کد خبر: ۲۷۵۰۵۶
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۱ - ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ - 2021March 01
واکسن وجود داشت اما به سالمندان ما داده نشد و آن‌ها جان خود را از دست دادند. ما برای اعتراض آمده‌ایم چون واکسن ما را به سرقت برده‌اند و هیچ بهانه دیگری وجود ندارد.

شفاآنلاین>سلامت> به دنبال رسوایی و افشای خبرها از «واکسیناسیون وی‌آی‌پی» کووید۱۹ در آرژانتین، مناطق مختلف این کشور، شاهد حضور هزاران شهروند آرژانتینی بود که در اعتراض به این رسوایی به خیابان‌ها آمدند.

به گزارش شفاآنلاین: این اعتراضات هر چند در مناطق مختلف آرژانتین برگزار شد اما خیابان‌های پایتخت شاهد گسترده‌ترین این تجمع‌ها بود به طوری که بوئنوس‌آیرس به کانون اعتراضات علیه دولت تبدیل شد.

کارلوس آلبرتو مورنو یکی از معترضان در گفت‌وگو با خبرگزاری افه گفت: واکسن وجود داشت اما به سالمندان ما داده نشد و آن‌ها جان خود را از دست دادند. ما برای اعتراض آمده‌ایم چون واکسن ما را به سرقت برده‌اند و هیچ بهانه دیگری وجود ندارد.

در میانه این اعتراضات سراسری، علاوه بر شهروندان، حضور برخی شخصیت‌های مخالف دولت نیز خبرساز شد. «ماریو نِگری» نماینده مخالف و رئیس «اتحادیه رادیکال مدنی»، واکسیناسیون خارج از اولویت شماری از افراد با سوءاستفاده از روابط با مقام‌های وزارت بهداشت این کشور را «بی‌اخلاقی سیاسی در دولت» توصیف کرد.

آلبرتو فرناندز، رئیس‌جمهوری آرژانتین اما در انتقاد از شیوه غیرمعمول برخی معترضان در قرار دادن نمادین تعدادی کیسه‌های جنازه در مقابل مقر ریاست‌جمهوری (Casa Rosada) در صفحه توییترش نوشت، به نمایش گذاشتن کیسه‌های جسد با نام رهبران سیاسی نمی‌تواند روش اعتراض در دموکراسی باشد. متاسفانه این اقدام فقط نشان دهنده تعداد مخالفان جمهوری است. بیایید در برابر چنین اقدام وحشیانه ای ساکت نمانیم.

فرناندز پیشتر نیز مسئله واکسیناسیون زودهنگام و خارج از اولویت برخی افراد در کشورش را «غیر قابل بخشش» خواند. در روزهای گذشته افشاگری یک خبرنگار در مورد دریافت واکسن توسط برخی اعضای دفتر و نزدیکان وزیر بهداشت آرژانتین باعث کناره‌گیری او شد. در پی افشای این موضوع «خینِس گونزالس گارسیا» وزیر بهداشت آرژانتین از مقام خود استعفا کرد. وی همچنین در توجیه این جنجال به پا شده گفت، این افراد به دلیل «سردرگمی ناخواسته» در دفتر کارش وقتی که خودش در آنجا حضور نداشته، روندهای معمول را طی نکرده و واکسن دریافت کرده‌اند. رسوایی دریافت واکسن از سوی دوستان وزیر قبل از آغاز واکسیناسیون پس از آن افشا شد که اوراسیو وربیتسکی روزنامه نگار ۷۱ ساله در مصاحبه رادیویی به دریافت واکسن پس از گفت‌وگو با وزیر بهداشت، پیش از توزیع واکسن میان ساکنین اعتراف کرد. آرژانتین با ثبت بیش از دو میلیون و ۱۰۴ هزار مورد ابتلا به ویروس کرونا در جایگاه سوم کشورهای درگیر در منطقه آمریکای جنوبی قرار دارند. شمار جانباختگان کرونا نیز در این کشور از مرز ۵۱ هزار نفر عبور کرده است. وزارت بهداشت آرژانتین پیشتر اعلام کرد، این کشور ۳۰ میلیون دوز واکسن اسپوتنیک وی، ۲۳ میلیون دوز واکسن آستزازنکا و ۹ میلیون دوز واکسن نیز از طریق ساز و کار بین‌المللی کوواکس دریافت خواهد کرد. برنامه واکسیناسیون کرونا در این کشور از ماه دسامبر آغاز شده است. روزنامه آرمان ملی

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: