کد خبر: ۲۷۴۴۵۵
تاریخ انتشار: ۱۶:۵۲ - ۰۳ اسفند ۱۳۹۹ - 2021February 21
محرز:
عضو ستاد ملی مبارزه با کرونا اظهار کرد: خوشبختانه با راه‌اندازی خط تولید واکسن کرونا دیگر محتاج هیچ کشوری نیستیم و این واکسن بر روی نمونه‌های جهش یافته می‌تواند موثر باشد.
شفاآنلاین>سلامت>عضو ستاد ملی مبارزه با کرونا اظهار داشت: خوشبختانه با راه‌اندازی خط تولید واکسن کرونا دیگر محتاج هیچ کشوری نیستیم و این واکسن بر روی نمونه‌های جهش یافته می‌تواند موثر باشد.

به گزارش شفاآنلاین:مینو محرز در نشست خبری ستاد اجرایی فرمان امام برای فاز یک مطالعات بالینی اولین واکسن ایرانی کرونا با تاکید بر اینکه در یک پاندومی قرار داریم و در این شرایط کشورها موظف به توزیع رایگان واکسن هستند اظهار داشت: در این شرایط تمام کشورها باید واکسن رایگان در اختیار مردم قرار دهند و بحث هزینه واکسن اصلا مطرح نیست.

وی افزود: به ویژه کودکان باید از واکسن رایگان بهره‌مند شوند.

وی همچنین با اشاره به موثر بودن واکسن کوایران برکت بر روی ویروس‌های جهش یافته اظهار داشت: اخیرا ویروس جهش یافته انگلیسی ارز وزارت بهداشت برای انجام آزمایشات در اختیار گرفتیم و خوشبختانه این واکسن بر واریانت انگلیسی نیز موثر بود.

عضو ستاد ملی مبارزه با کرونا  ادامه داد: خوشبختانه با راه‌اندازی خط تولید واکسن کرونا دیگر محتاج هیچ کشوری نیستیم و این واکسن بر روی نمونه‌های جهش یافته می‌تواند موثر باشد.

محرز در پاسخ به سوالمبنی بر اینکه با توجه به آغاز عملیات واکسیناسیون در کشورهای همسایه برای تمام افراد نه تنها گروه حساس، ایران در مرحله تزریق واکسن دچار عقب‌ماندگی نیست؟ گفت: باور نمی‌کنید در چه شرایط تحریمی سخت و دشواری توانستیم مراحل تولید واکسن کرونای ایرانی را پیش ببریم.

وی ادامه داد: شرایط ایران در این تحریم‌های ظالمانه برای تولید واکسن بسیار سخت است اما خوشبختانه با بهترین سیستم‌های ممکن جوانان ایرانی به این تکنولوژی دست یافتند.

محرز ادامه داد: پیش از این موسسه رازی در ایران برای تولید انواع واکسن بسیار معروف بود اما در چند سال گذشته فعالیت این موسسه محدود شده بود الان با راه‌اندازی خط تولید واکسن کرونا می‌توانیم با افتخار بگوییم ما هم تولیدکننده این واکسن هستیم و دیگر برای واکسینه کردن مردم محتاج به هیچ کشوری نیستیم.

وی تاکید کرد:‌ خوشحالم که هیچ کشوری نمی‌تواند بگوید ایران لیاقت فروش واکسن کرونا را ندارد و به ایران واکسن نمی‌فروشیم.

عضو ستاد ملی مبارزه با کرونا در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر فروش تست جعلی منفی کرونا در مرزهای کشور و فرودگاه حضرت امام تاکید کرد: این اتفاقات باعث تاسف است و متاسفیم که شاهد عدم رعایت پروتکل‌ها هستیم.

وی ادامه داد: یک سال است که ستاد ملی مبارزه با کرونا پروتکل‌های سخت‌گیرانه‌ای را به تمام دستگاه‌ها ارائه داده اما هیچ ضمانت اجرایی ندارد و متاسفیم که کسی این پروتکل‌ها را رعایت نمی‌کند.

وی ادامه داد: بنده عضو علمی ستاد مبارزه با کرونا هستم و نه فرد سیاسی هستم و نه سیاست گذاری بلدم اما در همان زمان سخت‌گیری‌های لازم ابلاغ شد.

محرز گفت: در این مدت با چند ویروس جهش‌یافته کرونا مواجه بودیم که اگر مراقب نباشیم شرایط سخت‌تری به وجود می‌آید. در حالی که درباره ویروس انگلیسی هشدار داده بودیم اما باز هم کسی کاری به کسی نداشت و شاهد ورود این ویروس جهش یافته به کشور بودیم.

عضو ستاد ملی مبارزه با کرونا ادامه داد: بنا بر پروتکل‌ها اگر کسی در رعایت الزامات کوتاهی کند باید جریمه شود چراکه با هر خطایی جان افراد دیگر را به خطر می‌اندازد.

محرز افزود: متوجه افزایش فشار روانی مردم هستیم و این مشکلات روانی باعث شده مردم خسته شوند اما وقتی اجازه برگزاری تورها داده می‌شود، مشخص است که تقاضاها برای سفرهای کیش و قشم بالا می‌رود و شرایط سخت‌تر می‌شود.

وی تاکید کرد: ‌با وجود اینکه سه ماه گذشته درگیر ابتلا به ویروس کرونا بودم اما به محض اینکه اجازه تزریق واکسن ایرانی داده شود با ۷۵ سال سن تزریق را انجام می‌دهم.ایلنا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: