کد خبر: ۲۷۴۲۶۷
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۰ - ۰۱ اسفند ۱۳۹۹ - 2021February 19
از جمله اولین علائم هشدار دهنده بیماری لثه خونریزی لثه (هنگام مسواک زدن دندان ها) و بوی بد دهان است.
شفاآنلاین>سلامت>تحقیقات جدید دانشمندان نشان می‌دهد که بین التهاب مزمن لثه و آرتریت روماتوئید (روماتیسم مفصلی) ارتباط مستقیمی وجود دارد.
به گزارش شفاآنلاین:التهاب مزمن لثه یا پریودنتیت به عنوان آخرین مرحله بیماری لثه شناخته می‌شود که بر بافت‌هایی که دندان را پشتیبانی و آن‌ها را در جای خود نگه می‌دارند، تأثیر می‌گذارد و در صورت عدم درمان، استخوان فک آسیب دیده و ممکن است دندان‌ها از بین بروند.

از جمله اولین علائم هشدار دهنده بیماری لثه خونریزی لثه (هنگام مسواک زدن دندان ها) و بوی بد دهان است. مرحله اولیه بیماری لثه به عنوان التهاب لثه شناخته می‌شود که می‌تواند منجر به پریودنتیت پیشرفته شود.

پریودنتیت می‌تواند منجر به باز شدن فضا‌های کوچک بین لثه و دندان قبل از از دست دادن دندان شود. تحقیقات انجام شده توسط دانشگاه اومئو در سوئد نشان داد که از دست دادن استخوان فک به دلیل پریودنتیت پیش از شروع آرتریت روماتوئید رخ می‌دهد.

«پرنلا لوندبرگ»، مدرس ارشد گروه دندانپزشکی در دانشگاه اومئو گفت: کسانی که مبتلا به آرتریت روماتوئید هستند بیشتر از کسانی که مفاصل سالمی دارند، درمعرض خطر از دست دادن دندان هستند.

علاوه بر این پرنلا تاکید کرد: درمان‌هایی که برای پریودنتیت به کار می‌روند نیز باعث تسکین درد مفاصل ناشی از آرتریت روماتوئید می‌شوند.

او یافته‌های خود را با تجزیه و تحلیل اشعه ایکس دندان‌های ۱۷۶ نفر به دست آورده است که ۹۳ نفر از آن‌ها بعداً به آرتریت روماتوئید مبتلا شدند. ۴۶ نفر از شرکت کنندگان در این تحقیق تصاویر اشعه ایکس قبل از شروع علائم آرتریت روماتوئید را ثبت کردند. بر این اساس ارتباط بین از بین رفتن استخوان فک و آرتریت روماتوئید فقط در افراد غیر سیگاری مشاهده شد.

او گفت: سیگار کشیدن یک عامل خطر برای ایجاد مشکلات لثه است. سایر عوامل خطر شامل استرس، دیابت، سوء تغذیه و سیستم ایمنی ضعیف است.

آرتریت روماتوئید چیست؟

سازمان خیریه ورسوس آرتریتز توضیح داده است که آرتریت روماتوئید یک بیماری خود ایمنی است که در آن سیستم ایمنی بدن به بافت سالم حمله می‌کند. در نتیجه مفاصل ملتهب می‌شوند که می‌تواند باعث درد، تورم و سفتی شود.

این موسسه خیریه افزود: التهاب معمولاً قسمت مهمی از عملکرد سیستم ایمنی بدن شماست و به بدن اجازه می‌دهد مایعات و خون بیشتری به بخشی از بدن که توسط عفونت مورد حمله قرار می‌گیرد، ارسال کند. با این وجود، در آرتریت روماتوئید، التهاب در مفصل غیرضروری است و مشکلاتی را ایجاد می‌کند.

علاوه بر درد و سفتی در مفاصل، ممکن است مقداری قرمزی نیز وجود داشته باشد. درمان طبیعی این مشکل شامل دارو‌هایی مانند مسکن و فیزیوتراپی برای بهبود علائم دردناک است، حتی اگر از همان ابتدا دردناک باشد. اگر درد ادامه داشته باشد، تای چی و یوگا گزینه‌های مناسبی هستند.
برچسب ها: التهاب ، لثه ، روماتیسم
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: