرگ و میر ناشی از کووید۱۹ در استان هرمزگان پایین تر از متوسط کشوری است، اما در مجموع وضعیت بیماری در استان ناپایدار، حساس و شکننده است. 

او با درخواست شهروندان برای سفر نکردن به کیش و قشم توضیح داد: شهرستان‌های بندر لنگه، بندر خمیر، جاسک، حاجی آباد، بستک، پاویان، میناب و جزیره کیش، قشم و هرمز در این استان در وضعیت زرد و مابقی شهرستان‌های استان در وضعیت آبی بیماری قرار دارند و در حال حاضر ۱۰۴ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های این استان بستری هستند که ۲۴ نفر از آنها در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند.

نگرانی از گسترش ویروس انگلیسی در تهران

از سوی دیگر شیوع نوع جهش یافته انگلیسی ویروس کرونا در کشور، باعث افزایش نگرانی‌ها در دیگر استان‌ها هم شده است. 

 حمید سوری، رییس تیم واکنش سریع کووید۱۹، در این رابطه گفت:  در حال حاضر در برخی نقاط کشور بخصوص قسمت‌های جنوبی و عمدتا خوزستان وضعیت مناسبی نداریم؛ البته مشکل اصلی از چند هفته قبل آغاز شد اما نمود آن اکنون در افزایش مرگ‌ها رخ داده است و طی یک یا دو روز گذشته تعداد مرگ و میر ناشی از کرونا مجددا پس از ماه‌ها ۳ رقمی شده است. عمده‌ترین دلیل این اتفاق افزایش مرگ و میر در استان خوزستان است و حدود یک چهارم مرگ‌های روزانه در استان خوزستان رخ می‌دهد.

او افزود: مواردی از ویروس جهش یافته در پایتخت هم مشاهده شده است. بیشتر گرایش در افزایش موارد اپیدمی در شرق تهران متمرکز است که چرایی آن می‌تواند به تراکم جمعیت در این بخش، افزایش تعاملات مردم، بافت جمعیتی متفاوت، میانگین بالاتر مبتلایان به بیماری‌های زمینه‌ای و... برگردد، البته از ابتدا هم تمرکز آلودگی در شرق تهران بیشتر بود. طبیعتا نگرانی از گسترش موارد جهش‌یافته در روزهای آینده در تهران هم وجود دارد.

از حالا بار و بندیل سفر را نبندید

یکی از علل نگرانی نسبت به پخش ویروس انگلیسی در سرتاسر کشور، شروع سفرهای نوروزی است.

سعید نمکی، وزیر بهداشت، در این رابطه گفت: امیدواریم مردم نوروز کم خطری را طی کنند، اما از حالا بار و بندیل سفر را نبندید، زیرا اصلا معلوم نیست چه وضعیتی داریم و تدارک سفر را حتی در ذهن هم تصور نکنید، ولی اگر اسفند بی‌خطری را طی کنیم، می‌گوییم با چه پروتکل‌هایی می‌توانید به سفر بروید.

نمکی افزود: همه ما روزها و شب‌های بسیار سختی را گذراندیم. شاید بیشتر از همه مردم ایران دچار فشار روحی و فکری بوده و شبانه روزی با روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی در ارتباط هستیم. باز هم باید صبوری کرده و بیش از پیش احتیاط کنیم.

در همین رابطه امروز علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با تاکید بر ممنوعیت سفر به شهرهای قرمز و نارنجی، درباره تعیین تکلیف وضعیت سفرهای نوروزی گفت: شنبه ۱۶ اسفند آخرین رنگ بندی شهرها را ارائه کرده و بر اساس آن تصمیم گیری انجام می‌دهیم تا مردم تکلیف خود را بدانند.

ادامه روند واکسیناسیون

از سوی دیگر به نظر می‌رسد که روند واکسیناسیون کرونا در کشور ادامه دارد، به طوری که امروز اعلام  شد، واکسیناسیون کرونا کارکنان سازمان بهشت زهرا(س) شروع شده است.

سعید خال مدیرعامل سازمان بهشت زهرا(س) درباره انجام واکسیناسیون کارکنان برای بهشت زهرا اظهار داشت: امروز واکسیناسیون کرونا کارکنان سازمان بهشت زهرا(س)در مجتمع عروجیان آغاز شد.

وی افزود: به همت وزارت بهداشت و ستاد مقابله با کرونا حدود ۶۰۰ دوز واکسن برای کارکنان بهشت زهرا اختصاص داده می شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: