کد خبر: ۲۷۵۱۹۸
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۰ - ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ - 2021March 02
طبق تحقیقی جدید چندی قبل در مالمو سوئد یک زن باردار و مشکوک به ابتلاء به کووید ۱۹ به دلیل درد شکمی به بیمارستان منتقل شد. پزشکان پس از معاینه متوجه شدند ضربان قلب جنین وی به شدت پایین است. این امر نشان می‌داد نوزاد اکسیژن کافی دریافت نمی‌کند.
شفاآنلاین>سلامت>تحقیقی جدید نشان می دهد نوزاد یک مادر مبتلا به کووید۱۹ از طریق جفت به این بیماری مبتلا شده و ویروس در بدن نوزاد جهش یافته است.

به گزارش شفاآنلاین: طبق تحقیقی جدید چندی قبل در مالمو سوئد یک زن باردار و مشکوک به ابتلاء به کووید ۱۹ به دلیل درد شکمی به بیمارستان اسکان (Skane) منتقل شد. پزشکان پس از معاینه متوجه شدند ضربان قلب جنین وی به شدت پایین است. این امر نشان می‌داد نوزاد اکسیژن کافی دریافت نمی‌کند.

آنها طی عمل سزارین اورژانسی، نوزاد را در چند دقیقه از شکم مادر خارج کردند. آزمایش خون نوزاد سطح پایین اکسیژن را تأیید کرد و از سوی دیگر تست سواب های گلو نشان داد مادر و نوازد هر دو به کووید ۱۹ مبتلا هستند.

محققان سواب گلوی مادر و نوزاد را بررسی و ژنوم ویروس را توالی دادند تا احتمال ابتلای نوزاد به کووید ۱۹ در شکم مادر بررسی شود. تحقیق نشان داد ژنوم ویروسی در بدن مادر و نوازد یکسان است. پس از آن نوزاد از مادر جدا شد و هنگام انجام تست‌ها با اعضای خانواده نیز در تماس نبود. یافته‌ها نشان داد نوزاد با این ویروس متولد شده است.

هرچند پس از گذشت چند روز، آزمایش توالی ژنتیکی جدید نشان داد جمعیت ویروس بدن کودک تغییر کرده و حاوی نسخه‌ای جهش یافته از ویروس همراه شاخه اصلی آن است که از مادر به وی منتقل شده بود.

هرچند جهش ویروس امری معمول است، اما شاخه جدید تنها ۵ روز پس از تولد نوزاد جهش یافته است. ممکن است تغییرات ژنتیکی به دلیل تماس نوزاد با محیط خارج از رحم مادر تحریک شده باشند. اما سرعت جهش کارشناسان را متعجب کرد.

مادر این نوازد به سرعت از کووید ۱۹ بهبود یافت و ۴ روز پس از زایمان از بیمارستان مرخص شد. اما نوزاد به مراقبت‌های بیشتری نیاز داشت زیرا زودتر از موعد متولد شده بود. البته پس از تولد نوزاد در بدن او آنتی بادی‌هایی ویروس کرونا به وجود آمد و هیچ علائم شدیدی در او مشاهده نشد.

نتیجه این تحقیق در «The British Journal of Obstetrics and Gynaecology» منتشر شده و جز معدود پژوهش‌های علمی است که انتقال ویروس کرونا از طریق جفت به نوزاد را بررسی کرده‌اند.مهر

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: