کد خبر: ۲۷۴۷۰۲
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۵ - ۰۶ اسفند ۱۳۹۹ - 2021February 24
از ندانستن مسیر انتقال ویروس، نحوه رفتار ویروس و راه های مراقبت درست، امروز به جایی رسیدیم که دقیقا می دانیم ویروس از چه مسیری منتقل می شود

شفاآنلاین>سلامت> رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از مردم خواست ویروس کرونای جهش یافته انگلیسی را به عنوان آژیر خطر در استان جدی بگیرند و گفت: اصفهان امروز بعد از استان خوزستان در خط اول حمله ویروس کرونای جهش یافته قرار دارد و باید به شدت مراقب بود.

به گزارش شفاآنلاین: طاهره چنگیز، با اشاره به گذشت یک سال از همه گیری کرونا، اظهار کرد: در این یک سال درس آموخته های زیادی داشتیم، مردم استان مثل سایر مردم کشور و دنیا رنج های زیادی متحمل شدند، مدافعان سلامت خوش درخشیدند، خیران و سازمان های مردم نهاد کمک های زیادی کردند.

وی افزود: از ندانستن مسیر انتقال ویروس، نحوه رفتار ویروس و راه های مراقبت درست، امروز به جایی رسیدیم که دقیقا می دانیم ویروس از چه مسیری منتقل می شود، چگونه بیماران مبتلا را ناتوان می کند و با چه علائمی جان بیماران را به خطر می اندازد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه امروز می دانیم چه اقداماتی برای پیشگیری و درمان کرونا باید انجام دهیم، گفت: اگرچه این ویروس هنوز دارو و درمان قطعی ندارد، ولی روش ها و اصول مراقبت را در طول این مدت آموخته ایم و به تدریج با تجمیع اطلاعاتی که در سراسر دنیا جمع آوری شد و محققان کشورمان نیز در تولید این دانش سهم موثری داشتند، امروز آگاهی بیشتری نسبت به ویروس کرونا و راه های مقابله و درمان آن داریم.

وی با اشاره به تولید اندک لوازم حفاظت فردی در کشور و استان اصفهان در ابتدای همه گیری کرونا، گفت: امروز خوشبختانه تولید مازاد لوازم حفاظت فردی داریم و دیگر کسی برای خرید دستکش و ماسک و مواد ضدعفونی کننده سرگردان نیست. همچنین از نقطه ای که برای انجام یک تست پی سی آر امکانات لازم را در استان نداشتیم به جایی رسیدیم که مجموع آزمایشگاه های دولتی و خصوصی استان ظرفیت بیش از ۲ هزار تست را دارند و در صورت ضرورت این تعداد تا ۲ برابر قابل افزایش است.

چنگیز همچنین افزایش بضاعت استان در تجهیز بیمارستان ها و مخازن اکسیژن و نیز ارتقا روش های مراقبت و تجهیزات بخش آی سی یو را یادآور شد و افزود: همه این ها به اندازه چند دستورالعمل ساده که می تواند از ابتلا به ویروس پیشگیری کند موثر نیست، به طوری که اگر همکاری و حساسیت تک تک شهروندان برای مراقبت از خود و خانواده هایشان را داشته باشیم اساسا با موج بعدی بیماری مواجه نخواهیم شد و اگر افزایش بیماری را داشته باشیم اندک خواهد بود.

وی با اشاره به ابتلای دو نفر از مراجعان مراکز درمانی استان به ویروس کرونای جهش یافته انگلیسی، گفت: براساس آزمایش پی سی آر و با پرایمر تعیین کننده کرونای انگلیسی قویا مشکوک به ابتلا به کرونای انگلیسی هستند. این جهش ویروس باعث شده ویروسی تولید شود که هم قدرت سرایت و واگیر بیشتری دارد و هم رفتار وحشیانه تری دارد و هم اینکه بیماری زایی و کشندگی آن نسبت به والد یعنی ویروس ووهان بیشتر است و این یعنی خطر بسیار جدی که سلامت مردم را تهدید می کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به وضعیت استان خوزستان و شیوع گسترده ویروس کرونای انگلیسی، گفت: ویروس کرونای انگلیسی باعث افزایش سریع و سهمگین تعداد مبتلایان در این استان شده است.

وی با اشاره به اینکه در صورت مراعات شهروندان و جدیت بیشتر در رعایت دستورالعمل های بهداشتی، تعداد مبتلایان جدید مثل منحنی زرد ادامه پیدا می کند، اما اگر غفلت و عادی انگاری صورت گیرد، تجمع و ترددها ادامه داشته باشد، قرار گرفتن در فضاهای بدون تهویه، مراعات فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک جدی گرفته نشود، ممکن است باتوجه به رفتار وحشیانه ویروس انگلیسی و ورود آن به استان اصفهان افزایش جدیدی تجربه کنیم.

چنگیز با بیان اینکه ملتمسانه و صمیمانه از مردم استان خواهش می کنم و هشدار می دهم مسئولیت حفظ سلامت هر فرد در وهله اول به عهده خود فرد است و چنانچه در استفاده از ماسک، شستن مکرر دست ها، مراعات فاصله اجتماعی، خودداری از تردد نابجا حتی در خیابان ها و معابر چه برسد به پاساژها، رستوران ها، هتل ها و اماکن تفریحی و اجتماعات توجه نداشته باشیم، گرفتار موج ویروس وحشی کرونای انگلیسی خواهیم شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از مردم خواست ویروس کرونای جهش یافته انگلیسی را به عنوان آژیر خطر در استان جدی بگیرند و تصریح کرد: تردد بین شهری می تواند افراد را در معرض خطر قرار دهند، همچنین تردد بین استانی به ویژه با کسانی که با استان های مرزی در غرب کشور در تماس بودند می تواند افراد را به شدت در معرض خطر قرار دهد.

وی با بیان اینکه اصفهان امروز بعد از استان خوزستان در خط اول حمله ویروس کرونای جهش یافته قرار دارد و باید به شدت مراقب بود، به شهروندان تاکید کرد: اگر کوچک ترین علائمی پیدا کردید یا افرادی که در تماس با مسافران عراق بودند با شما در تماس بودند، در اولین فرصت به مراکز بهداشتی و درمانی استان مراجعه کرده و تست دهید تا در صورت آلودگی، در اسرع وقت قرنطینه شوید و از چرخش ویروس در جامعه جلوگیری شود.

چنگیز در خاتمه ابراز امیدواری کرد که با مراعات و هوشیاری مردم موج چهارم کرونا در استان اصفهان مشاهده نشود و خاطرنشان کرد: مسئولان دانشگاه علوم پزشکی و استان وظایف خود را برای جلوگیری از این موج در استان انجام و تلاش می کنند از ایجاد موج جدید پیشگیری کرده و اصفهان را پاک نگه دارند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار