کد خبر: ۲۷۴۹۰۸
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۸ - ۰۹ اسفند ۱۳۹۹ - 2021February 27
مددکاری اجتماعی به‌عنوان رشته مهم در مجموعه علوم انسانی و اجتماعی، یک حرفه مقدس و اثرگذار در زندگی مردم به خصوص در راستای حمایت‌های هدفمند و توانمندسازی بخش‌های محروم و نیازمند جامعه می باشد.


شفاآنلاین>اجتماعی>در شرایطی ۱۳ رجب سالروز، خجسته میلاد مولی الموحدین و روز «مددکار اجتماعی» را گرامی می‌داریم که دانش آموختگان مددکاری اجتماعی شاغل در بخش بهداشت و درمان‌، دوش به دوش کادر پزشکی در جبهه سلامت، مشغول ارائه خدمت به هموطنان درگیربا ویروس کوید ۱۹ هستند که باید برای توانمندی وسلامتی این مجموعه در ایام مبارک ماه‌های رجب و شعبان دعا کنیم و از خداوند متعال استمداد به طلبیم که با درایت و تدبیر مسئولین ذیربط و با اقدام جدی و عاجل نسبت به واکسیناسیون سراسری و البته با اولویت کادر بالینی حوزه سلامت‌، استرس ناشی از ویروس جهش یافته جدید را کاهش دهند. مددکاری اجتماعی به‌عنوان رشته مهم در مجموعه علوم انسانی و اجتماعی، یک حرفه مقدس و اثرگذار در زندگی مردم به خصوص در راستای حمایت‌های هدفمند و توانمندسازی بخش‌های محروم و نیازمند جامعه، در کشورمان در آستانه ۶۳ سالگی قرار دارد و این در شرایطی است که مسائل و مشکلات این حرفه چه در سطح علمی و چه در بخش های اجرایی‌، دانش‌آموختگان آن را با مشکلاتی مواجه می‌کند که مناسبت این ایام بهانه‌ای است تا به برخی از آنها با بهره گیری از حدود ۵۰ سال تجربه علمی و اجرایی اشاره کنم، به این امید که مورد عنایت مسئولین ذی‌ربط قرار گیرد.
۱ - یکی از دغدغه‌های اصلی اینجانب و دلسوختگان این عرصه‌، کم توجهی و بعضا بی‌توجهی متولیان آموزش‌عالی در دادن مجوز به برخی واحدهای آموزش عالی برای پذیرش دانشجو‌، بدون داشتن حداقل شرایط است که قطعاً موجب کاهش کیفیت حرفه‌ای فارغ‌التحصیلان و نارضایتی مخاطبان خواهد شد و مراجعه به جدیدترین دفترچه‌های آزمون سراسری سازمان سنجش به روشنی مبین این ایراد جدی است. لذا منطق علمی حکم می‌کند که ظرفیت پذیرش دانشگاه‌های فاقد شرایط حذف شود .
۲ - فقدان قانون نظام حرفه‌ای رسمی در کشور نظیر سایر نظام‌ها‌، که البته تلاش‌هایی برای این موضوع در دوره‌های قبلی مجلس شورای اسلامی انجام گرفته است، ولی به‌دلیل پاره‌ای مسائل و برخی تدابیر ضعیف‌، نتیجه مورد انتظار حاصل نشده است. قطعا برای تحقق این هدف مهم و بنیادین، مشارکت پیشکسوتان و متولیان بخش‌های مختلف به‌ویژه نهاد‌ها، انجمن‌ها و کانون‌های حرفه‌ای، بدون توجه به جناح‌بندی‌های سیاسی و تنوع در سلیقه‌ها و نظرها و در قالب یک تیم منسجم و همدل یک امر ضروری است .
۳ - در صورتی‌که بند فوق با همت ذی‌نفعان عملیاتی شود، نظام مصوب خواهد توانست در پیشگیری از ورود دانش آموختگان غیرمرتبط به عرصه خدمات تخصصی و حراست از شأن حرفه‌ای همراه با استیفای حقوق صنفی مددکاران اجتماعی نقش‌آفرین باشد و در اصلاح وضعیت نابسامان فعلی که بسیاری از فارغ التحصیلان غیرمرتبط‌، پست‌های مددکاری اجتماعی را متصرف شده‌اند تاثیرگذار باشد.
۴ - ضمن قدردانی از قوه قضائیه‌، وزارت بهداشت درمان و برخی دیگر از نهادها و سازمان‌ها در ایجاد پست‌های جدید برای دانش‌آموختگان مددکاری اجتماعی انتظار از این قبیل موسسات این است که در جذب نیروهای مورد نیاز از به‌کارگیری فارغ‌التحصیلان غیرمرتبط اجتناب کنند که حاصل آن ارتقای کیفیت خدمات ارائه‌شده به گروه‌های هدف و رضایتمندی مخاطبان خواهد بود.
۵ - علی‌رغم تلاش‌های انجام شده در گذشته برای تثبیت روزه ملی مددکار اجتماعی در مناسبت سیزده رجب‌، متاسفانه هنوز این موضوع، توسط نهادهای فرهنگی ذی‌ربط به رسمیت شناخته نشده و لازمه آن اقدام مجدد از سوی سازمان بهزیستی کشور به‌عنوان موسسه دولتی و تخصصی مرتبط با مددکاری اجتماعی است، با عنایت به اینکه در طی سال‌های اخیر تعداد مصوبات مناسبتی نظیر روز جوان‌، روز پرستار‌، روز دختر، روز زن و... قابل توجه بوده است.
۶ - با عنایت به اینکه به جهت ادغام دانشکده مستقل خدمات اجتماعی سابق در دانشگاه علامه طباطبایی‌، این دانشگاه به عنوان تنها دانشگاه تخصصی علوم انسانی و اجتماعی کشور متولی اصلی این رشته است به نظر می‌رسد‌، تلاش مجددی برای احیای مدرسه عالی خدمات اجتماعی (نه لزوما دانشکده) در مجموعه دانشگاه علامه مورد نیاز است تا بتواند به درستی ویژگی‌های این رشته را در حرفه‌ای شدن دانش آموختگان خود عملیاتی بکند که تحقق آن نیز همت مدیریت دانشگاه و تلاش گروه مددکاری اجتماعی و پشتیبانی پیشکسوتان را می‌طلبد.
۷ -ضرورت دارد که با همت سازمان امور اداری و استخدامی کشور وبا همکاری نهادها و موسسات ذیربط، شرح شغل و شرایط احراز شغل طبقات مختلف مددکاری اجتماعی در چارچوب طبقه بندی مشاغل‌، مورد بازنگری و اصلاح قرار گیرد تا از یک طرف ارتقاء کیفی خدمات ارائه شده توسط شاغلین مرتبط را سبب شود و از سوی دیگر‌، فضاهای جدید را برای رسته‌های شغلی نظیر آموزش و پرورش ایجاد نماید.آرمان ملی


محمد زاهدی اصل استاد مددکاری اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: